De s.s. Empire Moon werd in 1941 in dienst genomen als één van de zogenaamde CAM-schepen. Eind 1942 werd de katapult verwijderd en op 22 juli 1943 werd het schip ernstig beschadigd door een torpedoaanval en liet men het vastlopen op de kust van Sicilië. In juni 1945 werd het schip geborgen en in Palermo gerepareerd. Na de Tweede Wereldoorlog bleef het schip nog tot 1969 in gebruik, eerst als s.s. Ionian Moon, later als s.s. Alcyone Fortune, vervolgens als s.s. Stirling Victory, s.s. Alma en tot slot als s.s. Campos. In maart 1970 werd het schip gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
J.L. Thompson
& Sons Ltd, Sunderland |
14 december 1940 | mei 1941 | maart 1970 (sloop) |
|
Bouwnummer : 605 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
mei 1941 |
22 juli 1943 |
s.s. Empire Moon,
Court Line Ltd (Haldin & Philipps Ltd), London |
||
1946/1947 |
s.s. Empire Moon,
Mediterranean SS Co Ltd (G.O. Till), London |
|||
1949 |
s.s. Ionian Moon,
Pandelis Shipping Co. |
|||
1952 |
s.s. Alcyone
Fortune, Alcyone Shipping Co Ltd. |
|||
1953 |
s.s. Sterling
Victory, Sterling Shipping Co Ltd., Nassau, Bahamas |
|||
1957 |
s.s. Alma, Victoria
SS Co. |
|||
1968 |
s.s. Campos,
Compagnia Navigazione Campos, Panama |
|||
1969 |
s.s. Campos, Campos
Shipping Co, Famagusta |
De s.s. Empire Moon was een vrachtschip met een waterverplaatsing van 7.472 ton. Het schip werd in mei 1941 afgeleverd door de scheepswerf J.L. Thompson & Sons Ltd. in Sunderland aan de Court Line Ltd. (Haldin & Philipps Ltd.) uit Londen. Bij de bouw was het schip uitgerust met een katapult en een Hawker Sea Hurricane, waardoor het één van de Britse CAM-schepen werd. Het schip was gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT).[1]
Op 26 september 1941 kwam de Empire Moon nabij Point Armour in de Straat van Belle Isle, in aanvaring met de s.s. Empire Mallard. De Empire Mallard zonk na de aanvaring, terwijl de Empire Moon slechts licht beschadigd raakte.[2]
De Hawker Sea Hurricane werd op 14 juni 1942 gelanceerd met aan boord Pilot Officer A.V. Sanders. Het schip maakte op dat moment deel uit van konvooi HG-84. De lancering was het gevolg van de aanwezigheid van een Focke Wulff Fw 200 bommenwerpers-verkenningsvliegtuig. Na uitvoering van de opdracht sprong de piloot met behulp van zijn parachute uit het vliegtuig en kwam nabij het konvooi te water. Sanders werd opgepikt door HMS Stork (U 81). Aan het einde van 1942 werd de katapult verwijderd.[3][4]
Om 17.14 uur op 22 juli 1943 vuurde U 81, onder bevel van Oberleutnant zur See Johann Otto Krieg, drie torpedo's af op de Empire Moon, ondanks dat het schip werd geëscorteerd door HMS Stroma (T 150). Het schip was op dat moment onderweg van Syracuse op Sicilië naar Malta. Kort na vertrek werd het schip geraakt nabij de boeg. Om 17.52 uur werd het schip nogmaals geraakt maar het schip bleef nog drijven. De volgende dag werd men genoodzaakt het schip op de kust van Sicilië aan de grond te zetten en te verlaten.[5]
In juni 1945 werd de Empire Moon geborgen, naar Syracuse gesleept en in juli 1945 naar Palermo gebracht voor reparaties. Rond 1946/1947 werd het schip verkocht aan de Mediterranean SS Co Ltd. in Londen. In 1949 volgde doorverkoop aan de Alcyone Shipping Co Ltd. en kreeg het schip de naam s.s. Ionian Moon. In 1952 werd het verkocht aan de Alcyone Shipping Co Ltd. die het in gebruik nam als s.s. Alcyone Fortune, tot het in 1953 werd verkocht aan de Sterling Shipping Co Ltd. en omgedoopt tot s.s. Sterling Victory. in 1957 ontving het schip de naam s.s. Alma nadat het verkocht was aan de Victoria SS Co. Deze gebruikte het schip tot 1969, waarna het als s.s. Campos bij de Compagnia Navigazione Campos uit Panama terecht kwam. Een jaar later werd dit schip geregistreerd bij de Campos Shipping Co, uit Famagusta. In maart 1970 werd de s.s. Campos in Sjanghai gesloopt.[6]
Naam: | s.s. Empire Moon |
Bouwer: |
J.L. Thompson & Sons Ltd,
Sunderland |
Bouwnummer: |
605 |
Naamsein/Registratie: |
BCJB / 168906 |
Type/Klasse: |
Koopvaardijschip / CAM-schepen |
Waterverplaatsing: |
7.472 ton bruto 4.452 ton netto |
Lengte: |
129,84 meter |
Breedte: |
18,26 meter |
Diepgang: |
8,23 meter |
Aandrijving: |
3 cylinder George Clark (1938)
Ltd. 1 schacht |
Snelheid: |
? knopen (? km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/u) |
Bewapening (bij bouw): |
? |
Bemanning |
48 |