TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De Britse Royal Navy nam drie Lake Maracaibo olietankers over en liet deze verbouwen tot Landing Ship Tank. Deze Maracaibo-klasse waren de eerste drie tank landingsschepen van de Britse Marine en werden, samen met drie schepen uit de Boxer-klasse, aangeduid als LST(1)-Type of LST Mk.1-Type.

Schepen in deze klasse


HMS Bachaquero (F110) Bron: Imperial War Museum
Naam:
Gegevens:
HMS Misoa (F117)
30 oktober 1936: kiellegging
22 juni 1937: tewatergelaten als olietanker
december 1940: aangeschaft Royal Navy
11 augustus 1941: in dienst gesteld
maart 1945: uit dienst genomen
HMS Tasajera (F125)
6 augustus 1937: kiellegging
3 maart 1938: tewaterlating als olietanker
december 1941: in dienst gesteld
1945: uit dienst genomen
HMS Bachaquero (F110)
27 oktober 1936: kiellegging
7 mei 1937: tewatergelaten als olietanker
juni 1937: afgebouwd
augustus 1941: in dienst gesteld
augustus 1945: uit dienste genomen

Geschiedenis

Tijdens de Britse terugtrekking uit Duinkerken, moest men nagenoeg alle voertuigen achter laten. Het ontbrak de Royal Navy aan middelen om snel voertuigen op schepen te kunnen laden. De Admiralty besloot dat men schepen nodig had om tanks en grotere groepen voertuigen snel over de oceanen naar diverse continenten kon varen en deze bij amfibische operaties te kunnen lossen en laden.[1]


De Misoa nog als olietanker Bron: Public Domain (onbekend)

Als eerste optie werden drie Lake Maracaibo olietankers aangeschaft die werden verbouwd tot landingsschepen. Deze tussen de 4.000 en 4.800 ton metende tankers waren speciaal uitgekozen vanwege hun geringe diepgang. De in 1937 bij Furness Shipbuilding Company uit Haverton Hill-on-Tees gebouwde tankers waren speciaal ontworpen voor dienst op het relatief ondiepe Maracaibo meer in Venezuela. Bij de verbouwing kregen de schepen boegdeuren en een helling.[2]

De drie schepen die in deze klasse werden aangeschaft en verbouwd werden de HMS Misoa (F117), HMS Tasajera (F125) en de HMS Bachaquero (F110). Vanwege het gebruik van olietankers voor dit doel, kregen de drie landingsschepen een heel onderscheidend uiterlijk met een brug ver naar voren op het schip[3]. De schepen bewezen hun nut bij de invasie in Algerije in 1942. Het ontwerp van de olietankers limiteerde echter de snelheid die nodig was voor het voldoende aanvaren van een landingsstrand[4] en al snel werd besloten dat een nieuw ontwerp nodig was. In dit kader ontstond de Boxer-klasse binnen de LST Mk.1-Type.


HMS Bachaquero Bron: Imperial War Museum

Definitielijst

invasie
Gewapende inval.

Technische gegevens

 Klasse: Maracaibo-klasse
 Aantal in klasse:
3
 Land:
Groot-BrittanniŽ
 Type:
Landing Ship Tanks
LST(1)-Type ook wel LST Mk.1-Type
 Waterverplaatsing:
4.193 t
 Lengte:
115,60 meter
 Breedte:
19,60 meter
 Diepgang:
beladen: 4,60 meter (achter), 1,20 meter (voor)
 Aandrijving:
1 stoommachine
2 schachten
3.000 shp
 Snelheid:
12 knopen (22,2 km/h)
 Bereik:
? km (bij ? knopen)
 Hellinglengte:
30 meter
 Bewapening:
1x (vanaf 1944 dubbelloops) QF 40 mm geschut
6x Oerlikon 20 mm geschut
3x Lewis machinegeweer
Rookmortie
 Bemanning:
98
 Lading:
18x 30-ton tanks of 22x 25-ton tanks of 33 zware vrachtwagens
217 manschappen

Noten

  1. Tucker, 2020, pag. 472
  2. Lenton, 1968, pag. 577
  3. Sunday Ship History: Tank Landing Ships (I) / Eaglespeak
  4. Rottmann, 2012

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
23-09-2021
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken

Landing Ship, Tank (LST) 1942Ė2002