TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De USS LST-453 was een LST-1-klasse landingsvaartuig en werd in januari 1943 in dienst genomen. Al snel daarna werd het omgebouwd om te dienen als Achelous-klasse reparatieschip voor landingsvaartuigen. Aanvankelijk opererend onder dezelfde aanduiding, USS LST-453, werd het schip op 15 augustus 1944 hernoemd tot USS Remus (ARL-40). Op 15 juli 1946 werd het schip uit dienst genomen.

    Gegevens


    Van de USS LST-453 / USS Remus (ARL-40) is geen afbeelding bekend, hier de later niet afgebouwde USS Feronia (ARL-45) and Chandra (ARL-46). Bron: U.S. Naval History and Heritage Command BuAer 601446
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Kaiser Shipbuilding Company,
    Vancouver,
    Washington
    28 juli 1942[1]
    10 oktober 1942[2]
    21 januari 1943[3]
    15 augustus 1944
    (USS Remus)
    Bouwnummer :
    157





    Data:

    Naam:

    Indeling:
    21 januari 1943
    15 augustus 1944
    USS LST-453, US Navy

    15 augustus 1944[4]
    15 juli 1946[5]
    USS Remus (ARL-40), US Navy

    Geschiedenis USS LST-453

    De kiel voor de LST-453 werd op 28 juli 1942[6] gelegd als Maritime Commission (MARCOM) contract, MC # 973[7] aan de Kaiser Shipyards, Vancouver. Het schip werd op 10 oktober 1942[8] te water gelaten. De USS LST-453 werd op 21 januari 1943[9], onder bevel van Lieutenant A.J. Hamre, in dienst genomen.

    Na afloop van de proefvaarten aan de wetskust van de Verenigde Staten, vertrok het schip op 2 maart 1943[10] via Pearl Harbor en Noumea naar Brisbane. Vanaf 8 mei 1943[11] werd het schip in Brisbane omgebouwd tot onderhoudsschip voor landingsvaartuigen, waarbij het de aanduiding LST-453 behield[12].

    Op 6 juni 1943[13] vertrok het schip naar Milne Bay en kwam op 17 juni als één van de eerste landingsschepen aan in Nieuw Guinea. Hiervandaan werd het schip gestationeerd bij het eiland Goodenough als onderhoudsschip voor landingsvaartuigen. Op 13 september 1943[14] vertrok de LST-453 naar Buna waar het opereerde als vlaggenschip voor de landingsvloot. Eind december 1943 verlegde het schip haar positie naar Hanisch Harbor en in januari 1944 naar Cape Cretin[15].

    Te Cape Cretin kreeg het schip een drijvend droogdok toegewezen waarmee het nog meer onderhoud kon plegen. De rest van haar loopbaan zou het schip dit droogdok op sleeptouw nemen. Op 15 april 1944[16] verlegde de LST-453 haar operatiegebied naar de Admiraliteits-elanden ter preparatie van de invasie van Hollandia en Aitape. Tussen 24 april en 14 juni 1944[17] opereerde het schip weer vanuit Cape Cretain.

    Op 14 juni 1944[18] vertrok de USS LST-453 naar Alexishafen voor reparaties en herinrichting.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens USS LST-453


     Naam: USS LST-453[19]

     Callsign/Registratie:
    NFGA[20] / LST-453

     Bouwer:
    Kaiser Shipyards, Vancouver, Washington[21]

     Bouwnummer:
    157[22]

     Type/Klasse:
    Landingsboot / LST-1-klasse

     Waterverplaatsing:
    1.625 lt (1.651 t) (leeggewicht)
    4.080 long tons (4.145 t) (maximaal)


     Lengte:
    99,90 m

     Breedte:
    15 m

     Diepgang:
    Leeg:
    1,02 meter (voor)
    2,29 meter (achter)
    Beladen:
    2,49 meter (voor)
    4,29 meter (achter)

     Aandrijving:
    2 × 900 pk (670 kW) Electro-Motive Diesel 12-567A diesel motoren
    1.700 shp (1.300 kW)
    2 schachten

     Snelheid:
    12 knopen ( 22 km/u)

     Bewapening:
    2x2 40 mm Bofors geschut
    4x1 40 mm geschut
    12x 20 mm geschut

     Bemanning:
    160

    Geschiedenis USS Remus (ARL-40)

    Na deze uitgebreide reconstructie werd het schip op 15 augustus 1944[23] opnieuw in dienst genomen als USS Remus (ARL-40)[24] een Landing Craft Repair Ships van de Achelous-klasse[25]. Onder deze naam vertrok het schip op 15 september 1944[26] uit Alexishafen.

    Na aankomst te Mios Woendi werd het schip ingezet bij de Amphibious Force van de 7th US Fleet[27]. Op 10 januari 1945 trok USS Remus in konvooi GI 3 naar Leyte, waar het vanaf 21 januari tot het eind van de oorlog verbleef. Voor het onderhoud van landingsvaartuigen maakte USS Remus gebruik van twee droogdokken, een 250 lt en een 400 lt droogdok[28].

    Op 17 oktober 1945[29] werd het schip teruggetrokken en vier op 6 december door het Panama kanaal. Vanuit New Orleans opereerde het schip als reparatieschip voor de Atlantic Reserve Fleet. Op 15 juli 1946[30] werd het schip uit de dienst genomen. Op 15 augustus 1946[31] werd de USS Remus uitgeschreven uit het Naval Register en op 16 december 1947 aan B.T. Jones[32] verkocht om te worden gesloopt.

    Technische gegevens USS Remus (ARL-40)


     Naam: USS Remus (ARL-40)[33]

     Callsign/Registratie:
    NFGA[34] / ARL-40

     Bouwer:
    Kaiser Shipyards, Vancouver, Washington[35]

     Bouwnummer:
    157[36]

     Type/Klasse:
    ARL / Achelous-klasse

     Waterverplaatsing:
    3.900 lt (4.000 t) standaard
    4.100 lt (4.200 t) maximaal


     Lengte:
    99,90 m

     Breedte:
    15 m

     Diepgang:
    3,40 meter

     Aandrijving:
    2 × 900 pk (670 kW) Electro-Motive Diesel 12-567A diesel motoren
    1.700 shp (1.300 kW)
    2 schachten

     Snelheid:
    12 knopen ( 22 km/u)

     Bewapening:
    1x1 76 mm/50 caliber (DP) geschut
    2x4 40 mm Bofors geschut
    6x2 20 mm Oerlikon geschut

     Bemanning:
    255

    Commanding Officers

    Adolph J. Hamre[37]
    Lieutenant
    21 januari 1943
    20 oktober 1943
    Oliver L. Norman[38]
    Lieutenant Commander
    20 oktober 1943
    26 oktober 1945
    John Balford Brady[39]
    Lieutenant
    26 oktober 1945
    15 juli 1946

    Noten

    1. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    2. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    3. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    4. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    5. Mooney, 1981, pag. 624
    6. Mooney, 1981, pag. 624
    7. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    8. Mooney, 1981, pag. 624
    9. Mooney, 1981, pag. 624
    10. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    11. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    12. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    13. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    14. Mooney, 1981, pag. 624
    15. Mooney, 1981, pag. 333
    16. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    17. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    18. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    19. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    20. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    21. Kaiser Vancouver, Vancouver WA / Shipbuilding History
    22. Kaiser Vancouver, Vancouver WA / Shipbuilding History
    23. Mooney, 1981, pag. 624
    24. Mooney, 1981, pag. 624
    25. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    26. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    27. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    28. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    29. USS Remus (ARL-40) / Wikipedia
    30. Mooney, 1981, pag. 624
    31. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    32. Mooney, 1981, pag. 624
    33. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    34. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    35. Kaiser Vancouver, Vancouver WA / Shipbuilding History
    36. Kaiser Vancouver, Vancouver WA / Shipbuilding History
    37. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    38. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online
    39. USS Remus (ARL-40) / NavSource Online