TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

De Fokker C.IX werd ontwikkeld uit de Fokker C.V met als doel het verkrijgen van een nieuwe strategische verkenner die als dagbommenwerper kon worden ingezet. De Nederlandse Luchtvaartafdeling nam slechts vijf toestellen in dienst en ťťn toestel werd geleverd aan Zwitserland. Ten tijde van de Duitse inval in mei 1940 waren de Nederlandse toestellen verdeeld over diverse eenheden in dienst als doelsleper. Allen op ťťn na gingen verloren tijdens de meidagen van 1940.


661 op Soesterberg Bron: NIMH 2011-1473

Geschiedenis

De Fokker C.IX verkenner werd ontworpen met de Fokker C.V als voorbeeld. De Nederlandse Luchtvaarafdeling had behoefte aan een nieuwe strategische verkenner die ook kon worden ingezet als dagbommenwerper. Het vorige ontwerp, de Fokker C.VIII liep uit op een teleurstelling en bij Fokker besloot men tot een nieuw ontwerp.

Ontwikkeld vanuit de Fokker C.V, leek het nieuwe toestel dan ook op haar voorganger. Het was echter iets groter en zwaarder. In de vleugels waren brandstoftanks aangebracht voor 352 liter en achter de motor ťťn van 390 liter. Hiermee had het toestel meer brandstof dan de C.V en dus ook een groter bereik. Uiterlijk was het toestel bijna niet te onderscheiden van de C.V.

De Luchtvaartafdeling was niet geheel onder de indruk van de prestaties en er werden in 1931 slechts vijf toestellen besteld. Deze toestellen werden in dienst gesteld onder de registratienummers 661 tot en met 665. Het bleken robuuste en betrouwbare toestellen te zijn die zonder veel problemen gebruikt werden. Met het in dienst komen van de nieuwe Fokker C.X, werden de C.IX toestellen ingezet als doelslepers. Hiertoe werden ze verdeeld over diverse bases. Eťn toestel werd naar de voortgezette opleiding in Haamstede gezonden.

De C.IX toestellen hebben in de meidagen van 1940 niet aan gevechtsacties deelgenomen. De 663 was al in 1939 door een ongeval afgeschreven. Drie toestellen gingen op hun bases verloren of vielen aldaar in Duitse handen. De 661 stond voor onderhoud bij Fokker en viel ongeschonden in handen van de Duitsers.[1]

Fokker verkocht ťťn toestel aan Zwitserland. Hier werd het onder de militaire registratie 301 in dienst genomen. Later werd het toestel verkocht aan een particulier en heeft het nog met de registratie CH-176 gevlogen.


Zwitserse 301 Bron: Public Domain (onbekend)

Technische gegevens Fokker C.IX

 Type: Fokker C.IX
 Taak:
verkenner / dagbommenwerper
 Bemanning:
2
 Spanwijdte:
15,30 meter
 Vleugeloppervlakte:
39,30  m2
 Lengte:
9,93 meter
 Hoogte:
3,65 meter
 Gewicht:
Leeggewicht: 1.700 kg
Max. gewicht: 2.600 kg
 Motor:
1x Hispano Suiza 12lb motor
650 pk (? kW)
 Snelheid:
Max. snelheid: 235 km/u
Kruissnelheid: 198 km/u
 Bereik:
1.050 km
 Plafond:
5.550 meter
 Bewapening:
2x vaste mitrailleur
2x beweegbare mitrailleur (1 rug, 1 buik)
 Productie:
6

Noten

  1. Noppen, 2012, pag. 26-27

Definitielijst

mitrailleur
Machinegeweer, een automatisch, zwaar snelvuurwapen.