TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Artikelen

Avro Anson
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 augustus 2021

Avro Anson

Buiten de Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane werd de Avro Anson het meest gebouwde Britse vliegtuig. Tussen 1934 en 1952 werden in totaal meer dan 11.000 Anson's geproduceerd. Het toestel werd oorspronkelijk ontworpen als maritiem patrouillevliegtuig, maar kreeg haar naam als standaard trainingsvliegtuig in vele landen, waaronder na de Tweede Wereldoorlog in Nederland.

Curtiss-Wright CW-22
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 oktober 2021

Curtiss-Wright CW-22

De Curtiss-Wright CW-22 was een op het Curtiss-Wright CW-21 jachtvliegtuig gebaseerde verkenner. Hoewel geen groot succes, werd het toestel gedurende en na de Tweede Wereldoorlog gebruikt door onder andere Nederlands-Indië, de U.S. Navy, de Burma Volunteer Air Force, Bolivia, Peru, Uruguay, Turkije en Japan (ex ML-NEI) als verkenner en opleidingsvliegtuig. Hierdoor werden er iets minder dan 450 exemplaren gebouwd.

Duitse Luchtschepen van de Hindenburg-klasse
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 28 maart 2014

Duitse Luchtschepen van de Hindenburg-klasse

.

FK-51, Koolhoven
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 juni 2007

FK-51, Koolhoven

Frits Koolhoven, was die andere Nederlandse vliegtuigontwerper. Werkend in de schaduw van Fokker, zijn zijn ontwerpen veelal minder bekend geworden. Daardoor is hij ook enigszins miskend. De vliegtuigontwerpen waren minstens net zo goed, en misschien zelfs wel iets beter dan die van Fokker. Het mocht echter niet baten. Het vertrouwen in Fokker was ongekend. Niettemin wist Koolhoven toch diverse typen te slijten en één van de successen was de FK-51.

FK-52, Koolhoven
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

FK-52, Koolhoven

De Koolhoven FK-52 was een Nederlands product en eigenlijk door Koolhoven ontworpen als opvolger voor de Fokker C.V (C-5) van de Nederlandse LVA. Het was een dubbeldekker met een vast onderstel en een ruime cockpit. De Bristol Mercury motor dreef een driebladige propeller aan.

Fokker C.V (C-5)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 februari 2003

Fokker C.V (C-5)

De Fokker C.V (C-5) werd ontwikkeld uit haar voorganger, de Fokker C.IV (C-4) welke een afgeleid toestel was van de succesvolste Fokker jager uit de Eerste Wereldoorlog, de Fokker D.VII (D-7). Van dit type werden 750 exemplaren gebouwd in diverse varianten. De toestellen deden dienst bij luchtmachten van onder andere Nederland, Nederlands-Indië, Scandinavische landen, Duitsland, Hongarije, Italië, Zwitserland en Bolivia.

Fokker C.X (C-10)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 februari 2003

Fokker C.X (C-10)

De Fokker C.X verkenner werd oorspronkelijk ontworpen voor de Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indië maar werd ook voor de Luchtvaartafdeling in Nederland besteld. Hoewel ontworpen als strategische verkenner hebben de Nederlandse toestellen tijdens de meidagen van 1940 ook bombardementsvluchten uitgevoerd. Naast Nederland kochten ook Finland en Spanje dit type en verkregen hiervoor licentierechten. Totaal zouden er 76 toestellen worden gebouwd.

Fw 200, Focke Wulf
  • Artikel door Arnold Palthe
  • Geplaatst op 19 april 2005

Fw 200, Focke Wulf

Eén van de grootste tekortkomingen van de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog was het bijna geheel ontbreken van een zware, lange-afstandsbommenwerper. Niet lang nadat de Duitsers hun aanvallen op Engeland waren begonnen ervoeren ze het gemis aan een zware bommenwerper die Britse konvooien ver op de Atlantische Oceaan kon aanvallen. Omdat de vraag urgent was en het te lang zou duren voordat een nieuw toestel ontwikkeld kon worden, stond hen maar één weg open: het nieuwe burgerverkeersvliegtuig, de door Kurt Tank ontworpen Focke Wulf Fw 200 Condor, ombouwen tot bommenwerper. Vreemd genoeg bleek dit één van de meest succesvolle conversies uit de oorlog te worden, al was de Condor voor dit doel niet ideaal. Britse konvooien waren zeer kwetsbaar voor en onvoldoende beschermd tegen luchtaanvallen en dat was de reden voor het ongewoon grote succes van de Condor.

Ki-15, Mitsubishi
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 februari 2003

Ki-15, Mitsubishi

Oorspronkelijk bedoeld en gebruikt als een lichte bommenwerper, werd de Mitsubishi Ki-15 in 1935 ontworpen als een private produktie door Mitsubishi onder leiding van ontwerper Fumichika Kono. Als uitgangspunten had men gekozen voor een gemakkelijke bediening en een groot bereik. Het eerste prototype koos mei 1936 het luchtruim.

Mitsubishi Ki-15-I De eerste produktieversie onder de naam Leger Type 97 Verkenner Model 1, werd uitgevoerd met een Nakajima Ha-8 motor met een vermogen van 640 pk. Het toestel is zowel als lichte aanvalsbommenwerper en als verkenner ingezet. Vooral in de eerste rol was het een redelijk succesvol type tijdens de aanvang van de 2e Chinees-Japanse oorlog (1937-1945). Na 1941 was het toestel echter te langzaam om nog op tijd weg te kunnen komen en werd het alleen nog maar ingezet voor verkenningsdoeleinden. Ook hierin bleek het echter al snel tekort te komen en was men blij over een nieuwe versie te kunnen beschikken.

Model: Mitsubishi Ki-15-I
Taak: Lichte Aanvalsbommenwerper/Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 12,00 m Vleugeloppervlak: 20,36 m2 Lengte: 8,49 m Hoogte: 3,24 m
Gewicht: Leeggewicht: 1399 kg Max. Gewicht: 2300 kg
Prestaties: Max. snelheid: 450 km/u Kruissnelheid: 320 km/u Plafond: 8600 m Bereik: 2400 km
Motor: Nakajima Ha-8 (Legertype 94) met een vermogen van 750 pk
Bewapening: één 7,7 mm type 89 beweegbare mitrailleur in het achterste deel van de cockpit en 250 kg aan bommen
Productie: 437 (inclusief Ki-15-II)
Mitsubishi Ki-51-II In mei 1938 vloog het eerste exemplaar van de verbeterde versie van de Ki-15 als Leger Type 97 Verkenner Model 2, aangedreven door een Mitsubishi Ha-26-I motor. Ook dit toestel is tweeledig ingezet, als lichte aanvalsbommenwerper en als verkenner.
Model: Mitsubishi Ki-15-II
Taak: Lichte Aanvalsbommenwerper/Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 12,00 m Vleugeloppervlak: 20,36 m2 Lengte: 8,70 m Hoogte: 3,34 m
Gewicht: Max. Gewicht: 3100 kg
Prestaties: Max. snelheid: 480 km/u
Motor: Mitsubishi A.14 Kinsei met een vermogen van 800 pk
Bewapening: twee 7,7 mm type 89 mitrailleurs, één in het achterste deel van de cockpit en één in de vleugel, en 500 kg aan bommen
Productie: 437 (inclusief Ki-15-I)
Beide Ki-15 typen waren redelijk succesvol tot in 1942. Ze hebben dienst gedaan op nagenoeg alle fronten in de Pacific en in China. Alle luchtbrigades hadden wel een aantal toestellen als verkenner in dienst. Vanaf 1943 werden de toestellen uit de frontlinie teruggetrokken en nog alleen ingezet als trainer en verbindingsvliegtuig. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werden nog verscheidene exemplaren ingezet als kamikazevliegtuig. Ter vervanging werd getracht een nieuwe versie te ontwikkelen, de Ki-15-III. Toen het prototype klaar was heeft men de verdere ontwikkeling stopgezet, ten gunste van de nieuwere Mitsubishi Ki-46.

Ki-46, Mitsubishi
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 februari 2003

Ki-46, Mitsubishi

. De "Dinah" zoals de geallieerden hem noemden of de "Shitei" zoals de Japanners de Mitsubishi Ki-46 noemden staat bekend als één van de beste verkenners van de Tweede Wereldoorlog en één der elegantste vliegtuigen ooit ontworpen. Het toestel werd speciaal ontworpen als lange-afstandsverkenner voor grote hoogte. De specificaties werden in 1937 alleen gegund aan Mitsubishi en golden voor een lange-afstandsverkenner voor een strategische, operationele en tactische rol.

Ki-9, Tachikawa
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

Ki-9, Tachikawa

In 1933 evalueerde het Japanse leger een privaat ontwerp van de Tachikawa-fabriek, de Tachikawa R-5. Het was een klein trainingsvliegtuig met een motor van 125 pk welke door de legerleiding te licht bevonden werd. Het toestel had echter een aantal positieve kwaliteiten en in april 1934 kreeg de fabriek de opdracht om met de ontwikkeling te beginnen van een vliegtuig dat zowel als basistrainer en als voortgezette trainer kon dienen. De basistrainer zou een Nakajima NZ motor krijgen met een vermogen van 150 pk. De voortgezette trainer zou een zwaardere Hitachi Ha-13a motor moeten krijgen.

Tachikawa Ki-9a Onder het toezicht van ontwerper Ryokichi Endo werd de Ki-9 ontworpen. Het werd een dubbeldekker met een met linnen overtrokken stalen buizenconstructie. Het bezat twee open cockpits, één voor de leerling en één voor de instructeur. De eerste van drie prototypen koos op 7 januari 1935 het luchtruim als voortgezette trainer. De proeven met de prototypen waren succesvol en uiteindelijk werd alleen de voortgezette trainerversie gebouwd als Leger Type 95-1 Voortgezette trainer Model A. Het werd de standaard trainer van het Japanse leger.

Messerschmitt Bf 108
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2021

Messerschmitt Bf 108

De Bf 108 werd door de Bayerische Flugzeugwerke ontwikkeld onder de fabrieksaanduiding M.37. Het toestel was ontwikkeld als deelnemer aan de 4e Challange de Tourisme Internationale van 1934. De, later tot Bf 108 omgedoopte, geheel metalen laagdekker was geen succes tijdens de wedstrijd, maar maakte wel indruk vanwege de uitstekende vliegeigenschappen. Deze eigenschappen vielen ook het Reichsluftfahrtministerium (RLM) op die het toestel liet produceren met aanduiding 8-108, later Bf 108

Seal, Fairey
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Seal, Fairey

Seal, Fairey
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Seal, Fairey