TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    Het Japanse slagschip Kongo werd tussen 1911 en 1913, als enige van haar klasse, in Engeland gebouwd. Tussen de indienststelling en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd het schip diverse malen gemoderniseerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip voornamelijk in de Zuidelijke Pacific ingezet. Onderweg naar de Staat van Formosa, werd het schip op 21 november 1944 geraakt door torpedo's afgevuurd door de USS Sealion (SS-315). Hoewel de Kongo hierna trachtte te ontkomen bleef de USS Sealion het schip volgen tot het van de radar verdween. Het bleek dat het schip door de aangebrachte schade was geëxplodeerd.

    Definitielijst

    radar
    Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.
    slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Gegevens


    Kongo in de jaren 1930 Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Vickers Shipbuilding Company,
    Barrow-in-Furness
    17 januari 1911
    18 mei 1912
    16 augustus 1913
    21 november 1944
    (getorpedeerd)
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    5 november 1913
    september 1914
    1e Reserve

    12 september 1914
    december 1918
    1e Slagschip Divisie

    december 1918
    december 1931
    2e Reserve

    1 december 1931
    november 1934
    1e Slagschip Divisie

    november 1934
    februari 1937
    2e Reserve

    februari 1937
    december 1937
    Sasebo chinjufu (Sasebo Marinedistrict)

    december 1937
    21 november 1944
    3e Slagschip Divisie

    Definitielijst

    Divisie
    Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
    Slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

    Geschiedenis

    Het slagschip Kongo was de naamgever van de Kongo-klasse (1912) en het enige schip uit deze klasse dat niet in Japan werd gebouwd. De kiel werd op 17 januari 1911 gelegd aan de scheepswerf van Vickers Shipbuilding Company te Barrow-in-Furness. Het ontwerp was van de Britse scheepsingenieur George Thurston. Op 18 mei 1912 werd het schip te water gelaten en op 16 augustus 1913 afgeleverd. De naam werd afgeleid van de berg Kongo, in Osaka.[1][2]

    De Kongo werd aanvankelijk gebouwd als een slagkruiser, met dezelfde formaten als een slagschip maar met minder bepantsering. Dit soort schepen waren vooral bedoeld om hoge snelheden te genereren. De Kongo en zusterschepen waren in feite slagkruiser varianten van het Britse slagschip HMS Erin (1914). Met een lengte van 222 meter en een waterverplaatsing van 31.720 ton minimaal en 36.600 lt (37.187 ton) maximaal, konden de stoomturbines en vier schachten een snelheid genereren van 30 knopen (56 km/u). Met een kruissnelheid van 14 knopen (26 km/u), kon een afstand van 19.000 km worden afgelegd door de 1.360 bemanningsleden. De hoofdbewapening bestond uit acht stuks 356 mm geschut in vier dubbelloops koepels. Hiervan werden er twee op het voorschip en twee op het achterschip gesitueerd. De secundaire bewapening bestond uit zestien stuks 152 mm geschut in afzonderlijke kazematten. Als luchtafweer waren acht stuks 76 mm geschut aangebracht en onder de waterlinie bevonden zich acht stuks 533 mm torpedolanceerbuizen, vier aan elke zijde van het schip.[3][4][5]


    Kongo tijdens proefvaart, 8 mei 1913 Bron: Public Domain (onbekend)

    Op 28 augustus 1913 vertrok de Kongo vanuit Portsmouth naar Japan. Tussen 20 en 27 oktober werd het schip te Singapore nog even voor onderhoud in het dok binnen genomen en kwam op 5 november 1913 aan in Yokosuka. Hier werd het schip in zogenaamde 1e Reserve geplaatst. Toen Japan op 23 augustus 1914 de oorlog verklaarde aan Duitsland, werd de Kongo naar de Pacific gezonden om daar de Duitse bewegingen te controleren. Op 12 september keerde het schip alweer terug naar Japan om in Yokosuka te worden toegevoegd aan de 1e Slagschip Divisie. Samen met zusterschip Hiei (1914) werd de Kongo naar China gezonden om de Japanse belegering van Tsingtao te ondersteunen. Nadat de Duitse aanwezigheid in de Pacific was uitgerangeerd, was er in het gebied weinig meer te doen voor de Japanse Marine en werd de Kongo naar China gezonden voor patrouilles langs de Chinese kusten. In december 1918 werd het schip in 2e Reserve geplaatst, waarbij het in april 1919 enige onderhoudswerkzaamheden onderging.

    Op 6 februari 1922 werd het Washington Naval Treaty gesloten, waarbij ook Japan met beperkingen te maken kreeg. Ten gevolge hiervan werden in Japan drie klassen grote schepen in dienst gehouden, de Ise-klasse (1916), de Kongo-klasse (1912) en de Fuso-klasse (1914). Nadat het schip op 14 juni 1924 in aanvaring was gekomen met de onderzeeboot Nr. 62, werd de Kongo in november in dok genomen te Yokosuka. Bij deze onderhoudsbeurt werd de bruikbaarheid van de bewapening verbeterd. In 1927 werden verbeteringen aangebracht aan de bovenbouw en in 1928 werd het roer verbeterd.[6]

    Een eerste grote verbouwing werd in Yokosuka uitgevoerd tussen september 1929 en 31 maart 1931. Bij deze verbouwing werd de bepantsering verbeterd en de aandrijving opgewaardeerd. Deze reconstructie was ingegeven door het Washington Naval Treaty waarbij was bepaald dat Japan tot 1931 geen nieuwe grote marineschepen mocht bouwen. Japan besloot hierop de aanwezige slagschepen en slagkruisers te moderniseren. Met name de bepantsering rond de munitiemagazijnen en machinekamer werden verstevigd. Anti-torpedo uitstulpingen werden langs de romp aangebracht, waardoor wel de onder water gesitueerde torpedolanceerbuizen moesten verdwijnen. Tussen de achterste twee geschutskoepels werd ruimte gemaakt voor drie Nakajima E4N drijvervliegtuigen. De aandrijving van het schip werd verbeterd door verwijdering van de oude Yarrow boilers en vervanging door nieuwere. Hierdoor kon de voorste schoorsteen worden verwijderd. De achterste schoorstenen werden gereconstrueerd. De snelheid van het schip werd nu 29 knopen (54 km/u). Door alle veranderingen werd het schip geclassificeerd als slagschip in plaats van slagkruiser.[7][8]


    na de 1929-1931 reconstructie Bron: Public Domain (onbekend)

    De Kongo werd op 1 december 1931 ingedeeld bij de 1e Slagschip Divisie en werd tevens vlaggenschip van de Rengo Kantai (Gecombineerde Vloot). In 1933 kreeg het schip twee katapulten tussen de achterste twee geschutskoepels. Toen in 1933 Japan werd veroordeeld door de Volkenbond voor haar invasie van China, stapte Japan uit de Volkenbond en zegde nagenoeg gelijk zowel het Washington Naval Treaty als haar opvolger het London Naval Treaty op. Gevolg hiervan was dat Kongo in 2e Reserve werd geplaatst ter voorbereiding op een nieuwe verbouwing.[9]

    De tweede, ingrijpender, verbouwing vond plaats vanaf 1 juni 1935 en duurde tot 8 januari 1937, eveneens te Yokosuka. De bovenbouw van het schip werd volledig gewijzigd en de aandrijving wederom verbeterd. Het achterschip werd verlengd met 7,9 meter en wederom werden nieuwe boilers, turbines en generatoren geplaatst. Het 76 mm geschut werd vervangen door acht stuks 127 mm / 40 kaliber geschut. De bovenbouw rond de hoofdmast werd volledig gerenoveerd. De katapulten werden gemoderniseerd vanwege de vervanging van de oudere vliegtuigen door Nakajima E8N of Kawanishi E7K drijvervliegtuigen. De bepantsering van het schip werd opgewaardeerd op alle onderdelen van het schip. Ondanks dat dit alles tot een aanzienlijk hogere waterverplaatsing leidde, bereikte het schip een snelheid van 30 knopen (56 km/u.[10][11][12][13]


    na de 1935-1937 reconstructie Bron: Public Domain (onbekend)

    Volgend op de verbouwing werd de Kongo in februari 1937 ingedeeld bij het Sasebo chinjufu (Sasebo Marinedistrikt) om in december te worden overgeplaatst naar de Derde Slagschip Divisie. Tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog bevond de Kongo zich nabij de Chinese kust. Hierbij bombardeerden drijvervliegtuigen van de Kongo in april 1938 de Chinese stad Foochow. Tussen november 1940 en april 1941 bevond de Kongo zich weer in Japan en kreeg het verstevigde bepantsering, verbeterde ventilatie en brandbestrijdingsmiddelen. Vanaf augustus 1941 bevond het schip zich weer bij de Derde Slagschip Divisie.

    Samen met Haruna (1915), vertrok de Kongo op 29 november 1941 vanuit Hashirajima voor deelname aan de invasievloot voor de invasie van Malakka. De vloot bevond zich op 4 december al in de buurt van Thailand en nam de Kongo op 9 december deel aan de zoektocht van Force Z. Na de vernietiging van Force Z door Japanse bommenwerpers, kon de ondersteuningsvlot met de Kongo worden teruggetrokken en werd het ingezet als escorte voor konvooien met versterkingen richting Malakka. Vanaf 18 december nam de vloot met Kongo deel aan de maritieme ondersteuning van de landingen in de golf van Lingayen, Filippijnen, waarna het op 23 december alweer vertrok vanuit Cam Ranh Bay, Frans Indochina, in de richting van Taiwan.[14][15]

    In januari 1942 nam de Kongo met de kruisers Takao (1930) en Atago (1930) deel aan de ondersteuning voor de invasie van de Ambon eilanden. Vanaf 21 februari werd de Kongo samen met de Haruna (1915), aangewezen ter ondersteuning van de invasie van Java, Operatie J. Hierbij werd op 25 februari een luchtaanval op Java ondersteund. Op 7 maart nam de Kongo deel aan een bombardement van Christmaseiland.

    Na de strijd rond Nederlands-Indië werd de Kongo vanaf april 1942 met een vloot met onder andere vliegdekschepen naar de Stille Oceaan gezonden voor een luchtaanval op Colombo en Trincomalee op Ceylon en het aanvallen van Britse marineschepen in dit gebied. Op 5 april werden de Britse kruisers HMS Dorsetshire (40) en HMS Cornwall (56) door de Japanse vloot tot zinken gebracht evenals op 9 april het vliegdekschip HMS Hermes (95). Nadat de slagkracht van de Britten op deze wijze een zware klap was toegedaan, vertrok de Derde Slagschip Divisie weer naar Japan. Op 22 april werd Sasebo bereikt en vanaf 23 april tot 2 mei 1942 werd de Kongo in het droogdok onder handen genomen. Hierbij werd vooral het luchtafweergeschut aangepakt.[16]

    Op 7 mei 1942 vertrok de Kongo, in gezelschap van de Hiei (1914) en een groot aantal andere schepen als invasievloot voor Midway. Nadat tijdens de slag om Midway een groot deel van de Japanse vliegdekschepen verloren ging, werd op 4 juni 1942 de Kongo met haar smaldeel terug naar Japan geroepen. Vanaf 14 juli werd de Kongo het vlaggenschip voor de Derde Slagschip Divisie en in augustus ging het wederom het droogdok in.[17][18]

    Tijdens deze onderhoudsbeurt werd de Kongo voorzien van verbeterde en nieuwe radar en afstandsvinders. Vanaf september werd de Derde Slagschip Divisie naar de Solomon eilanden gezonden om de Amerikaanse invasie bij Guadalcanal te verstoren, maar werd op 20 september alweer teruggeroepen naar de marinebasis op Truk. Na de slag bij Cape Esperance, besloot Japan haar troepen bij Guadalcanal te versterken. Voorafgaand hieraan werden de Kongo en Haruna (1915), geëscorteerd door een kruiser en negen torpedobootjagers naar Guadalcanal gestuurd om een scheepsbombardement op Henderson Field uit te voeren. De aanval vond plaats in de nacht van 13 op 14 oktober en was voor de Amerikanen een totale verrassing. De volgende dag konden de Japanners ongestoord troepen aan land brengen.[19][20][21]

    Op 26 oktober 1942 was de Kongo met haar smaldeel betrokken bij de slag bij Santa Cruz. Hierbij werd het schip zelf aangevallen door Grumman TBF torpedobommenwerpers, maar wist te ontkomen. De volgende maand nam de Kongo deel aan een tweede aanval op Henderson Field die dit keer mislukte. Nadat Japan tijdens de slag bij Guadalcanal werd verslagen, werd de Derde Slagschip Divisie teruggetrokken naar Truk, waar het de rest van 1942 zou verblijven.

    In januari 1943 nam de Kongo deel aan Operatie Ke, het terugtrekken van Japanse troepen van Guadalcanal, waarbij het schip niet aan gevechtsacties deelnam. Tussen 15 en 20 februari 1943 werd de Derde Slagschip Divisie van Truk teruggetrokken naar de Kure marinebasis. De Kongo ging hier op 27 februari in het droogdok en kreeg wederom aanvullend luchtafweer. Bij deze onderhoudsbeurt werden twee stuks 152 mm geschut verwijderd en werden twee drievoudige 25 mm / 60 kaliber Type 96 luchtafweergeschut toegevoegd.[22][23][24]

    Op 17 mei 1943 werd de Derde Slagschip Divisie vergezeld van het slagschip Musashi (1940), twee vliegdekschepen, twee kruisers en negen torpedobootjagers met als doel het aanvallen van de Amerikaanse invasievloot bij Attu. De Japanse vloot kon echter niet tijdig richting Attu gezonden worden voordat de invasie al voorbij was.

    Op 17 oktober vertrok de Kongo met een groot smaldeel in reactie op Amerikaanse aanvallen op Wake Island. De vijandelijke vloot kon echter niet worden gevonden en de schepen keerden terug naar hun thuisbasis op Truk. In diezelfde maand oktober 1943 werd aanvullende Type 3 radar geplaatst waarna het schip terug naar Japan keerde en te Sasebo werd heringericht en trainingsmissies uitvoerde.[25][26]

    In januari-februari 1944 bezocht de Kongo het droogdok nogmaals. Hierbij werden nog eens vier stuks 152 mm geschut verwijderd, evenals twee stuks dubbele 25 mm / 60 kaliber luchtafweer. Hiervoor in de plaats kwamen twee stuks dubbele 127 mm / 40 kaliber Type 89 luchtafweergeschut en vier stuks drievoudige 25 mm / 60 kaliber Type 96 luchtafweergeschut. Daarnaast werd aanvullend Type 3 radar geplaatst. Op 8 maart vertrok de Kongo met de Derde Slagschip Divisie vanuit Kure naar Lingga, waar het op 14 maart aankwam. Hier voerde de divisie trainingsmissies uit tot 11 mei 1944.[27][28]

    Een vloot met Kongo vertrok op 13 juni 1944 naar de Marianen eilanden. Tijdens de hierop volgende slag in de Filipijnse Zee, lukte het de Kongo om onbeschadigd hieruit te komen. Hierna keerde het schip terug naar Japan en ontving het wederom een onderhoudsbeurt. In juli werd tijdens het onderhoud nog eens tien stuks drievoudige en 40 stuks enkelvoudige 25 mm / 60 kaliber, Type 96 luchtafweergeschut toegevoegd.[29][30]


    Kongo tijdens de slag in de Filipijnse Zee, 20 juni 1944 Bron: Public Domain (onbekend)

    Tegen oktober 1944 bestond de secundaire bewapening van het schip uit acht stuks 152 mm geschut, acht stuks 127 mm geschut en 122 stuks Type 96 snelvuurkanonnen. De Kongo maakte deel uit van de Japanse vloot voor Operatie Sho-1, de Japanse tegenaanval ten tijde van de Slag in de golf van Leyte. Hierbij werd het schip op 24 oktober aangevallen door Amerikaanse vliegtuigen maar werd niet geraakt. Tijdens de slag bij Samar op 25 oktober 1944 bracht de Kongo de Amerikaanse escortejager USS Samuel B. Roberts (DE-413) tot zinken en raakte het schip zelf ernstig beschadigd, maar was in staat om verder te vechten. De Japanse vloot trok zich terug en Kongo bereikte op 28 oktober de haven van Brunei.[31][32][33]

    Toen op 16 november 1944 Brunei werd aangevallen door Amerikaanse bommenwerpers, vertrok de Japanse vloot naar Kure voor onderhoud en reorganisatie. Na reparaties en bevoorrading vertrok het schip met aanvalsgroep A naar de straat van Formosa. In deze groep bevonden zich ook de slagschepen Nagato (1919) en Yamato (1940). Aldaar werd de groep ontdekt door de onderzeeboot USS Sealion II. Om 3.00 uur op 21 november vuurde het schip drie torpedo's af op de Nagato (1919) en raakte daarbij de Kongo. De gehavende Kongo trachtte met steun van een aantal torpedobootjagers weg te komen, maar de Sealion bleef haar volgen. Plots verdween de Kongo van de radar. Het schip is waarschijnlijk ontploft door brand in de buurt van de munitiemagazijnen.[34][35]

    Definitielijst

    Divisie
    Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
    Guadalcanal
    Eerste eiland in de grote oceaan dat de VS veroverden op Japan tijdens WO II. Tussen augustus 1942 en februari 1943 vindt een aantal confrontaties te land, ter zee en in de lucht plaats op het eiland.
    invasie
    Gewapende inval.
    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    Operatie J
    Codenaam voor de evacuatie uit Nederland op 12 mei 1940 van de prinsessen Juliana, Beatrix en Irene door de Britse destroyer HMS Codrington, geëscorteerd door de HMS Venetia en HMS Vivacious. Koningin Wilhelmina werd op 13 mei afzonderlijk geëvacueerd met de Britse destroyer HMS Hereward. Het Nederlandse kabinet verliet Hoek van Holland met de HMS Windsor.
    Operatie Sho
    Japanse vlootaanval in oktober 1944, met als doel het vernietigen van de Amerikaanse invasievloot voor de Filipijnen in de golf van Leyte. Sho is Japans voor overwinning.
    radar
    Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.
    slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.
    smaldeel
    Deel van een oorlogsvloot die zelfstandig opereert.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
    Volkenbond
    Internationale volkerenorganisatie voor samenwerking en veiligheid (1920-1941). De bond was gevestigd in Genève, in het altijd neutrale Zwitserland. In de dertiger jaren kon zij weinig uitrichten tegen het agressieve optreden van Japan (Mantsjoerije), Italië (Abessinië) en Hitler. De Volkenbond was in feite de voorganger van de Verenigde Naties.

    Technische gegevens

     Naam: Kongo (1913)
     Callsign/Registratie:
    ?
     Bouwer:
    Vickers Shipbuilding Company, Barrow-in-Furness
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Slagkruiser - Slagschip / Kongo-klasse (1912)
     Waterverplaatsing:
    31.720 t (minimum)
    36.600 lt (37.187 ton) (maximum)
     Lengte:
    222 meter
     Breedte:
    31 meter
     Diepgang:
    9,70 meter
     Aandrijving:
    4 gasturbines
    8 boilers
    4 schachten
    13.600 pk
     Snelheid:
    30 knopen (56 km/u)
     Bereik:
    19.000 km bij 14 knopen (26 km/h)
     Bepantsering:
    Pantsergordel: 203 - 279 mm
    Dekken: 38 - 58 mm
    Geschutskoepels: 229 mm
    Barbetten: 254 mm
     Bewapening:
    1913:
    4x2 356 mm / 45 kaliber Type 43 geschut
    16x1 152 mm / 50 kaliber Type 41 geschut
    8x1 76 mm geschut
    4x1 6,5 mm machinegeweren
    1944:
    4x2 356 mm / 45 kaliber Type 43 geschut
    8x1 152 mm / 50 kaliber Type 41 geschut
    6x1 127 mm / 40 kaliber Type 89 luchtafweergeschut
    15x3, 8x2, 40x1 25 mm Type 96 luchtafweergeschut
     Bemanning
    1360

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    Slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

    Bevelhebbers

    Kaigun Daisa Naoe Nakano (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1912
    Kaigun Daisa Shibakichi Yamanaka (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1913
    Kaigun Daisa Shuzo Matsuoka (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1914
    Kaigun Daisa Hansaku Yoshioka (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1916
    Kaigun Daisa Kiyotsugu Kanemaru (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1917
    Kaigun Daisa Kanta Shimanouchi (Kapitein-ter-Zee)
    9 april 1918
    Kaigun Daisa Tadatsugu Tajiri (Kapitein-ter-Zee)
    20 november 1919
    Kaigun Daisa Kametaro Muta (Kapitein-ter-Zee)
    12 november 1920
    Kaigun Daisa Kazu Takemitsu (Kapitein-ter-Zee)
    20 november 1921
    Kaigun Daisa Tateki Seki (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1922
    Kaigun Daisa Koichi Kishii (Kapitein-ter-Zee) 20 november 1923
    Kaigun Daisa Saburo Yasumi (Kapitein-ter-Zee) 1 november 1924
    Kaigun Daisa Hajime Matsushita (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1925
    Kaigun Daisa Zengo Yoshida (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1927
    Kaigun Daisa Kenichi Ikenaka (Kapitein-ter-Zee)
    10 december 1928
    Kaigun Daisa Keinosuke Ikeda (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1930
    Kaigun Daisa Toshiu Higurashi (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1931
    Kaigun Daisa Nobutake Kondo (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1932
    Kaigun Daisa Taichi Miki (Kapitein-ter-Zee)
    15 november 1933
    Kaigun Daisa Kaneji Kishimoto (Kapitein-ter-Zee)
    15 november 1934
    Kaigun Daisa Tamazo Sukigara (Kapitein-ter-Zee)
    15 november 1935
    Kaigun Daisa Eijiro Matsuura (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1936
    Kaigun Daisa Takeo Kurita (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1937
    Kaigun Daisa Yoshio Suzuki (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1938
    Kaigun Daisa Shöji Nishimura (Kapitein-ter-Zee)
    20 oktober 1939
    Kaigun Daisa Raizo Tanaka (Kapitein-ter-Zee)
    15 novembe 1939
    Kaigun Daisa Morikazu Osugi (Kapitein-ter-Zee)
    14 april 1941
    Kaigun Daisa Tomiji Koyanagi (Kapitein-ter-Zee)
    15 augustus 1941
    Kaigun Daisa Matsuji Ijuin (Kapitein-ter-Zee)
    16 december 1942
    Kaigun Daisa Toshio Shimazaki (Kapitein-ter-Zee)
    17 juli 1943 - 21 november 1944 (omgekomen)

    Noten

    1. Gray, 1984, pag. 234
    2. Gogin, 2021, pag. 18
    3. Gray, 1984, pag. 234
    4. Jackson, 2008, pag. 27
    5. Gogin, 2021, pag. 18
    6. Stille, 2008, pag. 15
    7. Jackson, 2008, pag. 27
    8. Stille, 2008, pag. 16
    9. Jackson, 2000, pag. 72
    10. Jackson, 2008, pag. 27
    11. Stille, 2008, pag. 16-18
    12. McCurtie, 1989, pag. 185
    13. Gogin, 2021, pag. 18
    14. Stille, 2008 pag. 19
    15. Willmott, 2004, pag. 56
    16. Boyle, 1998, pag. 368-370
    17. Stille, 2008, pag. 19
    18. Schom, 2004, pag. 296
    19. Stille, 2008, pag. 18
    20. Willmott, 2004, pag. 100
    21. Schom, 2004, pag. 382
    22. Swanston, 2008, pag. 223
    23. Stille, 2008, pag. 18
    24. Gogin, 2021, pag. 19
    25. Gogin, 2021, pag. 19
    26. Jackson, 2008, pag. 27
    27. Gogin, 2021, pag. 19
    28. Jackson, 2008, pag. 27
    29. Gogin, 2021, pag. 19
    30. Willmott, 2004, pag. 141
    31. Stille, 2008, pag. 16
    32. Steinberg, 1979, pag. 49
    33. Boyle,1998, pag. 508
    34. Gogin, 2021, pag. 19
    35. Wheeler, 1980, pag. 183-184

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    16-09-2022
    Laatst gewijzigd:
    01-11-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Fighting Ships of World War Two volume 3