TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in 1920 afgeleverde s.s. Yehime Maru was in dienst van de Yamato Kisen Kabushiki tot het schip in 1938 werd verkocht aan de Yamashita Kisen Kabushiki en werd hernoemd tot s.s. Ehime Maru. In 1941 werd het schip als troepentransportschip in dienst genomen door het Japanse Keizerlijke Leger. Op 2 november 1943 werd het schip getorpedeerd door een Amerikaanse onderzeeboot.

    Gegevens


    Bron: Australian National Maritime Museum / Hallett Robertson Bartlett
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Uraga Senkyo Kabushiki Kaisha
    (Uraga Droogdok Maatschappij)
    Uraga
    ?
    ?
    1920
    2 november 1943
    (getorpedeerd)
    Bouwnummer : 151





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    1920
    1938
    s.s. Yehime Maru, Yamato Kisen Kabushiki

    1938
    1941
    s.s. Ehime Maru, Yamashita Kisen Kabushiki

    1941
    2 november 1943
    s.s. Ehime Maru, Troepentransportschip Japanse Keizerlijk Leger

    Geschiedenis

    Het Japanse vrachtschip s.s. Yehime Maru werd in 1920 gebouwd aan de scheepswerf van de Uraga Droogdok Maatschappij in Uraga onder bouwnummer 151. Het 4.653 BRT metende schip had een lengte van 109,70 meter bij een breedte van 15,60 meter en een diepgang van 8,70 meter. De enkele 3cilinder "Triple Expansion" stoommachine met een vermogen van 358 nhp, dreef één schacht aan tot een maximale snelheid van 11,5 knopen (20,37 km/u). De Yehime Maru kreeg registratienummer 25094 en roepsein JAXD en was in dienst bij de Yamato Kisen Kabushiki. In 1938 werd het schip hernoemd tot s.s. Ehime Maru en in dienst genomen door de Yamashita Kisen Kabushiki. Het schip was één van 19 schepen gebouwd in de zogenaamde Shingo Maru-klasse (1917)


    Yehime Maru, 24 april 1922, Vancouver Harbour Bron: Leonard Frank / Vancouver Public Library

    Voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog werd het schip gevorderd om als troepentransportschip te dienen voor het Japanse Keizerlijke Leger. Op 6 januari 1942 vertrok de Ehime Maru als onderdeel van de 1e Subdivisie vanuit Davao met de invasievloot voor Tarakan, voor de kust van Nederlands-Borneo die vanaf 10 januari plaatsvond. Vanaf 21 januari 1942 was de Ehime Maru betrokken bij de invasie bij Balikpapan, Nederlands-Borneo. Samen met een konvooi verliet de Ehime Maru op 29 september 1942 de haven van Saeki, Japan met bestemming Rabaul. Op 25 januari 1943 vertrok de Ehime Maru wederom samen met een konvooi vanuit Saeki, Japan. Op 9 mei 1943 vertrok de Ehime Maru samen met een konvooi vanuit Palau.[1][2][3][4]

    De Ehime Maru vertrok met een konvooi vanuit Palau op 28 juni 1943 met bestemming Japan. Vanuit Saeki vertrok het schip wederom in konvooi verband op 8 juli 1943 met bestemming Palau om daar op 28 juli weer te vetrekken in een konvooi. Op 2 november 1943 voer het schip in een konvooi dat werd aangevallen door drie zelfstandig opererende Amerikaanse onderzeeboten. De Ehime Maru werd, nabij de Ryukyu eilanden, getorpedeerd door de USS Halibut (SS-232). Hierbij kwamen 85 opvarenden om het leven.[5]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens

     Naam:  s.s. Ehime Maru
     Callsign/Registratie:
     RMBV / 25094
     Bouwer:
     Uraga Droogdok Maatschappij, Uraga
     Bouwnummer:
     151
     Type/Klasse:
     Koopvaardijschip-Troepentransportschip /
      Shingo Maru-klasse (1917)
     Waterverplaatsing:
     4.653 BRT Standaard
     Lengte:
     109,70 meter
     Breedte:
     15,60 meter
     Diepgang:
     8,70 meter
     Aandrijving:
     1 drie cilinder "Triple Expansion" stoomturbine
     2 boilers
     358 nhp (? kW)
     1 schacht
     Snelheid:
     11,5 knopen (30,37 km/u)
     Bereik:
     ? km bij ? knopen (? km/h)
     Bewapening:
     ?
     Bemanning
     85

    Noten

    1. Bertke, 2013, pag. 217, 234
    2. Bertke, 2014, pag. 117
    3. Bertke, 2015, pag. 277-278
    4. Smith, 2012, pag. 357
    5. Smith, 2016, pag. 112, 134

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    07-05-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken