Artikelen

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Bloemfontein

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Boissevan

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Boschfontein

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Brastagi

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Christiaan Huijgens

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Dempo

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Indrapoera

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Japara

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Johan van Oldenbarnevelt

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Klipfontein

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Kota Agoeng

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Kota Baroe

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Kota Inten

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Marnix van St. Aldegonde

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Noordam

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Poelau Laut

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Ruys

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Sibajak

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Sloterdijk

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Sommelsdijk

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Tabinta

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ms Tegelberg

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Tjisadane

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

ms Weltevreden

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 7 oktober 2015

Nederlandse troepentransportschepen in Amerikaanse dienst

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van 202 troepentransportschepen. In de meeste gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen of passagiersvrachtschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond uit het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de vervoerscapaciteit van militairen zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met stalen platen en beton. Tenslotte werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

Nederlandse troepentransportschepen in Britse dienst

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Costa Rica

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Johan de Witt

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Nieuw Amsterdam

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Nieuw Holland

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Nieuw Zeeland

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Pennland

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Slamat

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Volendam

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.

  • Artikel door Peter Kimenai
  • Geplaatst op 2 maart 2015

ss Westernland

De geallieerden maakten tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik van niet minder dan 202 troepentransportschepen. In bijna alle gevallen waren dit aangepaste passagiersschepen. Het ombouwen van een passagiersschip tot een troepentransportschip bestond feitelijk uit niet meer dan het verwijderen van overbodige luxe zoals meubilair, ornamenten en versieringen en het aan boord brengen van reddingsvlotten, houten kooien en hangmatten zodat de passagierscapaciteit zo groot mogelijk werd. Verder werd bewapening aan boord geplaatst in de vorm van enkele kanonnen en luchtafweermitrailleurs. De bruggen, stuurhuizen, kompas- en kaartenkamers werden versterkt met staal en beton. Als laatste werden de schepen in marinegrijs, zwart of camouflagekleuren overgeschilderd. De schepen varieerden van het Royal Mail Ship (RMS) Queen Elizabeth van de Cunard Line van 83.673 ton tot de 1.188 ton grote Perak van de Straits Steamship Company. Van deze troepentransportschepen werd een zware tol geŽist en niet minder dan 56 gingen er door oorlogshandelingen verloren. De grootte van de tot zinken gebrachte troepentransportschepen varieerde van het 42.348 ton metende RMS Empress of Britain van de Canadian Pacific Steamship Company, het grootste tot zinken gebrachte schip tijdens de Tweede wereldoorlog, tot de 1.961 ton metende Lafonia van Elder Dempster Ltd.