Japanse Landingsvaartuigen

    Japan was bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in het bezit van een aantal vaartuigen voor het uitvoeren van amfibische operaties. Het waren voornamelijk ondersteuningsvaartuigen. In tegenstelling tot de meeste andere oorlogsvoerende landen had Japan geen speciale amfibische eenheden.

    Shohatsu

    Shohatsu.
    De Shohatsu was speciaal ontwikkeld als een landingsvaartuig voor het aan land zetten van infanteristen, speciale landingseenheden enz. Ten tijde van de ontwikkeling in 1924, was Japan het eerste land ter wereld dat speciaal voor dit doel een scheepje ontwikkelde.

    De Shohatsu was een betrouwbaar vaartuig, dat door het Japanse leger (IJA), bij alle landingsoperaties is ingezet. De productie werd in 1943 beŽindigd om meer Daihatsu-landingsvaartuigen te kunnen produceren.

    Technische gegevens :

    Naam: Shohatsu
    Land: Japan
    Introduktiejaar: 1927
    Type: Landingsvaartuig voor personeel
    Gewicht: 3750 kg
    Afmetingen: Lengte over alles: 10,60 meter
    Breedte: 2,44 meter
    Aandrijving: Max. Snelheid: 10 knopen
    Motor: 60shp Diesel
    Lading: 30 personen of 3000 kg lading
    Aantal: 1000

    Afbeeldingen

    Daihatsu

    Daihatsu.
    De Daihatsu was wat groter dan de Shohatsu en in staat om grotere hoevelheden troepen of een Type 89 middelzware tank te vervoeren.
    De ontwikkeling begon gelijktijdig met de Shohatsu, maar het scheepje kon pas in 1930 in productie worden genomen. De eerste exemplaren waren alleen in staat om troepen of voertuigen mee te nemen. In 1932 werd een iets groter model geproduceerd, dat ook in staat was een middelzware tank te vervoeren.

    Net als de Shohatsu, was de Daihatsu geheel van staal gemaakt. Dit type landingsvaartuig zou de meest succesvolle worden van het Japanse leger. Een onbekend aantal scheepjes werd uitgerust met een tankafweer- of luchtafweergeschut als ondersteuningsvaartuig, of zelfs als kanonneerboot.

    Technische gegevens :

    Naam: Daihatsu
    Land: Japan
    Introduktiejaar: 1930
    Type: Landingsvaartuig voor personeel en voertuigen
    Gewicht: 9500 kg
    Afmetingen: Lengte over alles: 14,88 meter
    Breedte: 3,35 meter
    Aandrijving: Max. Snelheid: 9 knopen
    Motor: 60shp Diesel
    Lading: 70 personen, 12000 kg lading of een Type 89 middelzware tank
    Aantal: 6000

    Afbeeldingen

    Toku-Daihatsu

    Toku-Daihatsu.
    Om de nieuwe middelzware Type 97 tanks te kunnen vervoeren, werd een speciale (Toku=speciaal) versie van de Daihatsu ontwikkeld. Het schip was een stuk groter en werd aangedreven door twee motoren.

    Technische gegevens :

    Naam: Toku-Daihatsu
    Land: Japan
    Introduktiejaar: 1940
    Type: Landingsvaartuig voor personeel en voertuigen
    Gewicht: 17500 kg
    Afmetingen: Lengte over alles: 18,05 meter
    Breedte: 3,70 meter
    Aandrijving: Max. Snelheid: 10 knopen
    Motor: twee 60shp Diesel
    Lading: 120 personen, 16500 kg lading of een Type 97 middelzware tank
    Aantal: 200

    Afbeeldingen

    Mokusei-Daihatsu

    Mokusei-Daihatsu.
    Net als in Duitsland gedurende het verloop van de oorlog werd ook in Japan staal een schaarser goed. In een poging veel staal voor andere doeleinden te kunnen gebruiken werd een houten landingsvaartuig ontwikkeld (Mokusei=hout). Afhankelijk van de gebruikte materialen, hout of triplex, zijn verschillende modellen te onderscheiden. Ze werden echter alle volgens eenzelfde basismodel gebouwd.

    Technische gegevens :

    Naam: Mokusei-Daihatsu
    Land: Japan
    Introduktiejaar: 1942
    Type: Landingsvaartuig voor personeel en vracht
    Gewicht: 11000 kg
    Afmetingen: Lengte over alles: 14,55 meter
    Breedte: 3,33 meter
    Aandrijving: Max. Snelheid: 9 knopen
    Motor: 60shp Diesel
    Lading: 70 personen of 10000 kg lading
    Aantal: enkele duizenden

    Afbeeldingen

    ES-Tei/SS-Tei

    SS-Tei/ES-Tei.
    In een poging om een werkelijke LST (geallieerde Landing Ship Tanks) te produceren, ontstond in 1942 de SS-Tei. Het schip was in staat om totaal vier middelzware tanks te vervoeren, die via een boegklep konden worden geladen en gelost.

    De SS-Tei werd gebruikt door zowel de landmacht (SS-Tei) als de marine, alwaar het schip ES-Tei werd genoemd.

    Technische gegevens :

    Naam: SS-Tei
    Land: Japan
    Introduktiejaar: 1942
    Type: Landingsvaartuig voor Tanks (LST=Landing Ship Tanks)
    Gewicht: 948 ton
    Afmetingen: Lengte over alles: 63,02 meter
    Breedte: 9,60 meter
    Aandrijving: Max. Snelheid:ca 13 knopen
    Motor: 1200 shp Diesel
    Lading: 3630 ton
    Bewapening: Een 75 mm Type 88 luchtafweerkanon, vier 20mm luchtafweerkanonnen, een 150 mm mortier en vier 7,7 mm machinegeweren
    Aantal: 20

    Definitielijst

    mortier
    Kanon dat zijn granaten op korte afstand (via een zeer kromme baan) kan doen neerkomen.

    AB-Tei

    AB-Tei.
    Alhoewel dit scheepje geen landingsvaartuig was, wordt het hier wel besproken. De AB-Tei werd namelijk speciaal ontwikkeld als ondersteuningsvaartuig voor amfibische landingen.

    De AB-Tei was een snel en zwaarbewapend scheepje, dat door zijn kleine diepgang tot dicht onder de kust ondersteuningsvuur kon geven. Hiertoe was het uitgerust met drie geschutskoepels. Elke geschutskoepel was uitgerust met een 57 mm Anti-Tank wapen of dubbelloops 7,7 mm machinegeweren. De geschutskoepels en het stuurhuis waren bepantserd. De scheepjes konden ook voor commandoaanvallen worden gebruikt aangezien totaal 13 man mee kon aan boord.

    Technische gegevens :

    Naam: AB-Tei
    Land: Japan
    Introduktiejaar: 1927
    Type: Landingondersteunings vaartuig
    Gewicht: 30 ton
    Afmetingen: Lengte over alles: 17,10 meter
    Breedte: 3,50 meter
    Aandrijving: Max. Snelheid: 13 knopen
    Motor: 350 shp Diesel
    Bemanning: 13
    Bewapening: Drie geschutskoepels met een 57 mm Anti-tank kanon of twee 7,7 mm machinegeweren
    Aantal: onbekend

    Definitielijst

    kanon
    ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.

    Afbeeldingen

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    12-02-2003
    Laatst gewijzigd:
    28-03-2014
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - TAKI's Homepage, laatst bekende adres: http://member.nifty.ne.jp/takixxx/