TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Recensie: De Margraten Boys

Op Go2War2.nl is een recensie geschreven van “De Margraten Boys” over het adoptieprogramma van de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Margraten".

“Sinds ik het meisje heb gevonden dat het graf van mijn zoon heeft geadopteerd en ik haar kan schrijven, voelt de last van het verdriet veel minder zwaar.” Het is een van de vele reacties van Amerikaanse nabestaanden die je de invloed van het Margratense adoptieprogramma doen beseffen.

Al vanaf de aanleg van de begraafplaats is het mogelijk om een graf te adopteren en te verzorgen. Alle graven zijn momenteel geadopteerd, evenals een groot aantal namen op de ‘Wall of Missing’. Het programma groeide in Nederland en de Verenigde Staten uit tot een fenomeen en is vandaag de dag nog altijd zeer populair. Nu is er ook een boek verschenen over de geschiedenis van het adoptiefenomeen: De Margraten Boys, geschreven door Peter Schrijvers.

Schrijvers is een Belgische historicus die Amerikaanse geschiedenis doceert in Sydney. Zijn specialisatie is militaire en diplomatieke geschiedenis. Hij schreef al meerdere boeken over de Tweede Wereldoorlog. De bekendste hiervan zijn “De hel die Europa heet” en “Wreed als ijs”. Zijn vorige boek, “Bloody Pacific”, werd bekroond met de Outstanding Academic Book Award. Momenteel werkt Schrijvers aan een boek over de Slag om Bastogne.

Reeds in 2008 begon Schrijvers aan zijn onderzoek voor De Margraten Boys. Hij deed een oproep via de Stichting Adoptie Graven Amerikaanse Begraafplaats Margraten aan adoptanten om hun verhalen en ervaringen met hem te delen. Het leverde hem meer dan 1200 reacties op, die de basis vormden voor zijn boek. Deze informatie vulde hij aan met divers archiefmateriaal.

Lees verder op Go2War2.nl

Gebruikte bron(nen)

• Bron: Go2War2.nl