TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Kerstmis tijdens WO2 in Amerikaanse advertenties 1943

Kerstmis is voor Amerikanen het belangrijkste feest van het jaar. Dat was ook al zo tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen echter vele miljoenen jongens en mannen overzee waren om te vechten tegen nazi-Duitsland en het Japanse Keizerrijk. De oorlog en afwezigheid van zoons en vaders hadden een duidelijk effect op de advertenties die voorafgaand aan de kerstdagen in het magazine Life verschenen.

Oorlog is in de advertenties van de kerstdagen van 1941, kort na de Japanse aanval op Pearl Harbor, nog nauwelijks een thema. Dat is vanaf het volgende jaar anders, toen kerstadvertenties onder andere inspeelden op schaarste, oorlogsproductie, de hoop op een vredige wereld en het gemis van naasten. Terwijl de reclameboodschappen van 1942 en 1943 over het algemeen sober zijn van aard, zijn ze in 1944 positiever gestemd. Hoewel het Ardennenoffensief nog zijn bloedige tol zou eisen, is een overwinning op nazi-Duitsland nabij. Vrolijkheid over de terugkeer van militairen naar huis is een belangrijk thema van de kerstadvertenties van 1945, toen Kerstmis weer in vrede gevierd werd.

Voor WO2Actueel maakten we een selectie van advertenties uit de decemberedities van Life Magazine. Hieronder de tweede reeks uit 1943.


De oorlog duurde in 1943 nog steeds voort. Weliswaar was de Noord-Afrikaanse campagne dat voorjaar beëindigd met een overwinning op Erwin Rommels Afrikakorps, maar direct daarna startte de invasie van Italië. Vrolijke kerstdagen waren het niet voor veel families, die een zoon of vader hadden verloren tijdens de aanhoudende strijd in Europa en de Pacific. Pacific Factag Fabrics kwam die kerst dan ook met een sobere advertentie die de consument erop wees om zuinig te zijn op zijn kleding. Het labeltje met wasinstructies in hun kleding kon daarbij van dienst zijn. 6-12-1943


Ook van whiskeyproducent Seagram geen vrolijke advertentie, maar één die de hoop uitspreekt op betere kerstdagen in de toekomst. Om die dag dichterbij te laten komen, kocht je als rechtgeaarde Amerikaan natuurlijk ook War Bonds. 13-12-1943


De beste kerstreclame komt natuurlijk van Coca Cola, ook al in 1942. Een vrolijke advertentie in sombere tijden. 20-12-1943


Een patriottische advertentie van Radio Corporation of America, opgedragen aan de paratroepers. De landing in Normandië en Market Garden lagen nog in het verschiet, maar in Noord-Afrika en Sicilië waren luchtlandingstroepen al ingezet. Misschien hadden ze daarbij apparatuur van RCA gebruikt. 27-12-1943


Het American Meat Institute komt met de boodschap zuinig te zijn met vlees. Zelfs het laatste druppeltje jus moest tijdens het kerstdiner opgegeten worden. 20-12-1943


Een "Why we fight"-advertentie van North American Aviation, de fabrikant van Mitchell bommenwerpers, Mustang jachtvliegtuigen en Texan trainingsvliegtuigen. 20-12-1943


Ook vliegtuigmaker Curtiss Wright droeg zijn steentje bij, met de productie van transporttoestellen die onder andere veldhospitaals bevoorraden met bloedplasma. De tekening en de begeleidende tekst vormen een duidelijke verwijzing naar het kerstverhaal. Een gewonde jonge soldaat wiens leven wordt gered door wijze doktoren in een veldhospitaal in de open lucht met aan de hemel een flikkerende ster. 20-12-1943

Meer weten over Kerstmis tijdens de Tweede Wereldoorlog? Lees het onderstaande boek:
Kerstmis onder vuur
Kerst tijdens de Tweede Wereldoorlog: aan het front, thuis en in de kampen
ISBN: 9789402174342
Meer informatie over dit boek
Bestel nu bij Bol.com
Kerstmis onder vuur

Gebruikte bron(nen)