Fotoverslag Militracks 2017: oog in oog met de Tweede Wereldoorlog

Militracks is een evenement waar Duitse legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog centraal staan. Duitse legervoertuigen reden op zaterdag 20 en zondag 21 mei 2017 door de bossen van Overloon. Ruim zevenduizend mensen bezochten de eerste dag van Militracks. Net als eerdere edities waren motoren, gepantserde rupsvoertuigen en tanks te zien. Een groot deel van die rupsvoertuigen waren voertuigen van de ‘Sonderkraftfahrzeug’ 250 en 251 serie (Sd.Kfz. of SdKfz). Bewapend met één of meerdere machinegeweren waren de rupsvoertuigen licht bewapend. Vaak werden genoemde voertuigen gebruikt voor troepentransport.



Bezoekers konden op voertuigen meerijden. Voor vijftig euro was het mogelijk om op tanks en tankjagers mee te rijden. Bijzonder was dat dit jaar een ‘StuG’ (Stormgeschut) III meereed. Het voertuig (StuG III Ausf. D) is afkomstig van Jon Philips uit Groot-Brittannië. De StuG III voertuigen waren ontworpen om vuursteun te verlenen aan infanterie en vijandelijke verdedigingsstellingen en bunkers te vernietigen met brisant- en pantsergranaten. Om vijandelijke tanks te vernietigen werden speciale holle lading granaten geïntroduceerd. Zo waren StuG III voertuigen na 1941 in staat om Sovjet T-34 tanks te vernietigen met ‘Hohl-Ladung’ munitie. De in Overloon te bezichtigen Stug III is bewapend met een kort 75mm KwK 37 L/24 kanon dat met pantsergranaten ongeveer 54 of 56mm staal tot op een afstand van tien meter doorboorde en 70 tot 80mm staal met holle lading munitie. Het voertuig was gepantserd met maximaal 50mm staal aan de voorkant van de romp. Naarmate de oorlog vorderde besloten Duitse ingenieurs om StuG III voertuigen te bewapenen met krachtige, lange 75mm kanonnen (75mm StuK 40 L/43 en L/48). Die wapens waren in staat om de zwaarste Sovjettanks uit te schakelen, waaronder de KV-1 (Klimenti Voroshilov). De gebruikte pantsergranaat van late StuG III modellen (Panzergranate 39) had een penetratievermogen van plusminus 135 tot 136 mm tot op een afstand van tien meter en ongeveer 86mm staal tot op een afstand van twee kilometer.



Een bijzondere lichte tank was tevens te bezichtigen, afkomstig uit het tankmuseum in Saumur in Frankrijk. De ‘Luchs’ (Lynx) kon hoge snelheden bereiken en was bewapend met een 20mm snelvuurkanon. Het twaalf (11.8) ton wegende voertuig haalde snelheden van 65 kilometer per uur. Het voertuig was alleen geschikt om verkenningstaken uit te voeren gezien de relatief zwakke bepantsering (30mm maximaal).



Naast de vele zware rupsvoertuigen waren verschillende Kettenkrad motoren/voertuigen te zien. Genoemde kleine, en lichte SdKfz 2 voertuigen waren in staat twee personen te vervoeren of lichte sleeptaken uit te voeren. Tevens was het mogelijk om het museum van Overloon te bezichtigen en Tweede Wereldoorlog spullen (medailles, vlaggen, modellen) te kopen op de uitgebreide militariamarkt. Nazisymbolen waren afgeplakt.







Historisch bewustzijn
Militracks maakt jong en oud bewust van het technische materiaal dat tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Duitse leger werd gebruikt. Het voor jongere generaties bewaren van historische legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog kan zorgen voor historische kennis en interesse omtrent die voertuigen.´Goed-fout´ discussies buiten beschouwing gelaten maakt Militracks het tevens mogelijk om brede interesse bij jongeren in de Tweede Wereldoorlog te creëren.







Gebruikte bron(nen)

  • Bron: Tekst: Ruben Krutzen Foto's: Christian Meissenberg
  • Gepubliceerd op: 22-05-2017 19:26:52