TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Sélys de Longchamps, Jean

    Geboortedatum:
    31 mei 1912 (Brussel, België)
    Overlijdensdatum:
    16 augustus 1943 (Manston/Kent, Verenigd Koninkrijk)
    Begraven op:
    Oorlogsgraven van het Gemenebest Thanet Cemetery
    Graf: 3002A.
    Dienstnummer:
    61313
    Nationaliteit:
    Belgische (1830-heden, Constitutionele Monarchie)

    Biografie

    Baron Jean Michel P.M.G. de Sélys-Longchamps werd geboren op 31 mei 1912 in Brussel als zoon van Baron Raymond Charles Michel Ghislain de Sélys-Longchamps en Emilie de Theux de Meylandt et Montjardin. Het gezin telde verder nog twee zonen en een dochter. Beide broers streden ook tijdens de Tweede Wereldoorlog, Baron François de Sélys-Longchamps zou zich in mei 1943 bij het Geheim Leger aansluiten en zijn jongere broer, Baron Edé de Sélys-Longchamps nam dienst bij de S.A.S. (Special Air Service).

    Jean de Sélys was niet bepaald een model leerling op school. Hij veranderde diverse malen van school en had een zeer wispelturig karakter. In 1933 schreef hij zich in bij de kaderschool van het Eerste Regiment Gidsen. Hier hield hij het langer vol en promoveerde in 1937 tot onderluitenant bij de cavalerie. Tijdens de Duitse inval in België was de Baron onder andere betrokken bij de gevechten aan het Schelde-Maas kanaal, de Leie en in Lanaken.

    Jean de Sélys legde zich niet neer bij de Belgische capitulatie en vertrok naar Engeland. Met behulp van een lift door een Duitse tank, wist hij Duinkerken te bereiken. Hij slaagde er in om door de linies te sluipen en aan boord van een schip te komen, op weg naar Groot-Brittannië. Al snel ging hij op weg Frankrijk waar men probeerde om een nieuw Belgisch leger op te bouwen. De Frans-Duitse wapenstilstand maakte hier een abrupt einde aan. Via Marseille wist Jean de Sélys te ontkomen naar Gibraltar. In Gibraltar sloot hij zich aan bij een groep Belgische piloten die via Marokko naar Engeland proberen te komen. Hierbij werd hij opgepakt en in Marseille gevangen gezet. Uiteindelijk kwam hij in een gevangenenkamp bij Montpellier terecht. Het lukte hem echter alsnog te ontsnappen en via Spanje in Engeland te komen. Direct meldde hij zich als vrijwilliger en vervalste hij zijn papieren om als jachtpiloot een opleiding via de Royal Air Force te krijgen. Met 28 jaar was hij daar namelijk te oud voor.

    Na een opleiding aan de Franstalige-Belgische school te Odiham kwam hij als Pilot-officer bij de RAF/VR (Royal Air Force Voluntary Reserve) en behaalde hij bij de No 61 OTU (Operational Training Unit) zijn brevet op 16 januari 1941. Vanaf 30 september 1941 was hij gestationeerd bij No 609 Squadron binnen No 11 Group. Hier ontpopte hij zich al snel tot een strijdlustig en bekwaam piloot.

    Via zijn Belgische contacten bleef Jean de Sélys op de hoogte van de situatie in zijn land en al snel kwam bij hem het plan op om een aanslag uit te voeren op het hoofdkwartier van de Gestapo (Sipo-SD) in zijn geboortestad Brussel. Zijn belangrijkste drijfveer hierbij was de dood van zijn vader die aan de gevolgen van folteringen door de SIPO (Sicherheitspolizei) was overleden. De Sicherheitspolizei (Sipo) en de Sicherheitsdienst (SD) hadden zich gevestigd in het appartementsgebouw aan de Louiselaan 453. Na zijn plan te hebben uitgewerkt, vroeg hij diverse malen aan de autoriteiten toestemming om het uit te voeren, maar hij kreeg nooit enige reactie. In gedachten bleef hij de actie voorbereiden. Op 20 januari 1943 had hij nog immer niets gehoord en besloot hij eigenhandig de actie voort te zetten. Die dag moest hij met een collega in twee Hawker Typhoon jachtbommenwerpers aanvallen uitvoeren op spoorwegknooppunten in België. Hij bewapende zijn toestel tot haar volle capaciteit en nam een zak vol Belgische vlaggetjes mee die Belgische schoolkinderen in Londen voor hem hadden gemaakt. Samen met zijn wingman en kameraad Flight Sergeant André Bianco zette hij koers naar België. Na uitvoering van hun opdracht stuurde Jean de Sélys zijn wingman alleen terug naar Engeland. Zelf zette hij koers naar Brussel. Zo laag mogelijk vliegend, bereikte hij ongedeerd de hoofdstad, vond snel zijn doel en zette mitraillerend de aanval in. Zijn aanval voerde hij zo precies uit dat het gebouw totaal doorzeefd werd, maar geen enkel ander object werd geraakt. Hij strooide de vlaggetjes uit boven Brussel, dropte een Belgische vlag boven het Koninklijk Paleis in Laken en een Britse vlag in de tuin van zijn nicht, Barones de Villegas de Saint-Pierre en vloog naar zijn thuisbasis. Door zijn kameraden werd hij met enthousiasme begroet, maar de actie kostte hem wel een rang.

    Bij de aanval werden vier Duitse militairen op slag gedood waaronder de chef van de SD (Sicherheitsdienst), SS-Sturmbannführer Alfred Thomas en een belangrijke Gestapo officier Commandant Müller. Vele anderen werden licht tot zwaar gewond. Het gebouw was dusdanig beschadigd dat het ruim zes weken duurde voordat het weer kon worden gebruikt. Ondanks zijn degradatie tot Kapitein-vlieger, zou hij van de Britten voor deze actie later toch het Distinguished Flying Cross (DFC) ontvangen.

    In de nacht van 15 op 16 augustus 1943 kwam hij om het leven na een missie boven Oostende. Vermoedelijk was zijn toestel ernstig beschadigd door het Duitse luchtafweer. Tijdens de landing brak het vliegtuig in twee en Jean de Sélys werd op slag gedood.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Kapitein-vlieger
    Eenheid:
    No. 3 Squadron / Royal Air Force
    Toegekend op:
    31 mei 1943
    Citatie:
    "Deze officier is een piloot met uizonderlijke mogelijkheden en precisie. Hij toont een grote offensieve geest en is er op gebrand om de vijand tegemoet te treden en te vernietigen, wanneer mogelijk. Hij heeft grote moed en initiatief getoond bij vele aanvallen op spoorwegen en het Gestapo Hoofdkwartier in Brussel. Hij heeft tevens minstens één vijandelijk vloegtuig vernield en een ander beschadigd."

    Actie uitgevoerd bij No. 609 Squadron
    Distinguished Flying Cross (DFC)

    Bronnen