TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Moore, Alfred William

Geboortedatum:
(Kintbury/Berkshire, Groot-Brittannië)
Dienstnummer:
171444
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 12 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
2 mei 1944
Aanbeveling:
Pilot Officer Moore was gezagvoerder van een Lancaster die in de nacht van 30 op 31 maart 1944 Neurenberg moest aanvallen. Op de heenvlucht wed hij vier maal door vijandelijke jagers aangevallen. Tijdens de eerste aanval voerde hij ontwijkende manoeuvres uit en beide schutters openden het vuur. Er werd geen schade toegebracht aan zijn toestel en de jager werd als beschadigd gemeld. Tijdens de tweede aanval, 30 minuten later raakte zijn toestel echter zwaar beschadigd en zijn staartschutter raakte gewond aan zijn hoofd. De romp werd vol gaten geschoten en de staartkoepel raakte onbruikbaar. Ondanks dat hij nog 250 kilometer van het doel verwijderd was een geen staartschutter noch een werkende staartkoepel had besloot hij door te vliegen naar het doel.
Toen zijn toestel nog 20 kilometer van het doel verwijderd was werd er nogmaals een aanval van onderen gelanceerd door een Ju 88. De Lancaster liep nog meer zware schade op waaronder schade aan het bommenruim, brandbommen vlogen in brand, de bakboordvleugel beschadigd, de tip van de stuurboordvleugel werd weggeschoten, het zuurstofsysteem geraakt, richtings- en hoogteroer werden beschadigd en de intercom viel uit. De rugschutter opende het vuur op de jager maar tijdens het vuren ontdekte hij een ander Ju 88 die van achteren naderde. Hij verlegde zijn vuur naar de andere jager en verschoot al zijn resterende munitie van korte afstand. Het vijandelijke toestel dook weg en men zag het enkele seconden later exploderen.
De Lancaster was nu lam geschoten, moeilijk bestuurbaar, weerloos tegen mogelijke aanvallen van achteren en een groot deel van de lading brandbommen in het bommenruim stond in brand. Ondanks dat zette de gezagvoerder zijn aanval door en wierp zijn bommen op het doelgebied.
Kort na het verlaten van het doel raakte de zuurstof op en Pilot Officer moest naar 15.000 voet dalen. Met hulp van de mecano om de besturing van zijn lam geschoten en weerloze toestel te behouden slaagde hij erin het naar Engeland terug te vliegen en maakte een geslaagde landing op het eerste het beste vliegveld dat hij tegenkwam.
De moed van deze officier en de vastberadenheid verder te vliegen naar het doel en zijn aanval door te zetten onder uitzonderlijk moeilijke en gevaarlijke omstandigheden zijn de hoogste lof waardig. Hij stelde ook een mooi voorbeeld van goede gezagvoering en vliegkunst dat een inspiratie zal zijn voor andere bemanningen. Ik beveel deze officier met klem aan voor een onmiddellijke toekenning van het Distinguished Flying Cross.

Gepubliceerd in de London Gazette dd. 2 mei 1944.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 12 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
13 oktober 1944
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Sinds de toekenning van zijn DFC in april 1944 heeft Pilot Officier Moore nog 22 operationele missies gevlogen als piloot en gezagvoerder van een Lancaster, waaronder aanvallen op zulke zwaar verdedigde doelen als Friedrichshafen, Essen, Gelsenkirchen, Dortmund, Duisburg en Karlsruhe.
Hij heeft deze aanvallen met grote moed en constante vaardigheid gedaan, ongeacht de tegenstand en heeft met zijn vastberadenheid, zijn uitzonderlijke deskundigheid en zijn grote moed een inspirerend voorbeeld aan de rest van het squadron gesteld.
Pilot Officer Moore heeft met zijn opgewekte kracht en goede gezagvoering niet alleen zijn bemanning samengesmeed tot een zeer doelmatige gevechtseenheid maar ook de bewondering van allen verdiend en voor een groot deel bijgedragen aan de recente door het squadron behaalde successen.
Zowel in de lucht als op de grond hebben het sterke plichtsbesef van deze officier en zijn strijdlust niet alleen zijn eigen bemanning maar vele andere minder ervaren bemanningen doordrongen van het uiterste vertrouwen en hebben aanzienlijk bijgedragen aan het op een hoog niveau handhaven van het moreel.
Zijn inspirerende voorbeeld en zijn uitzonderlijke vliegcapaciteiten zijn de toekenning van een Gesp op zijn DFC volledig waard.

Verkregen als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Gepubliceerd in de London Gazette dd. 13 oktober 1944.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met gesp voor France and Germany.
Air Crew Europe Star

Bronnen

Foto