TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Bamberger, Cyril Stanley "Bam"

    Geboortedatum:
    4 mei 1919 (Hyde/Cheshire, Groot-Brittanië)
    Overlijdensdatum:
    3 februari 2008 (Hyde/Hampshire, Groot-Brittanië)
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Cyril "Bam" Bamberger werd op 4 mei 1919 geboren in Hyde, Cheshire. Op 14 jarige leeftijd ging hij van school en ging in 1934 als leerling electriciën werken bij Lever Brothers. In 1936 voegde hij zich bij de RAAF (Reserveluchtmacht) en werd als fotograaf geplaatst bij 610 "County of Cheshire " Squadron op Hooton Park. In 1938 begon hij aan de opleiding tot piloot en trainde bij 610 Sq. op de Supermarine Spitfire.
    In juli 1940 werd het squadron overgeplaatst naar Biggin Hill en Sergeant Pilot Bamberger vloog missies boven het Kanaal en was actief tijdens de evacuatie van Duinkerken. Op 28 augustus kreeg hij een "waarschijnlijke" overwinning toegeschreven op een Messerschmitt Me 109 voor de kust van Kent. Half september werd Bamberger overgeplaatst naar 41 Sq. en behaalde op 15 oktober zijn eerste bevestigde overwinning op nog een Bf 109 boven Kent. Toen de Battle of Britain ten einde liep, meldde Bamberger ich voor Malta en ging aan boord van H.M.S. Argus naar de Middellandse Zee waar hij op 17 november aankwam. De Argus had alleen Hawker Hurricanes en Blackburn Skua’s aan boord die naar Malta werden gevlogen. Bamberger had niet op deze toestellen getraind en bleef aan boord van het vliegdekschip. De minder ervaren piloten werden op hun vlucht naar Malta afgeslacht. In december kwam Bamberger aan boord van de destroyer H.M.S. Hotspur veilig in Malta aan. Hier voegde hij zich bij 261 Sq. en kwam direct in actie. In januari schoot hij op twee achtereenvolgende dagen boven Grand Harbour twee Junkers JU-87 STUKA’s neer.
    Na zijn periode op Malta keerde hij naar Engeland terug en werd belast met het opleiden van nieuw aangekomen Amerikaanse piloten maar werd spoedig naar de Middelllandse Zee teruggestuurd als Flight Commander bij 93 Squadron. Hiermee nam hij deel aan de campagnes op Sicilië en in Italië en behaalde diverse overwinningen. Eind 1944 keerde hij naar Engeland terug als geschutsinstructeur.
    Na zijn demobilisatie keerde hij naar zijn vroegere werk bij Levers terug en ging later werken bij het bestuur van Guinness. In 1950 voegde hij zich weer bij de RAAF als bevelvoerend officier van het heropgerichte 610 Squadron dat met de Gloster Meteor vloog. Bij het uitbreken van de Koreaanse oorlog aanvaardde hij een permanente functie en werd Officier Inlichtingen bij het Air Ministry. Later werd hij opgeleid tot helicoptervlieger en hij vloog de Bristol Sycamore in Aden. In 1954 trouwde hij met Heather en zwaaide uiteindelijk af in 1959. Voor betoonde diensten na de oorlog ontving hij de Air Efficiency Award en een gesp voor zijn tweede onderscheiding. Hij ging wederom in zaken en stichtte een onderneming voor verpakkigsmateriaal en dreef later een antiekwinkel. Hoewel hij door de RAF was gepensioneerd behield hij nauwe contacten en was als vice-voorzitter betrokken bij het Bentley Priory Battle of Brittain Fonds
    Squadron Leader "Bam" Bamberger overleed op 3 februari 2008.

    Dienstnummers:
    810024, Royal Auxiliairy Air Force, (RAAF);
    116515, Royal Air Force Volunteer Reserve. (RAFVR)
    Promoties:
    1 oktober 1942: tijdelijk Flying Officer.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 93 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    28 september 1943
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Eenheid:
    No. 243 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    14 november 1944
    Deze officier heeft talloze missies tegen de vijand gevlogen en heeft voortdurend getoond een zeer efficiënt en vastberaden piloot te zijn. Hij heeft zes vijandelijke toestellen vernietigd en andere beschadigd. Bij een gelegenheid raakte zijn toestel door afweervuur zwaar beschadigd toen hij nog 180 kilometer van de basis verwijderd was. F/Lt. Bamberger vloog zijn toestel over vele kilometers zee en maakte een geslaagde noodlanding, hoewel zijn kleding doordrenkt was met benzine.

    Tweede DFC verkregen als een gesp voor op hetlint van zijn eerste DFC.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Met "BATTLE OF BRITAIN"-gesp.
    1939-1945 Star
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Toegekend als gesp.
    Air Efficiency Award (AE)

    Bronnen

    Foto