TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Fulton, John "Moose"

Overlijdensdatum:
29 juli 1942
Vermeld op:
Gedenkplaats Vermiste Vliegeniers Runnymede
Dienstnummer:
37095
Nationaliteit:
Canadese (1931-heden, Constitutionele Monarchie)

Biografie

Bevorderingen:
15 maart 1935: Acting Pilot Officer;
7 september 1935: Pilot Officer on probation;
15 maart 1936: Pilot Officer;
7 maart 1937: Flying Officer;
?: Flight Lieutenant;
1 juli 1940: temporary Squadron Leader;
1 december 1941: temporary Wing Commander.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Toegekend op:
8 oktober 1940
Aanbeveling:
Deze officier heeft sinds begin juni 1940 deelgenomen aan 20 grote operaties boven vijandelijk gebied. In de nacht van 15 september werd een aanval op het rangeerterrein bij Brussel verhinderd door het uitvallen van de stuurboordmotor en hij keerde naar huis terug. Later liep de motor echter weer normaal en Squadron Leader Fulton besloot zijn missie af te maken. Hij deed twee succesvolle aanvallen vanaf 11.000 voet en raakte de spoorwegkruising met aan weerszijden een groep bommen. Door zijn hardnekkige vastberadenheid, zijn opmerkelijke bekwaamheid en plichtsbesef tegenover zware tegenstand en veel tegenslagen was Squadron Leader Fulton in staat zijn taak te volbrengen.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
1 januari 1942
Air Force Cross (AFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 419 (Moose) Squadron, Royal Canadian Air Force
Toegekend op:
4 augustus 1942
Aanbeveling:
Deze officier heeft deelgenomen aan aanvallen op industriële doelen, scheepswerven, vliegvelden en andere belangrijke vijandelijke doelen. Op een nacht in april 1942 viel hij met succes Kiel aan. Op de thuisvlucht, vliegend op 1.500 voet hoogte werd zijn toestel door een vijandelijke jager aangevallen. Wing Commander Fulton’s toestel liep veel schade op. Een blad van de bakboordpropeller werd weggeschoten, de staartkoepel volledig vernield en de staartschutter raakte gewond. Het hydraulische systeem was beschadigd en veel van de instrumenten waren onbruikbaar. De beschadigde propeller veroorzaakte hevige trillingen. Om dit te beperken besloot
Wing Commander Fulton de vlucht op een motor voort te zetten. Het vliegtuig kon echter geen hoogte houden en zakte tot op ongeveer 20 voet boven zee. Wing Commander Fulton was gedwongen de bakboordmotor weer te starten en slaagde erin hoogte te winnen. De trillingen begonnen weer en bleven op een beangstigende manier doorgaan totdat de basis werd bereikt waar hij met ingetrokken onderstel een uitstekende landing maakte. Deze officier was met zijn bekwaamheid en vastberadenheid verantwoordelijk voor de veilige terugkeer van toestel en bemanning na een riskante vlucht van ongeveer 118 mijl nadat het toestel was aangevallen.
Distinguished Service Order (DSO)

Bronnen

  • - The London Gazette of 26th March 1935, Issue 34145
    - The London Gazette of 29th October 1935, Issue 34214
    - The London Gazette of 14th July 1936, Issue 34304
    - The London Gazette of 13th April 1937, Issue 34388
    - The London Gazette of 20th September 1940, Issue 34949
    - The London Gazette of 8th October 1940, Issue 34964
    - The london Gazette of 16th December 1941, Issue 35383
    - Supplement to The London Gazette of 30th December 1941, Issue 35399, dated 1st January 1942
    - Second Supplement to The London Gazette of 31st July 1942, Issue 35654, dated 4th August 1942
    - Bomber Command Museum of Canada
    - Commonwealth Wargraves Commission
    - Air Force association of Canada

Foto