TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Brown, Mark Henry "Hilly"

    Geboortedatum:
    9 oktober 1911 (Portage la Prairie/Manitoba, Canada)
    Overlijdensdatum:
    12 november 1941 (Gela Vliegbasis, Sicilie)
    Begraven op:
    Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Catania
    Vak: III. Rij: G. Graf: 24.
    Dienstnummer:
    37904
    Nationaliteit:
    Canadese (1931-heden, Constitutionele Monarchie)

    Biografie

    Hilly Brown leerde in zijn vrije tijd te vliegen op de Brandon Flying Club naast zijn werk als medewerker van de Bank of Montreal. Later werkte hij voor die bank in Russell en bij ander vestigingen in Saskatchewan. Hij vertrok uit Sasketoon, slaagde voor zijn medisch onderzoek in Regina en voer in mei 1936 naar Engeland waar hij bij de RAF ging. Toen hij zijn vliegopleiding doorlopen had, werd hij in februari 1937 geplaatst bij No. 1 Squadron. Hij ging met het squadron mee naar Frankrijk toen de oorlog uitbrak en was betrokken bij de eerste gevechtshandelingen bij de Frans-Duitse grens. Bij de hevige gevechten van mei 1940 behaalde hij een flink aantal overwinningen en werd op 23 mei benoemd als Acting Flight Commander. Na de evacuatie van de geallieerde troepen uit Duinkerken werd hij op 15 augustus 1940 voor de kust van Harwich neergeschoten en met lichte verwondingen opgepikt door een vissersboot.
    In mei 1941 werd hij teruggetrokken en aanvankelijk bij No. 58 OTU geplaatst en vervolgens bij No. 57 OTU.
    In oktober werd hij overgeplaatst naar het Midden-Oosten en kwam daar 15 november aan.
    Op 12 november leidde hij en Wing Commander Rabagliati een groep van vier Hurricanes om Vliegveld Gela op Sicilië te beschieten. Maar toen zij aan hun aanval begonnen, werd Browns vliegtuig geraakt door het luchtdoelgeschut van het vliegveld waardoor hij meteen neerstortte. De Italianen lieten een bericht op Malta droppen om te vertellen dat Brown met volledige militaire eer was begraven.
    Zijn totaal aantal overwinningen bedroeg 15 vijandelijke vliegtuigen vernietigd en 4 gedeeld. Brown werd voorgedragen voor een Croix de Guerre, maar door de ineenstorting van de Franse overheid kwam dit nooit tot een presentatie.

    Bevorderingen:
    Februari 1937: Pilot Officer
    December 1938: Flying Officer
    3 september 1940: Flight Lieutenant
    November 1940: Squadron Leader
    juli 1941: Wing Commander

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Flight Lieutenant
    Toegekend op:
    30 juli 1940
    Aanbeveling:
    Sinds het begin van de oorlog heeft Flight Lieutenant Brown ten minste zestien vijandelijke vliegtuigen vernietigd. Op 14 junii, toen hij zijn flight op patrouille leidde, ontmoette hi jnegen vijandelijke bommenwerpers waarvan twee werden vernietigd. Later viel hij negen Messerschmitts 109's aan, vernietigde er een en verdreeef de ander. Als gevolg van kogeld die zijn vliegtuig binnendrongen, maakte hij noodgedwongen een landing nabij Caen en was niet meer in staat om zich bij het squadron te voegen voordat het zich terugtrok uit Frankrijk. Flight Lieutenant Brown heeft moed van de bovenste orde vertoond en heeft vele flights geleid met groot succes en vastberadendheid terwijl hij continu in aantal werd overtroffen door vijandelijke vliegtuigen."

    AFRO 1292/41 de datum 7 november 1941.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 1 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    23 mei 1941
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    LG Citation:
    "Deze officier heeft het squadron met groot succes aangevoerd. Hij heeft nog twee vijandelijke vliegtuigen vernietigd, waardoor zijn totale overwinningen op ten minste 18 komen. Zijn uitstekende leiderschap en onverschrokken geest hebben grotendeels bijgedragen aan het handhaven van een hoge standaard van efficiëntie in het hele squadron."

    Aanbeveling:
    "Deze officier heeft zijn squadron sinds november 1940 met opvallend succes geleid. Zijn onverschrokken geest en uitstekende leiderschapskwaliteiten hebben zijn squadron op een hoge standaard van efficiency gehouden. Hij werd in augustus 1940 onderscheiden met het Distinguished Flying Cross voor zijn uitstekende werk in Frankrijk waar ten minste 16 vijandelijke vliegtuigen vernietigde. Sindsdien heeft hij ten minste nog eens twee vijandelijke vliegtuigen voor zijn rekening genomen. Gedurende augustus 1940 werd hij in zee neergeschoten en liep hij ernstige brandwonden op aan zijn gezicht. Maar ondanks dat hervatte hij na tien dagen het vliegen en weigerde om ziekteverlof te nemen. Squadron Leader Brown heeft een voorbeeld gesteld van toewijding aan de taak en vastberadenheid om de vijand te vernietigen en ik beveel ten zeerste aan dat bij de commando-overdracht hij onderscheiden zou moeten worden met de gesp voor op het Distinguished Flying Cross in erkenning van zijn vermeldenswaardige diensten terwijl hij bij dit squadron diende.'

    Details:
    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC. Public Record Office Air 2/8752 heeft de oorspronkelijke aanbeveling, opgesteld door de bevelvoerende officier, Station Kenley, op 18 april 1941.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader
    Eenheid:
    No. 1 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    12 januari 1943
    Ceskoslovenský válecný kríž 1939

    Details:
    Public Record Office Air 2/6123. In een brief van 13 mei 1941 van J. Sejnoha, hoofd van het protocol, kanselarij van de Tsjechoslowaakse Republiek, aan Robert Dunbar van het ministerie van Buitenlandse Zaken werd de wens geuit om de onderscheiding te verlenen. De Britse goedkeuring werd op 3 juni 1941 meegedeeld.

    Bronnen

    Foto