TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Marks, James Hardy

Geboortedatum:
1918
Overlijdensdatum:
19 september 1942
Begraven op:
Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Choloy
Vak: 2A. Rij: C. Graf: 7.
Dienstnummer:
39670
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Bevorderingen:
9 mei 1937: Acting Pilot Officer on Probation
8 maart 1938:Pilot Officer
8 oktober 1939: Flying Officer
8 oktober 1940: Flight Lieutenant
1 september 1941: Temporary Squadron Leader
20 juni 1942: Squadron Leader (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Toegekend op:
20 februari 1940
Mentioned in Despatches
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 77 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
9 juli 1940
Aanbeveling:
In de nacht van 30 op 31 mei 1940 werd hij uitgestuurd om een belangrijke brug aan te vallen. Hoewel hij zwaar werd beschoten, maakte hij drie runs op 1.000 voet.
In de nacht van 23 op 24 mei 1940 werd hij uitgestuurd om een kruispunt aan te vallen. Vanwege de bewolking kon hij de grond niet zien. Hij wachtte daarom anderhalf uur boven het doel totdat de maan opkwam zodat hij zijn opdracht nauwkeuriger kon uitvoeren.
In de nacht van 25 op 26 mei werd hij uitgestuurd om een bepaald kruispunt aan te vallen. Toen hij ontdekte dat het weer boven het doel te slecht was om zijn richtpunt te kunnen zien, vloog hij naar het westen, zag dat er beter weer naderde en dus wachtte hij anderhalf uur in de omgeving van het doel om nauwkeurige resultaten te bereiken.
Hij heeft nu 22 operationele vluchten gemaakt, beide als tweede piloot en sinds zijn bevordering tot Captain heeft hij een vasthoudendheid, een moed en een grondigheid van voorbereiding en uitvoering getoond die boven alle lof verheven is. Als gezagvoerder heeft hij niet alleen zijn bemanning in de lucht aangevoerd maar heeft zich met dezelfde grondigheid die zijn werk in de lucht kenmerkt, toegelegd op hun training op de grond. .
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 58 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
23 september 1941
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Deze officier heeft nog eens 27 operationele vluchten gemaakt sinds de toekenning van het Distinguished Flying Cross. Hij heeft voortdurend grote moed, vindingrijkheid en onwankelbaar plichtsbesef getoond.
Als Flight Commander zijn zijn bekwaamheden als leider, zijn enthousiasme en zijn vaardigheid om zijn taak onder alle omstandigheden uit te voeren een inspiratie geweest voor allen met wie hij in contact kwam.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
11 juni 1942
Mentioned in Despatches
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 35 (Madras Presidency) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
4 augustus 1942
Aanbeveling:
In de nacht van 27 op 28 april 1942 voerde deze officier zijn squadron aan bij een aanval op het Duitse slagschip de Tirpitz, naast deelgenomen te hebben aan een gelijksoortige aanval de maand ervoor.
De vijand had sterke verdediging boven het doel geconcentreerd en dat was goed bekend bij deze offcier maar ondanks dat daalde hij tot ongeveer 200 voet, vloog door de zwaarste verdediging om zijn aanval door te zetten en loste zijn bommen op het schip of in elk geval vlak bij het schip.
Behalve zijn eigen uitmuntende voorbeeld van moed was hij met zijn superieure leiding, zijn plichtsbesef, enthousiasme, opgewektheid en vastberadenheid die hij steeds toonde, grotendeels verantwoordelijk voor de dappere wijze waarop de andere bemanningen van zijn squadron in de aanval gingen.
Daarom beveel ik nadrukkelijk aan dat hem onmiddellijk een eerste Gesp op zijn Distinguished Flying Cross wodt toegekend.
Deze officier ontving zijn D.F.C. na het voltooien van 37 missies met 249 uren operationeel en zijn D.S.O. na 43 missies en 291 uur operationeel.

Tweede DSO toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DSO..
Distinguished Service Order (DSO)

Bronnen

Foto