TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Lewis, Albert Gerald

    Geboortedatum:
    10 april 1918 (Kimberley/Kaap de Goede Hoop, Zuid-Afrika)
    Overlijdensdatum:
    14 december 1982
    Nationaliteit:
    Zuid-Afrikaanse (1910-1961, Unie)

    Biografie

    Dienstnummer 41303.

    Albert Lewis werd op 10 april 1918 in Kimberley, Zuid-Afrika geboren.
    Hij raakte als tiener geïnteresseerd in vliegen en nam toen hij 18 was bij een privé-vliegschool lessen op eigen rekening. Met zijn brevet ging hij met 20 jaar naar Engeland om bij de Royal Air Force te gaan op een dienstverband voor vier jaar. Nadat hij bij verschillende eenheden had gevlogen in verschillende vliegtuigtypes, werd hij bij No. 616 South Yorkshire Squadron Auxiliary Air Force geplaatst wat op 1 november 1938 was geformeerd als bommenwerpersquadron. Hij vloog daar met Gauntlets, Tutors en Battles. Na eneige tijd werd hij overgeplaats naar een nog saaiere baan als transportpiloot bij No. 12 Group Ferry Pool. Alhoewel het werk in essentie bestond uit het overvliegen van vliegtuigen, was er ook gelegenheid om gevechtstactieken te oefenen.
    Op 16 december 1939 werd Lewis weer overgeplaatst, nu naar No. 504 Squadron op Debden. Het squadron vloog met Hurricanes wat een flinke verbetering voor Lewis was. Op 30 januari vloog hij de eerst van vele "Trawler Patrouilles". Deze dag markeerde de eerst ontmoeting van hem met de vijand tone hij een Duitse Blohm & Voss watervliegtuig zag en achtervolgde.
    Bij het uitbreken van de oorlog werd hij overgeplaatst naar No. 504 Squadron in Frankrijk. Terwijl hij daar was werd hij weer overgeplaatst naar No. 85 Squadron waar hij 9 overwinningen behaalde. Meer overwinningen volgden. Op 28 september 1940 sprong hij lelijk verbrand uit zijn Hurricane boven Faversham.
    Hij was pas in mei 1941 genoegd hersteld om te vliegen toen hij bij 52 OTU werd geplaatst als commandant van 'C' Squadron.
    In maart 1942 werd hij naar het Verre Oosten ovegeplaatst en werd commandant van No. 261 Squadron wat vanaf Ceylon vloog. Tijdens de tweede Japanse aanval op het eiland op 9 april, steeg zijn eenheid op om China Bay te verdedigen. Hij werd opgehouden, steeg later op en moest zijn squadron achterna vliegen. Toen hij steeg, werd hij aangevallen door Japanse Zero's en neergeschoten waardoor hij weer gewond raakte.
    Hij keerde in juni 1942 terug naar Engeland waar hij in de oorlog niet meer operationeel vloog maar werd eerst als Chief Flying Instructor op Tealing in Schotland geplaatst en daarna bij 10th Group HQ en bij 11th Group HQ. Hij behaalde in totaal 18 overwinningen tijdens de oorlog en
    verliet de RAF in 1946.
    Na de oorlog begon Lewis met een boerenbedrijf: eerst in Engeland maar in 1947 ging hij terug naar Zuid-Afrika.
    In 1953-1955 studeeerde hij agricultuur in de VS maar in 1957 keerde hij terug om in Engeland weer een boerenbedrijf te nemen.

    Bevorderingen
    29 oktober 1938: Acting Pilot Officer
    29 november 1939: Pilot Officer
    29 november 1940: Flying Officer
    29 november 1941: Flight Lieutenant
    22 april 1943: Acting Squadron leader

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer
    Toegekend op:
    25 juni 1940
    Voordracht:
    "Pilot Officer Lewis heeft door een combinatie van grote persoonlijke moed, vastberadendheid en vaardigheid in het vliegen, eigenhandig vijf vijandelijke vliegtuigen neergehaald op één dag. Hij heeft in totaal zeven vijandelijke vliegtuigen vernietigd an is door zijn voorbeeld een inspiratie geweest voor zijn squadron."
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer
    Toegekend op:
    22 oktober 1940
    Voordracht:
    "Op een dag in september 1940 vernietigde deze officier zes vijandelijke vliegtuigen; hiermee aijn er door hem in totaal achttien vernietigd. Zijn moed en scherpzinnigheid zijn uitstekend."

    Toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Distinguished Flying Cross (DFC)

    Bronnen

    Foto