TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Stevens, Peter

Geboortedatum:
15 februari 1919 (Hannover/Hannover, Duitsland)
Overlijdensdatum:
16 juli 1979 (Toronto, Canada)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Dienstnummer 88219, Royal Air Force Volunteer Reserves.

Squadron Leader Peter Stevens was een RAF No. 144 Squadron Hampden bommenwerper piloot die werd neergeschoten tijdens operaties boven Berlijn op 7/8 september 1941. Hij maakte een noodlanding nabij Amsterdam en werd krijgsgevangen genomen. Gedurende zijn 3 jaar en 8 maanden als gevangene voerde hij 8 afzonderlijke vluchtpogingen uit en deed een bijdrage aan vele andere.
In werkelijkheid was Peter Stevens een Duitse jood die in Londen woonde, geboren onder de naam Georg Hein te Hannover, die zijn identiteit had verborgen om zo op 3 september 1939 in de RAF te kunnen dienen. Als krijgsgevangene in zijn eigen land, kon hij geen aanspraak maken op bescherming volgens de Geneefse Conventie, en zou zijn geëxecuteerd door de Duitsers indien zijn ware identiteit zou zijn ontdekt.

Op 29 juni 1947 verliet hij de Royal Air Force om bij MI6 te gaan werken. In 1952 emigreerde Peter Stevens naar Toronto, Canada.

Bvorderingen:
2 november 1940: Pilot officer on probation;
2 november 1941: Flying Officer (war subs.);
2 november 1942: Flight Lieutenant (war subs.);
13 augustus 1945: Squadron Leader.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant
Eenheid:
No. 144 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
17 mei 1946
Voordracht:
"Flight Lieutenant Stevens was de bevelhebber van een Hampden toestel, aangewezen voor een bomaanval op Berlijn op 7 september 1941. Na uitvoering van de missie werd het toestel geraakt door luchtafweer geschut en moest een noodlanding maken in de omgeving van Amsterdam. Flight Lieutenant Stevens stak het toestel in brand, vernietigde alle documenten en vertrok, in gezelschap van zijn navigator te voet richting AMsterdam. Ze ontmoetten een boer die hen naar zijn huis meenam en hen voedsel gaf, tegelijk belovend hen in contact te brengen met een hulporganisatie. Beide trokken een uur lang door het gebied en verstopten zihc daarna in een schuur bij een voetbalveld. Later werden ze daar gevonden door de Duitse Feldgendarmerie en overgebracht naar een militaire gevangenis, waar ze twee dagen bleven. Hierna werden ze naar Dulag Luft te Oberussel gestuurd. Flight Lieutenant Stevens werd op 20 september 1941 naar Lubeck verplaatst. Op 6 oktober 1941 werd hij op de trein gezet naar Warburg en tijdens de reis wist hij, samen met een andere officier, te ontsnappen door in een ventilator schacht te kruipen en zich op de grond te laten vallen vanuit de rijdende trein. Schoten werden gevuurd en de trein werd tot stilstand gebracht, maar hij en zijn metgezel wisten zich te verstoppen tot de trein weer vertrok. Korte tijd later sprongen ze op een goederentrein en bereikten Hannover op 8 oktober. Alhier zocht Flight Lieutenant Stevens contact met enkele bekenden van voor de oorlog, die hem voorzagen van voedsel, geld en burgerkleding. Hij en zijn metgezel stapten daarna op de trein naar Frankfur. Aldaar werden de aangehouden door de Spoorwegpolitie en gearresteerd om vervolgens naar Oflag VI.B te Warburg te worden gezonden. Op 1 december 1941 ondernam Flight Lieutenant Stevens wederom een ontsnappingpoging door zich te verkleden als Unteroffizier. Hij leidde een groep van 10 officieren verkleed als bewakers en twee officieren verkleed als begeleiders met namaakgeweren en allen marcheerden door de poorten van het kamp. Ze moesten echter terugkeren omdat de wachtpost er niet van overtuigd was dat de doorlaatpas voor de poort klopte. Flight Lieutenant Stevens marcheerde zijn groep terug het terrein op en op dat moment was de wachtpost niet op de hoogte dat de groep geen bewakers waren. Hierdoor ondernam men een week later opnieuw een soortgelijke poging, mar op dat moment was de wachtpost direct achterdochtig en vroeg de groep gelijk om hun soldijboekjes. De groep verspreidde zich toen vlug maar twee van hen werden gearresteerd. In september 1942 werd Flight Lieutenant Stevens overgeplaatst naar Oflag XXIB te Schubin. Hier ondernam hij een vierde vluchtpoging met behulp van een tunnel, valse papieren bij zich dragend en gekleed in een burgerpak met vermaakte legerjas als overjas. Hij nam de trein naar Berlijn, waar hij de avond van 5 maart 1943 arriveerde. Hier kocht hij een treinkaartje naar Keulen en onderweg hiernaartoe werd hij door een Gestapo lid gevraagd naar zijn identiteitskaart. Deze ontdekte dat de kaart was vervalst en Flight Lieutenant Stevens werd gearresteerd en keerde terug naar Oflag XXIB, een straf van 14 dagen cel ontvangend. Flight Lieutenant Stevens ondernam nog een vluchtpoging op 21 april 1943, welke mislukte en hij moest nog eens 7 dagen in de cel. Uiteindelijk werd hij door Sovjet troepen bevrijd op 21 april 1945 toen hij zich bevond in Stalag IIIA."

Gepubliceerd in The London Gazette dd. 17 mei 1946.
Military Cross (MC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Verkregen met "FRANCE AND GERMANY" gesp.
Air Crew Europe Star

Bronnen

  • Foto 1: Marc Stevens
  • - Stevens M.H., Escape, Evasion and Revenge - The True Story of a German-Jewish RAF Pilot Who Bombed Berlin and Became a POW, Pen & Sword Aviation, 2009
    - The London Gazette of 20th December 1940, Issue 35019
    - Second Supplement to The London Gazette of 14th July 1942, Issue 35634, dated 17th July 1942
    - Third Supplement to The London Gazette of 1st December 1942, Issue 35809, dated 4th December 1942
    - Second Supplement to The London Gazette of 14th May 1946, Issue 37568, dated 17th May 1946