TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Heukensfeldt Jansen, Hendricus Philipus Jacobus

    Geboortedatum:
    3 februari 1918 (Amsterdam, Nederland)
    Overlijdensdatum:
    6 april 1980 (Londen, Groot-Brittannië)
    Dienstnummer:
    110558
    Nationaliteit:
    Nederlandse (1815-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Service Number 110558

    Hans Heukensfeldt studeert aan de Universiteit van Cambridge wanneer Duitse troepen op 10 mei 1940 Nederlandse binnenvallen.
    Hij neemt dienst bij de Nederlandse Strijdkrachten. Een plek bij de ‘vliegdienst van Indië’ blijkt niet mogelijk en hij meldt zich daarop aan bij de RAF. In het voorjaar van 1941 is Heukensfeldt Jansen één van de 25 eerste Nederlanders die de vliegopleiding bij de RAF gaan volgen. Op 16 oktober 1941, tijdens een vliegles met een Miles Master, stopt de motor ermee. Instructeur Rose besluit het toestel op de toppen van enkele bomen te landen. De landing lukt maar het toestel breekt en er breekt ook brand uit. Heukensfeldt Jansen wordt uit het vliegtuigwrak geslingerd en raakt aan een arm gewond. Onbekommerd om zichzelf redt Heukensfeldt Jansen de buiten bewust zijnde instructeur Rose uit het brandende wrak.
    De verwondingen vertragen enigszins de opleiding, maar eind februari 1942 krijgt Heukensfeldt Jansen zijn vliegerwing. In de rang van Pilot Officer wordt hij in juni 1942 naar het 118 Squadron overgeplaatst voor operationele dienst en wordt op vliegveld Ibsley ten noorden van Bournemouth geplaatst. Maar na een paar weken vertrekt hij alweer. Ditmaal naar de basis Castletown, in Schotland om zich bij het 167 ‘Gold Coast’ Squadron te voegen. No. 167 Squadron zou later omgevormd worden tot het 322 ‘Dutch’ Squadron.
    Op 13 december 1942 wordt een sectie van vier Spitfires waar hij een onderdeel van is, onderschept boven Zeeland door enkele FW 190 jagers. Tijdens het gevecht wordt Squadron Leader Lane neergeschoten en komt om. Heukensfeldt Jansen maakt de notitie in zijn logboek: ‘Very frightening trip’…
    Heukensfeldt Jansen besluit daardoor het leven als jachtvlieger achter zich te laten en wordt overgeplaatst naar RAF Transport Command om vliegtuigen van a naar b te bezorgen. Ook wordt hij tijdelijk grondinstructeur op de gunnerey school. Maar Heukensfeldt Jansen wil een actievere rol en solliciteert om omgeschoold te worden tot vlieger op bommenwerpers. Dat lukt en begin 1944 start hij. Na de opleiding meldt hij zich in maart 1945 samen met zijn bemanning bij het 90 Squadron op de basis Tuddenham. De eerste missie is het bombarderen ban Bocholt met hun Lancaster. Vervolgens worden daar nog zes anderen bombardementsvluchten aan toegevoegd, waaronder Hamm Kiel, Potsdam, Helgoland en als laatste Regensburg.
    Vanwege de hongerlijdende bevolking in het voorjaar van 1945 in het westen van Nederland, besluiten de Geallieerden tot Operation Manna (de Britten) en Operation Chowhound (Amerikanen) om de noodlijdende bevolking te bevoorraden met voedselpakketten. Tijdens Operation Manna, die op 29 april van start gaat, zijn ook twee Nederlandse vliegers betrokken: Wladimir Rudenko en Heukensfeldt Jansen. Op 30 april is het de beurt aan Heukensfeldt Jansen om zijn lading voedsel te brengen, zijn doel is Rotterdam. Het was een taak die hij meer dan gemotiveerd tot een goed einde wilde brengen. Hij vloog zo nauwkeurig mogelijk om zijn kostbare lading op het afwerpveld bij de Kralingse Plassen te krijgen.
    Hans Heukensfeldt Jansen trad begin 1948 in dienst van de Shell. Hij promoveerde in 1954 tot doctor in Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Op 62 jarige leeftijd overlijdt hij in Londen op 6 april, 1980.

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Officier Cadet
    Eenheid:
    Royal Air Force
    Toegekend op:
    24 februari 1942
    Wegens het redden van Flight Instructor Flying Officer Rose, alhoewel hijzelf gewond was, van de plek van een brandend vliegtuig na een noodlanding.

    Verlof verleend tot het aannemen en dragen bij Koninklijk Besluit no. 50 van 21 juli 1947.
    British Empire Medal (BEM & EGM)

    Bronnen

    Foto