TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

McCairns, James Atterby "Mac"

    Geboortedatum:
    21 september 1919 (Niagara Falls/New York, Verenigde Staten)
    Overlijdensdatum:
    13 juni 1948 (Ten oosten van RAF Finningley)
    Dienstnummer:
    125754/91315
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Jimmy McCairns' vader was ingenieur die ten tijde van zijn geboorte in de USA werkte. Toen hij 12 jaar oud was verhuisde de familie naar Engeland.
    Zes maanden voor het uitbreken van de oorlog meldde McCairns zich als vrijwilliger bij de RAFVR. In 1940 was hij sergeant-vlieger op de Spitfires van 616 Squadron dat werd geleid door Douglas Bader.
    Op 8 juli 1941 werd hij neergeschoten, raakte gewond en werd door de Duitsers gevangen genomen. Een paar jaar geleden doken er enkele foto's op van zijn verongelukte vliegtuig en hoe hij op een brancard werd weggedragen. Zijn eerste ontsnappingspoging mislukte. Hij deed echter een tweede en geslaagde poging uit Stalg IXC (Bad Sulza) in januari 1942 en werd via de Belgische ontsnappingsroute Komeet naar Gibraltar gebracht. Hij werd ondervraagd door een officier van MI9 die zijn wens steunde om bij het Lysander Squadron voor Speciale Taken te komen hoewel hij niet aan de vereisten voldeed. Het lukte hem echer en hij werd bij 161 Squadron geplaatst dat met omgebouwde zwarte Lysanders vluchten maakte bij maanlicht; hij pikte 's nachts geheime agenten op van akkers ergens in Frankrijk of leverde agenten of pakketten af, voornamelijk geld en wapens.
    McCairns kwam in 1948 om het leven tijdens een vliegongeluk met een Mosquito en ligt begraven op de East Retford Cemetery in Nottinghamshire, Graf Sectie CC, Grafnummer 81.

    Bevorderingen:
    ? Temporay Flight Sergeant
    1 mei 1942: Pilot Officer (probation/emergency)
    1 november 1942: Flying Officer (probation/war sub)
    1 mei 1944: Flight Lieutenant (war sub)
    3 mei 1947: in dienst bij de Auxiliary Air Force als Flight Lieutenant

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
    Eenheid:
    Royal Air Force
    Toegekend op:
    18 augustus 1942
    Ontvangen voor ontsnapping uit Stalag IXC en het naar Engeland terugkeren via Spanje. Hij werd op 6 juli 1941 neergeschoten in Spitfire P8500, ontsnapte, kwam in contact met de Belgische Comet Line en stak in maart 1942 de Pyreneeën over.
    Military Medal (MM)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 161 (Special Duties) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    16 april 1943
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    Deze officier heeft veel missies volbracht, veel ervan van een gevaarlijk karakter. Hij is een dapper en vastberaden piloot die een voorbeeld heeft gesteld dat de hoogste lof waardig is.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 161 (Special Duties) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    13 augustus 1943
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    Deze officier heeft veel missies volbracht waarbij hij voortdurend een hoge graad van deskundigheid en vastberadenheid heeft getoond.

    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Flight Lieutenant (Waarnemend Kapitein-vlieger)
    Eenheid:
    No. 161 (Special Duties) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    14 januari 1944
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    Sinds de toekenning van een Gesp op zijn DFC heeft F/Lt. McCairns deelgenomen aan een groot aantal operationele missies. Hij is een voorbeeld van doelmatigheid en zijn voorbeeld van vastberadenheid en plichtsbesef heeft veel lof geoogst.

    Derde DFC toegekend als teede gesp voor op het lint van de eerste DFC.

    Bronnen

    Foto