TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

McTavish, Frank Alexander

Geboortedatum:
(Ontario, Canada)
Overlijdensdatum:
28 juli 1967 (North Vancouver/Brits Columbia, Canada)
Nationaliteit:
Canadese (1931-heden, Constitutionele Monarchie)

Biografie

Bevorderingen:
?: Lieutenant;
mei 1940: Major;
?: Lieutenant Colonel.

Loopbaan:
?: Company Commander, 2nd Canadian Pioneer Battalion;
?: 1st Battalion, Royal Canadian Engineers;
januari 1943: Commanding Officer, 5th Field Company;
?: Commanding Officer, 7th Field Company;
oktober 1944: Commander Royal Canadian Engineers, (CRE), 3rd Canadian Infantry Division;
?: Officer Commanding Number 6 Works Company / District Engineering Officer, Military District Number 6, Halifax;
?: Command Engineer, Eastern Command;
1948 - 1953: Commander, Royal Canadian School of Military Engineering, Chilliwack;
1954: Army HQ Chief Engineer.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Major (Majoor)
Eenheid:
5th Canadian Field Company, 3rd Canadian Infantry Division, Canadian Army
Toegekend op:
31 augustus 1944
Aanbeveling:
Major Frank Alexander McTavish, bevelvoerder van 5 Canadian Field Company, was verantwoordelijk voor het opruimen van de onderwaterversperringen. Hij landde met een van zijn pelotons op Uur U op Nan-Red (St. Aubin-sur-Mer). Zijn boot liep ergens op vast met ongeveer drie meter water bij de loopplank en onder klein kaliber vuur vanaf het strand. Vastberaden om aan land te komen en met zijn taak te beginnen liet hij vanaf de bulldozers kabels spannen voor het personeel om zich aan vast te houden en ook een om de Jeep te slepen. Lt. Stalker meldde zich als vrijwiliger om de Jeep te rijden. Hij liet zijn chauffeur-telefonist met zijn 46 radio op de bulldozer meerijden om de verbindingen in stand te houden. Lt. Stalker werd onmiddellijk gedood en de sleepkabel brak. Major McTavish bereikte met zijn mannen het strand en begon de versperringen op te ruimen maar vanwege het zware klein kaliber vuur en het hoge water was dat onmogelijk.
Op dat moment werden vier tanks aan de waterkant, met de drijfkragen naar beneden, geraakt en vlogen in brand. De ploeg van Major McTavish leed zware verliezen terwijl ze opgesloten zaten tussen de exploderende tanks en het vuur van vijandelijke stellingen op de kust. Bij de landing was zijn set 46 verloren gegaan dus was persoonlijk contact zijn enige middel om contact te maken met het peloton naast hem. Na twee mislukte pogingen lukte het hem de lage klip te beklimmen en bij zijn volgende peloton en de PBM (Principal Beach Master, strandcommandant) te komen. Na overleg met de PBM werd besloten waar het eerst met de opruiming van obstakels moest worden begonnen en Major McTavish regelde dat, hij bleef erbij totdat ongeveer 1.800 meter strand was opgeruimd.
Vanaf het moment dat bekend werd dat er onderwaterobstakels aan ons front lagen, had 5 Canadian Field Company tot taak gekregen ze op te ruimen. Major McTavish’s grote interesse in het werk werd weerspiegeld in de hele compagnie en het gevolg was dat ze altijd zelfverzekerd waren en zeker van hun mogelijkheden, om te gaan met wat ze tegen konden komen. Het toepassen van alle trainingen en de berekening en het ontwerp van de gebruikte explosieven werd allemaal onder zijn leiding en toezicht gedaan.

Supplement to the London Gazette, 31 August, 1944.
Distinguished Service Order (DSO)

Bronnen

Foto