Stephens, Maurice Michael

    Geboortedatum:
    20 oktober 1919 (Ranchi/Jharkhand, India)
    Overlijdensdatum:
    23 september 2004 (Groot-BrittanniŽ)
    Dienstnummer:
    33522
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Mike Stephens, een van drie broers die allemaal bij de RAF zouden dienen, kwam in 1938 op Cranwell en werd begin 1940 in Frankrjk gestationneerd bij 3 Squadron, onderdeel van de afdeling luchtvaart van de BEF. Tijdens de slag om Frankrijk eiste hij 11 overwinningen op.
    Na de slag om Engeland werd zijn flight omgevormd tot 232 Squadron waarvan hij de eerste bevelhebber werd.
    In februari 1941 ging hij naar 274 Squadron in Noord-Afrika. Daarna ging hij naar Turkije om Turkse piloten over te halen aan Britse zijde aan de oorlog deel te nemen. In november 1941 keerde Stephens terug naar de Westelijke Woestijn om het commando over 80 Squadron, een eenheid Hurricane jachtbommenwerpers, op zich te nemen. Tijdens een gevecht op 9 december werd zijn Hurricane geraakt en vloog in brand; hijzelf raakte gewond aan beide voeten. Hij stond op het punt eruit te springen toen zijn aanvaller hem passeerde. Hij nam snel de besturing over zijn vliegtuig weer op zich en loste een salvo op zijn aanvaller waarna hij met zijn parachute uit zijn brandende vliegtuig sprong. Poolse troepen op de grond die hem te hulp kwamen bevestigden dat hij het Duitse toestel had neergehaald. Na een verblijf in het hospitaal werd hij naar Kenia gestuurd en in de herfst van 1942 keerde hij terug naar Egypte. In oktober 1942 meldde hij zich als vrijwilliger voor Malta waar hij het bevel kreeg over 229 Squadron.
    Nadat de Luftwaffe eindelijk verslagen was tijdens de luchtslag om Malta werd hij aangewezen als commandant van de Hal Far Wing die hij tot juni 1943 leidde. Daarna werd hij naar Engeland gehaald om instructeur te worden, hij voerde het bevel over de Instructors School vanaf januari 1944 en beŽindigde de oorlog als verbindingsofficier bij de US Army Air Forces in Amerika.
    Na de oorlog bleef hij bij de RAF en vervulde staffuncties bij SHAPE en op het Air Ministry waar hij betrokken was bij jageroperaties. Hij zwaaide in 1960 af en ging naar Rolls Royce Aero Engines Division als vertegenwoordiger voor Europa met als standplaats Parijs. Na zijn pensionering in 1980 woonde hij 12 jaar lang in zuid Frankrijk voordat hij zich weer in Engeland vestigde. Hij was een fervent visser op de rivieren in Schotland en Ierland.

    Naast de onderscheidingen hieronder, ontving hij ook de
    Coronation 1953 Medal en de Malta, 50th Anniversary Medal 1942-92

    Bevorderingen:
    23 december 1939: Pilot Officer (probation)
    23 december 1940: Pilot Officer
    20 augustus 1940: Flying Officer (war sub)
    1 juli 1941: Flight Lieutenant (war sub)
    6 februari 1943: Squadron Leader (war sub)
    1 oktober 1946: Squadron Leader
    1 juli 1950: Wing Commander

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 3 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    31 mei 1940
    Aanbeveling:
    "Deze officier heeft in mei 1940 vier vijandelijke vliegtuigen neergehaald en heeft zijn sectie met moed en vaardigheid geleid."
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 3 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    31 mei 1940
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    "Deze officier heeft zijn flight voortdurend aangevoerd tegen veel grotere formaties vijandelijke vliegtuigen en wel met een dusdanige leiding dat hij zelden een lid van zijn formatie verloor. Bovendien heeft Pilot Officer Stephens onlangs nog vier vijandelijke toestellen neergehaald, waarmee hij zijn totaal op acht brengt."
    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 80 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    20 januari 1942
    Distinguished Service Order (DSO)
    Aanbeveling:
    "In decembr 1941 leidde deze officier een aanval met bommen en mitrailleurs op een vijandelijke colonne in het gebied rond Acroma. Na de aanval zag Squadron Leader Stephens dat het jagerescorte in gevecht was met een formatie vijandelijke jagers maar terwijl hij probeerde zich in het gevecht te mengen werd zijn toestel zwaar beschadigd door een vijandelijke jagerpiloot wiens kanonvuur de stuurboord brandstoftank deed ontploffen die samen met de olietank in brand vloog. Squadron Leader Stephens raakte door de zelfde vuurstoot gewond aan beide voeten en ook werd de stuurboordzijde van de cockpit weggeblazen. Squadron Leader Stephens maakte zich toen klaar om het toestel te verlaten maar half uit de cockpit zag hij een vijandelijk toestel langs komen. Hij kroop onmiddellijk weer op zijn stoel en schoot het vijandelijke toestel neer. Squadron Leader Stephens verliet uiteindelijk zijn lam geschoten toestel per parachute en landde veilig waarna hij de vlammen van zijn brandende kleding doofde. Hoewel hij binnen 300 meter van de vijandelijke linies was neer gekomen slaagde Squadron Leader Stephens erin binnen drie kwartier achter onze eigen linies terug te keren. Deze officier toonde voortdurend grote moed en plichtsbesef.
    Daarvoor voerde Squadron Leader Stephens zijn squadron aan tijdens operaties die tijdens de slag om Tobroek van de grootste waarde waren. Zijn leiderschap en zijn voorbeeld vormden een inspiratie."
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 229 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    3 november 1942
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    "Tussen 8 en 15 oktober 1942 heeft deze officier tijdens luchtgevechten boven Malta vijf vijandelijke toestellen neergehaald. Bij een gelegenheid volgde hij een vijandelijke bommenwerper tot op zeeniveau en nadat hij die ongeveer 30 kilometer boven zee had achtervolgd schoot hij hem het water in. Daarna werd hij door zes vijandelijke jagers aangevallen maar hij schoot er een neer en joeg de andere op de vlucht. Hoewel zijn toestel zwaar beschadigd was vloog hij het naar de basis terug en maakte een noodlanding.
    Deze officier heeft de dappere reputatie die hij zo waardig geniet sterk vergroot."
    Derde DFC toegekend als tweede gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Met 'BATTLE OF BRITAIN"-gesp.
    1939-1945 Star
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Met "NORTH AFRICA 1942-43"-gesp.
    Africa Star

    Bronnen

    Foto