TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Wills, John Fowler "Tubby"

Geboortedatum:
1919 (Darley Dale/Derbyshire, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
november 1950 (Hong Kong, Verenigd Koninkrijk)
Dienstnummer:
80549.
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Dienstnummer 80549.
John Wills meldde zich in 1938 bij de Royal Air Force Volunteer Reserve. Tijdens de oorlog vloog hij van september 1940 tot april 1941 28 operaties bij 40 Squadron waaronder vluchten naar noord Frankrijk, België, het Rijnland en noord Duitsland. Tussen februari en april 1942 vloog hij nog eens zes operaties bij 156 Squadron waaronder vluchten naar Essen en Keulen, na beide steden was hij gedwongen een noodlanding met zijn beschadigde toestel te maken. Bij 105 Squadron vloog hij tussen november 1943 en augustus 1944 niet minder dan 63 operaties waaronder vluchten naar het Rijnland en Frankrijk. Naast zijn operationele loopbaan was Mills ook verantwoordelijk voor de basis vliegopleiding van Koning Peter II van Joegoslavië. In november 1944 kwam hij met de Britse militaire missie van de Britse regering in China aan. Twee jaar later werd hij op de lijst Special Duties/China geplaatst en was luchtmacht attaché in Nanking. Hij kwam in november 1950 in Hong Kong bij een auto ongeval om het leven.

Bevorderingen:
15 juni 1940: Pilot Officer (probation)
15 juni 1941: Flying Officer (war sub)
15 juni 1942: Flight Lieutenant (war sub)
6 februari 1948: Squadron Leader

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 156 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
8 mei 1942
Aanbeveling:
Op een nacht in april 1942 was deze officier de piloot van een vliegtuig dat was uitgestuurd om Keulen aan te vallen. Boven het doelgebied werd het toestel door granaten geraakt waardoor een lichtfakkel explodeerde en het doek van de romp tot aan de staartkoepel weg brandde. Er ontstond nog meer schade en het toestel moest dalen naar een hoogte van slechts 500 voet. Niettemin besloot F/Lt. Willis, hoewel hij geen radio meer had, een poging te wagen dit land te bereiken. Tijdens de retourvlucht kwam zijn toestel herhaaldelijk onder vuur van de verdediging op de grond maar met vertoon van groot doorzettingsvermogen en moed slaagde hij erin het beschadigde toestel naar Engeland terug te vliegen en maakte tenslotte een veilige buiklanding. Deze officier heeft 30 operationele missies voltooid en heeft een hardnekkige vastberadenheid en opmerkelijke moed getoond.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 105 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
15 augustus 1944
Distinguished Flying Cross (DFC)
Deze officier is een goede en capabele gezagvoerder die zijn taken met moed en kalmte op hoog niveau heeft uitgevoerd. Sinds de toekenning van zijn DFC heeft hij een tweede tour volbracht. Hij heeft gedurende zijn hele operationele loopbaan moed, inzicht en opmerkelijke deskundigheid getoond.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
Air Crew Europe Star

Bronnen

  • - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 35551 published on the 5 May 1942
    - Fifth Supplement to The London Gazette Issue 36656 published on the 11 August 1944
    - Morton and Eden
    - Flight Global - Archive

Foto