TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Day, Harry Melville Arbuthnot

Geboortedatum:
3 augustus 1898 (Sarawak/Noord Borneo/Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
2 december 1977 (Malta)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Harry Day doorliep Haileybury en ging in 1916 bij de Royal Marines Light Infantry. Hij werd onderscheiden met de Albert Medal voor zijn reddingswerk aan boord van H.M.S. Brittannia toen het schip werd getorpedeerd. In 1924 ging hij over naar de Fleet Air Arm en werd in 1930 overgeplaatst naar de RAF. Aan het begin van WW2 diende hij bij 57 Squadron in Frankrijk als onderdeel van de afdeling luchtmacht van het BEF. Hij meldde zich als vrijwilliger om de eerste operationele missie van het squadron op 13 oktober 1939 uit te voeren, een vlucht van Metz om de lijn Hamm-Hannover-Soest te verkennen.

Zijn Blenheim werd echter neergeschoten. Day wist eruit te springen en liep brandwonden aan zijn gezicht en handen op maar landde niettemin veilig per parachute. Hij werd onmiddellijk door de Duitsers gevangen genomen. Zijn twee bemanningsleden, Sgt. E.B. Hillier en AC1 F.G. Moller kwamen om het leven.

Hij werd in diverse krijgsgevangenkampen vastgehouden, ontsnapte zes maal door een tunnel maar werd steeds weer gepakt. Later werd hij naar de concentratiekampen Sachsenhausen, Flossenburg en Dachau gestuurd. In 1945, met einde van de oorlog in zicht werd hij samen met andere belangrijke krijgsgevangenen uit alle delen van Duitsland naar Tirol in Oostenrijk overgebracht waar hij een geslaagde ontsnapping deed en bij Bolzano Amerikaanse troepen ontmoette.

In zijn latere leven fungeerde hij als technisch adviseur voor de films Reach for the Sky (het verhaal van Douglas Bader, Vert.) en The Great Escape (Stalag Luft III, 25/26 maart 1943). Harry day werd begraven op de Ta Braxia begraafplaats op Malta.

Bevorderingen:
26 september 1917: Lieutnenant (RM)
16 juni 1924: Flying Officer (RAF)
1 september 1927: Captain
1 juli 1928: Flight Lieutenant
21 juni 1930: Permanent commission
1 augustus 1936: Squadron Leader
1 juli 1939: Wing Commander
1 januari 1946: Temporary Group Captain
1 oktober 1946: Group Captain

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Eerste Wereldoorlog (1914-1918)
Rang:
Acting Lieutenant (Waarnemend Luitenant-ter-Zee 2e klasse)
Eenheid:
H.M.S. Britannia (1904), Royal Navy
Toegekend op:
7 januari 1919
Aanbeveling:
Op 9 november 1918 werd H.M.S. Brittannia door een vijandelijke onderzeeboot getorpedeerd. De explosie van de torpedo werd gevolgd door een andere nog zwaardere explosie van munitie en er ontstond brand waardoor damp en rook zich verspreidden. Kort na de explosie ging Lieutenant Day naar de officiersmess om naar gewonden te zoeken. Hij hoorde gekreun voor de mess maar ontdekte dat de zware houten deur die toegang naar voren gaf vastgeklemd zat; er was geen beweging in the krijgen. Hij opende toen het luik naar de bijkeuken van de mess en klom er doorheen. Hij vond Engineer Lieutenant Stanley F. Weir, R.N. en een messbediende levend en bij kennis maar niet in staat zich te bewegen. Omdat hij bang was dat hij ze zxou verwonden als hij probeerde ze alleen d oor het luik te slepen klom hij terug naar de mess en aan dek en haalde twee of drie stokers op met wie hij terugging naar de mess en uiteindelijk droegen ze de stervende man aan dek en naar het voorschip. Tijdens zijn eerste bezoek aan de mess was Lt. Day alleen in het donker, het schip maakte slagzij en er was brand dicht bij het 12 inch magazijn. Terwijl hij zijn reddingswerk uitvoerde inspecteerde hij alle patrijspoorten en lichtkoepels in de mess en in de hutten en verzekerde zich ervan dat ze allemaal gesloten waren voordat hij wegging. De kruitdampen waren zeer sterk en zijn leven was voortdurend in gevaar. Zijn moed en vindingrijkheid waren boven alle lof verheven.
Albert Medal
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Group Captain (Waarnemend Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 57 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
28 december 1945
Officer of the Order of the British Empire (OBE)
Voordracht:
"Voor opmerkelijk optreden tijdens zijn periode van krijgsgevangenschap."
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Group Captain (Waarnemend Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 57 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
28 december 1945
Aanbeveling:
Wing Commander Day werd op 13 oktober 1939 neergeschoten, gevangen genomen en in diverse kampen opgesloten waar hij tweeëneenhalf jaar lang Oudste Britse Officier was. In mei 1941 ontsnapte deze officier met 17 anderen uit Stalag door een tunnel. Op zijn vijfde dag in vrijheid werd hij door twee houthakkers ontdekt die hem arresteerden. Voor zijn poging tot ontsnapping werd hij tot tien dagen gevangenisstraf veroordeeld. Kort na zijn aankomst in Sagan in maart 1942 deed hij nog een poging te ontsnappen door een vervalste pas van een tolk te gebruiken maar de wacht werd achterdochtig en arresteerde hem.

Wing Commander Day werd tot 14 dagen cel veroordeeld van waaruit hij nog een mislukte poging deed. In maart 1943 nam hij deel aan een ontsnapping met 35 anderen door middel van een tunnel en hoewel hij drie uur lang in de tunnel werd opgehouden en hielp een medeontsnapper te bevrijden die vast zat kwam hij uiteindelijk van het kamp vandaan en bereikte de spoorlijn tussen Posen en Warschau. De volgende morgen, denkend dat hij al in Polen zelf was, benaderde hij en jongen voor voedsel maar de jongen was lid van de HitlerJugend en riep de Landwacht erbij die hem en zijn metgezel arresteerde.

In de nacht van 25 op 26 maart 1944 ontsnapten deze officier met ongeveer 80 anderen door een tunnel op zes meter diepte en 120 meter lang. Day en een Poolse officier reisden per trein naar Berlijn en bleven gedurende de nacht bij een Duitse familie die meende dat hij begeleid werd door zijn metgezel die als Duits officier was gekleed. De volgende dag namen ze de trein naar Stettin waar ze zonder moeilijkheden aankwamen. Ze waren op zoek naar een plek om de nacht door te brengen toen enkele vermoedelijk Franse krijgsgevangenen aanboden hen onderdak te verlenen. De volgende morgen arriveerde de Gestapo en ze werden opgesloten.

Wing Commander Day en de Poolse officier werden naar Berlijn overgebracht voor ondervraging door een Duitse generaal die dreigde hen te laten neerschieten. Day werd later naar Sachsenhausen overgebracht waar hij nog een ontsnappingspoging deed en weer Berlijn bereikte. Hier probeerde hij contact te maken op een adres dat hem was gegeven maar de plek was gebombardeerd. Hij probeerde zich in de puinhopen te verstoppen maar werd gezien en weer opgepakt. Hij werd voor ondervraging naar het Gestapo hoofdkwartier overgebracht en uiteindelijk naar het concentratiekamp van de Gestapo in Flossenburg waar hij tot april 1945 bleef. Op 15 april 1945 werd Wing Commander Day naar Villabassa overgebracht waar hij met hulp van een lid van de Oostenrijkse ondergrondse de Geallieerde linies bij Borgo bereikte.
Distinguished Service Order (DSO)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Group Captain (Kolonel-Vlieger)
Eenheid:
No. 57 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
5 juli 1946
Legion of Merit - Officer (LoM - O)
Voor zijn diensten aan Amerikaanse krijgsgevangen.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Toegekend op:
1969
Croix du combattent de l'Europe
Periode:
Eerste Wereldoorlog (1914-1918)
Eenheid:
H.M.S. Britannia (1904), Royal Navy
Toegekend op:
1971

Albert Medal vervangen "by general degree"
George Cross
Queen Elizabeth II's Coronation Medal 1953

Bronnen

  • Foto: Wikimedia Commons
  • - https://www.thegazette.co.uk/London/issue/31112/page/363
    - The London Gazette Issue 31543 published on the 9 September 1919
    - The London Gazette Issue 32958 published on the 22 July 1924
    - The London Gazette Issue 33308 published on the 2 September 1927
    - The London Gazette Issue 33400 published on the 3 June 1928
    - The London Gazette Issue 33623 published on the 8 July 1930
    - The London Gazette Issue 34311 published on the 4 August 1936
    - The London Gazette Issue 34641 published on the 30 June 1939
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 37405 published on the 25 December 1945
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 37479 published on the 19 February 1946
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 37639 published on the 2 July 1946
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 37827 published on the 20 December 1946
    - Royal Marines Online
    - Malta Family History
    - RAF Commands 1939-1945