TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

McNamara, Thomas Christopher

Geboortedatum:
4 januari 1918 (Cloughjordan/Co Tipperary, Ierland)
Dienstnummer:
79049
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Thomas McNamara meldde zich in 1940 bij de R.A.F. en werd op 47 mei 1940 als Pilot Officer aangesteld bij de Administrative and Special Duties Branch en in mei 1941 bevorderd tot Flying Officer. In juli 1942 ging hij vrijwillig een rang terug naar Pilot Officer om over te gaan naar de General Duties Branch en operationeel te gaan vliegen. Hij diende bij 70 Squadron (Wellingtons), eerst als 2de piloot maar voornamelijk als gezagvoerder tijdens een eerste tour waarin hij 37 operationele vluchten maakte.
In september 1944 ging McNamara naar 178 Squadron op Amendola bij Foggia dat was uitgerust met de Liberator. Zijn operaties bestonden voornamelijk uit het verstoren van weg- en spoorverbindingen in noord Italië en Joegoslavië en het afwerpen van voorraden voor partizanen in Joegoslavië.
Alle 29 operaties van McNamara vielen in deze categorieën behalve twee, de uitzonderingen waren in noord Hongarije waar hij op 20 oktober 1944 het vliegveld van Szombathely aanviel en op 20 december munitie afleverde op Harsani.
In juli 1948 kreeg McNamara een permanente aanstellnig. Hij diende in het midden van de jaren 50 in het Verre Oosten tijdens de 12 jaar durende Maleisië crisis en nam op 18 november 1957 ontslag met de rang van Wing Commander.
Hij werd ook nog onderscheiden met de GSM E.II.R., met Maleisië Gesp en met de Coronation Medal 1953.

Bevorderingen:
4 mei 1940: Pilot Officer (probation)
4 mei 1941: Flying Officer (war sub)
21 november 1941: relinquished the rank of Flying Officer at his own request and transferred to the General Duties Branche in the rank of Pilot Officer
1 oktober 1942: Flying Officer (war sub)
21 november 1943: Flight Lieutenant (war sub)
27 juni 1946 appointent to commission As Flight Lieutenants, extended service (four years on the active list)
15 juli 1948: Appointment to commission as Flight Lieutnenant (permanent)
1 januari 1949: Squadron Leader
? Wing Commander
18 november 1957: pensioen/ontslag

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 70 Squadron, Royal Air Force (No. 70 Squadron, Royal Air Force)
Toegekend op:
30 november 1943
Aanbeveling:
Deze officier heeft een zeer succesvolle tour gedaan bestaande uit 37 nachtvluchten met in totaal 228 uur en 35 minuten vliegtijd. In die periode heeft hij de meest prijzenswaardige energie en vastberadebheid getoond bij het doorzetten van zijn aanvallen, ongeacht de tegenstand die hij van de vijand ondervond. Hij is uitgestuurd om een verscheidenheid aan doelen aan te vallen, variërend van militaire transporten en troepenconcentraties tot zwaar verdedigde doelen op het vasteland van Italië en op Sicilië. De uitmuntende foto’s die hij heeft genomen zijn voldoende bewijs voor de moeite die hij zich heeft getroost om zijn doelen te vinden en nauwkeurig te bombarderen.
Bij een gelegenheid, toen hij de haven en het spooremplacement bij Messina aanviel, ongeacht het feit dat hij voortdurend gevangen raakte in het licht van zoeklichten en onder geconcentreerd afweervuur lag, zette hij zijn run door zodat zijn bommenrichter een serie bommen op het emplacement kon laten vallen die een enorme explosie veroorzaakten die op zich al een enorme ravage in het doelgebied moet hebben veroorzaakt.
Op 14 – 15 juli 1943, tijdens een aanval op het vliegveld van Capodichino onder geconcentreerd afweervuur en zoeklichten veroorzaakte zijn bombardement een aantal branden en explosies die, zoals uit de beschrijving bleek, zeker vijandelijke toestellen moeten hebben vernietigd.
Tijdens een aanval op landende vijandelijke troepen op de stranden bij Sapri daalde hij tot 300 voet om het strand te verkennen en zijn staartschutter vuurde meer dan 3.000 kogels af op gebouwen waarin uit Sicilië geëvacueerde troepen konden hebben gezeten.
Vanaf het prille begin van zijn tour heeft hij een zeer hoog operationeel niveau behaald; hij viel elk doel in de meest vastberaden en moedige geest aan. Deze opmerkelijke agressieve geest, gecombineerd met zijn onweerlegbare kwaliteiten als gezagvoerder zijn een bron van inspiratie geweest voor elk lid van zijn sectie en ik aarzel niet te adviseren dat de vastberadenheid, de moed en het plichtsbesef van Flying Officer McNamara worden erkend door toekenning van het Distinguished Flying Cross
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 178 Squadron, Royal Air Force (No. 178 Squadron, Royal Air Force)
Toegekend op:
29 mei 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Sinds de toekenning van zijn D.F.C. heeft Squadron Leader McNamara, die nu zijn tweede tour heeft voltooid als gezagvoerder van een zware bommenwerper, deelgenomen aan talloze bombardementen op verdedigde doelen en droppingsoperaties in slecht weer. Hij heeft gedurende zijn tour grote bereidheid getoond en heeft voortdurend het uiterste gedaan om te slagen voor iedere taak die hem was opgedragen. Tegenover weerstand waren zijn moed en vastberadenheid een bron van inspiratie niet alleen voor zijn bemanning maar ook voor alle leden van zijn sectie. Als sectieleider hebben zijn voorbeeld van opgewektheid en plichtsbesef zich voelbaar gemaakt onder allen die onder zijn commando stonden.
Op 18 november 1944 nam Squadron Leader McNamara deel aan een daglichtaanval op op het rangeerterrein bij Sarajevo. Tijdens de naderingsvlucht werd zijn toestel geraakt door verwacht luchtafweervuur. De tegenstand negerend, zette Sq. Ldr. McNamara zijn run voort en slaagde erin zijn bommen op het doel te werpen.
Op 21 februari 1945 nam hij deel aan een daglichtaanval op de munitieopslagplaats bij Pola. Boven het doel werd zijn vliegtuig door nauwkeurig en hevig afweervuur geraakt en de machine werd in de neus, het roer en de staartkoepel getroffen. Met vertoon van grote moed en vastberadenheid maakte McNamara een rechte run waardoor zijn bommenrichter in staat was zijn bommen op het doel te werpen.
Andere doelen die hij tijdens zijn tour met succes aanviel waren onder andere Szombathely, Udine, Verona en Zagreb.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "NORTH AFRICA 1942-43"-gesp.
Africa Star

Bronnen

  • - The London Gazette Issue 34859 published on the 28 May 1940
    - The London Gazette Issue 35235 published on the 1 August 1941
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 35630 published on the 10 July 1942
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 36004 published on the 4 May 1943
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36267 published on the 26 November 1943
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36299 published on the 21 December 1943
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 37099 published on the 25 May 1945
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 37947 published on the 2 May 1947
    - Supplement to The London Gazette Issue 38462 published on the 19 November 1948
    - Supplement to The London Gazette Issue 38490 published on the 28 December 1948
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 41236 published on the 22 November 1957
    - British Medals
    - 70squadron.roselake.co.uk/

Foto