TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Scott, Arthur

Dienstnummer:
104501
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Arthur Scott begon in april 1941 op Fairoaks in Surrey met de vliegopleiding, werd in juni 1941 overgeplaatst naar Cranwell waar hij met de Oxford vloog en daarna in september naar Kinloss waar hij met de Whitley vloog. Geplaatst bij 51 Squadron op Dishford begon Scott aan zijn operationele tour met operaties naar Malta, Gibraltar en Joegoslavië en op 27 maart 1942 nam hij deel aan een aanval op St. Nazaire. In april ging Scott over naar 58 Squadron op St. Evall en na een korte omscholing op de Wellington naar 179 Squadron op Skitten en later op Gibraltar. Zijn operationele tour was in april 1943 voltooid en hij keerde terug naar Cranwell als instructeur. Scott werd in 1944 bij 38 Squadron op Benghazi geplaatst en nam deel aan diverse bombardementen en mijnenlegvluchten. In mei 1945 werd hij bij 78 OTU geplaatst en in april 1946 gedemobiliseerd nadat hij 1821 vlieguren had gemaakt.
Leading Aircraftman
9 augustus 1941: Pilot Officer (probation)
9 augustus 1942: Flying Officer (war sub)
9 augustus 1943: Flight Lieutenant (war sub)
27 april 1946: demobilisatie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 179 Squadron, Royal Air Force (No. 179 Squadron, Royal Air Force)
Toegekend op:
9 juli 1943
Aanbeveling:
Flying Officer Scott heeft 500 operationele vlieguren gemaakt waarvan de laatste 380 bij 179 Squadron. Gedurende deze tijd hebben zijn aanstekelijke enthousiasme en zijn gretigheid om te vliegen een fraai voorbeeld voor het squadron gevormd en de doelmatigheid waarme hij zijn bemanning heeft opgeleid, leidde ertoe dat deze binnen 11 dagen een U-boot in het vizier kreeg en aanvallen deed op twee andere. De boordelingen van de aanvallen door Coastal Command zijn inmiddels ontvangen en luiden als volgt:
“De eerste aanval werd gedaan op 1 december 1942 om 22:20 op een Duitse U-boot die op patrouille was voor de Noord-Afrikaanse kust ongeveer halverwege tussen Algiers en Oran. De beoordelng van de marinestaf luidt: Een goede naderingsvlucht en er werd snel actie ondernomen vanwege de ietwat onverwachte afname van het bereik ….. deze dieptebom zou bij de stuurboordboeg van de U-boot uitkomen en dieptebom drie bij de bakboordboeg, beide zeer dichtbij maar niet helemaal binnen bereik van het voorste deel van de drukhuid. Hoewel er geen zichtbare schade werd waargenomen moet de U-boot heftig door elkaar zijn geschud.” De luchtmachtstaf voegde daaraan toe: “Ik ben het met bovengenoemde opmerkingen eens. Het is altijd lastig geweest het effect van nachtelijke aanvallen op waarde te schatten maar het lijdt geen twijfel dat het verschijnen van dergelijke vliegtuigen en de nauwkeurigheid van hun aanvallen altijd een groot gevaar zijn geweest voor de U-boten die in het gebied rond Gibraltar opereren”.
“De tweede aanval werd gedaan op 9 december 1942 om 05:45 op een U-boot voor de zuidoost kust van Spanje. De beoordeling van de marinestaf luidt: Een zeer goede nadering en een uitstekende aanval. Met een afstand van 35 voet onder water moet dieptebom 1 dodelijk zijn geweest maar als zo vaak al genoemd, vliegtuigen met zoeklichten hebben bijna geen mogelijkheid schade ook werkelijk waar te nemen. Gezien deze uitstekende aanvallen en zijn moed en uiterste plichtsbesef wordt Flying Officer Scott met klem voorgedragen voor een officiële erkening”.
De basiscommandant schreef: Flying Officer Scott heeft een groot aantal operationele missies voltooid. Gedurende deze tijd hebben zijn aanstekelijke enthousiasme en zijn gretigheid om te vliegen een fraai voorbeeld voor het squadron gevormd en de doelmatigheid waarme hij zijn bemanning heeft opgeleid, leidde ertoe dat deze binnen 11 dagen een U-boot in het vizier kreeg en aanvallen deed op twee andere. Als gevolg van de tweede aanval is de U-boot waarschijnlijk vernietigd.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "ATLANTIC"-gesp.
Air Crew Europe Star
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "NORTH AFRICA 1942-43"-gesp.
Africa Star

Bronnen

  • - The London Gazette Issue 35279 published on the 19 September 1941
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 35717 published on the 22 September 1942
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 36084 published on the 6 July 1943
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36165 published on the 7 September 1943
    - The London Medal Company

Foto