TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Nightall, James William

Geboortedatum:
20 mei 1922 (Littleport, Cambridgeshire, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
2 juni 1944 (Soham Rail Station, Groot-Brittannië)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Locomotive Fireman
Eenheid:
London & North Eastern Railway
Toegekend op:
25 juli 1944
Aanbeveling:
Terwijl een munitietrein een station in Cambridgeshire binnenreed ontdekte de machinist, Gimbert dat de wagon direct achter de locomotief in brand stond. Hij vestigde meteen Nightall’s aandacht op de brand en bracht de trein tot stilstand. Tegen de tijd dat de trein stilstond stond de hele wagon in lichterlaaie en de machinist, die zich het gevaar realiseerde gaf de stoker opdracht de wagon direct achter de brandende wagon af te koppelen. Zonder de geringste aarzeling koppelde Nightall de wagon af, hoewel hij wist dat die geladen was met explosieven en voegde zich weer bij zijn machinist op de stookplaat.
De brandende wagon stond dicht bij de stationsgebouwen en zou ongetwijfeld het leven in het dorp in gevaar brengen. De machinist en de stoker realiseerden zich dat het van vitaal belang was dat de wagon werd gescheiden van de rest van de trein en hem op het open spoor te rijden. Machinist Gimbert bracht de locomotief op gang en toen hij een seinhuis naderde waarschuwde hij de seinwachter om elke andere trein te laten stoppen en legde hem uit wat hij van plan was te doen. Bijna onmiddellijk ontplofte de wagon. Nightall werd gedood en Gimbert raakte zwaar gewond.
Gimbert en Nightall waren zich volledig bewust van de lading van de brandende wagon en toonden opmerkelijke moed en vindingrijkheid bij hun pogingen hem apart te zetten. Toen ze ontdekten dat de wagon in brand stond hadden ze gewoon de trein kunnen verlaten en dekking zoeken maar zich realiserend dat wanneer ze de brandende wagon niet weghaalden de hele trein, bestaande uit 51 wagon met explosieven zou zijn ontploft; ze riskeerden hun leven om het effect van de brand zo klein mogelijk te maken.
Het lijdt geen twijfel dat wanneer het om de hele trein was gegaan, wat het geval zou zijn geweest ware het niet vanwege de dappere actie van de beide mannen, er grote verliezen aan mensenlevens en eigendommen zouden zijn geleden.
George Cross

Bronnen