TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Prior, Garfield Wallace

Overlijdensdatum:
22 januari 1944
Vermeld op:
Gedenkplaats Vermiste Vliegeniers Runnymede
Vak: 201. 
Dienstnummer:
37611
Nationaliteit:
Canadese (1931-heden, Constitutionele Monarchie)

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-Vlieger)
Eenheid:
No. 10 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
22 oktober 1940
Aanbeveling:
Deze officier heeft 24 missies naar vijandelijk gebied voltooid. Zeven volkomen geslaagde missies daarvan vloog hij als 2de piloot met Group Captain W.E. Staton, DSO, MC, DFC. Vanaf die tijd heeft hij de volgende 9 geslaagde missies als gezagvoerde gevlogen:
30 juni: het emplacement bij Hamm werd met succes vanaf 6.000 voet gebombardeerd. Er werden ontploffingen in het doelgebied waargenomen. Er was zware flak en er was veel activiteit van zoeklichten.
13 juli: de aluminiumfabriek bij Monheim werd met succes aangevallen en in een hoek van het doel werden ontploffende bommen waargenomen; dat kon niet nauwkeurig worden bepaald vanwege het weer. Luchtafweervuur was matig maar de zoeklichten waren actief.
20 juli: bij deze gelegenheid was een vliegtuigfabriek bij Wenzendorf het doel. Vier aanvallen werden gedaan en alle 4 waren geslaagd. Toen dit vliegtuig het doelgebied verliet werden er veel branden waargenomen. Er was zware flak en het vliegtuig raakte licht beschadigd, echter zonder gewonden. Op de retourvlucht stuitte men op zwaar onweer en de radio antenne werd kortgesloten toen ze er doorheen vlogen.
22 Juli: de vliegtuigfabriek bij Hamburg werd met succes aangevallen. Er werden 3 runs gemaakt en na de aanval werd een groot aantal branden gezien. Er was zware luchtafweer maar er vielen geen gewonden.
2 augustus: Voor deze gelegenherid was het doel de olieraffinaderij bij Salzbergen. Die werd vanaf een hoogte van 9.000 voet met succes aangevallen en er ontstonden vrijwel onmiddellijk branden. Er was luchtafweer en activiteit van zoeklichten maar het toestel keerde veilig naar de basis terug.
5 augustus: de taak bij deze gelegenheid was het bombarderen van de vliegtuigfabriek bij Weismar. Er werden drie aanvallen gedaan die onmiddellijk werden gevolgd door zware explosies en branden. Er was zwaar luchtafweervuur en de neuskoepel werd beschadigd door granaatscherven maar de bemanning bleef ongedeerd.
13 augustus: de FIAT fabriek bij Turijn werd met succes aangevallen. Bij deze gelegenheid vloog de gezagvoerder niet met zijn eigen bemanning maar ondanks deze hindernis viel hij zijn doel aan met zware explosies en veel branden tot gevolg. Er was luchtafweer maar niet nauwkeurig genoeg om storend te zijn.
16 augustus: het doel was de Zeiss fabriek in Jena. Deze werd met succes in 3 runs aangevallen en waargenomen werd hoe onmiddellijk na de aanval branden in de fabriek uitbraken. Er waren zoeklichten en luchtafweer.
18 augustus: een vliegveld bij Hasheim werd gekozen als alternatief doel en werd met succes aangevallen. Diverse gebouwen werden door bommen geraakt en er braken 3 branden uit.
Deze officier is een betrouwbaar en ervaren lid van het squadron. Hij heeft voortdurend goed werk verricht en heeft aanzienlijke bereidheid, vastberadenheid en professionele capaciteiten getoond.

Op 22 augustus voegde de bevelvoerend officier van R.A.F. station Leeming de volgende opmerkingen toe:
Deze officier doet voortdurend goed en succesvol werk. Hij toont grote deskundigheid bij het omgaan met zijn toestel, in het bijzonder wat betreft het vliegen en de navigatie. Zijn integriteit en plichtsbesef zijn een voorbeeld voor de jongere leden van het squadron. Ik beveel deze onderscheiding nadrukkelijk aan.
Op 29 augustus 1940 voegde een Group Captain (naam onleesbaar) op het hoofdkwartier van No. 4 Group, Bomber Command er het volgende aan toe:
Deze officier heeft bij een groot aantal gelegenheden zeer waardevol werk verricht tijdens operaties boven vijandelijk gebied, zowel als piloot en als gezagvoerder. Zijn vastberadenheid zijn best te doen is zeer prijzenswaardig geweest en een fraai voorbeeld voor andere leden van zijn squadron. Sterk aanbevolen voor toekenning van het Distinguished Flying Cross.

Het bovenstaande werd allemaal samengevat in een aanbeveling die bij het Air Ministry Awards Section werd ingediend en die luidt als volgt:
Deze officier heeft 24 vluchten boven vijandelijk gebied gemaakt zowel als 2de piloot en als gezagvoerder. Dat waren aanvallen op het emplacement bij Hamm, de aluminiumfabriek bij Monheim, vliegtuigfabrieken bij Wenzdorf, Bremen en Weismar, de olieraffinaderij bij Salzbergen, de FIAT fabriek in Turijn, de Zeiss fabriek in Jena en een vliegveld bij Hasheim. Al deze aanvallen waren geslaagd en er werden branden en explosies veroorzaakt. Flying Officer Prior heeft een hoge graad van werk vertoond en door zijn zelfverzekerdheid, zijn bereidheid en deskundigheid heeft hij een fraai voorbeeld gesteld aan het squadron.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto