TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hazard, Ivan Henry

Overlijdensdatum:
20 maart 1943
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Wolvercote Cemetery
Vak: E. Rij: 3. Graf: 152.
Dienstnummer:
1313768
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Hazard, Williams en Bain vlogen snel na dit incident weer en maakten op 20 maart 1943 een testvlucht met de Lancaster ED446 toen die op het strand bij Hornsea, Yorkshire neerstortte waarbij alle inzittenden omkwamen.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Sergeant
Eenheid:
No. 101 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
23 maart 1943
Aanbeveling:
In de nacht van 14 februari 1943 waren Pilot Officer Gates, Flight Sergeant Dove en de sergeants Williams, Bain en Airey lid van de bemanning van een vliegtuig met als gezagvoerder Sergeant Hazard, dat was uitgestuurd om Milaan aan te vallen. Boven het doelgebied werd het toestel van dichtbij aangevallen door een vijandelijke jager. De kogels deden enkele brandbommen ontploffen die niet waren afgeworpen en er ontstond snel brand in de bommenwerper. De romp werd een vuurzee die tot in de rugkoepel reikte die werd bemand door Flight Sergeant Dove. Munitie in de kogelbakken en goten begonnen naar alle kanten te exploderen. In een afschuwelijke situatie bleef F/Sgt. Dove kalm op zijn post. Hoewel hij brandwonden aan zijn gezicht en handen had, bemande hij zijn geschut met grimmige vastberadenheid, vaardigheid en nauwkeurigheid. Hij loste een verwoestend salvo op de aanvaller die al onder vuur was genomen en geraakt door de staartschutter en slaagde erin de aanvaller neer te schieten. De loeiende vlammen negerend klom hij uit zijn koepel en kwam Sgt. Airey, de staartschutter, te hulp die gewond was geraakt en trok hem uit de staartkoepel. De situatie was uiterst kritiek geworden en Sgt. Hazaerd gaf de bemanning opdracht zich klaar te maken om het vliegtuig te verlaten. Toen hem werd gemeld dat een van zijn kameraden hulpeloos was besloot hij, ondanks het grote gevaar, een noodlanding te proberen. Ondertussen bestreden P/O Gates, gingen de sergeants Williams en Bain moedig het vuur met brandblussers te lijf en wisten het onder controle te krijgen. Het vliegtuig was nu tot 800 voet gezakt maar omdat de brand onder controle was besloot hij snel de beschadigde bommenwerper naar de basis terug te vliegen. Hij won weer hoogte en met vertoon van fraai vliegwerk stak hij veilig de Alpen over hoewel er een motor uitviel toen hij dat deed. Tijdens de rest van de vlucht leverde P/O Gates waardevolle steun aan zijn gezagvoerder en zorgde regelmatig voor zijn gewonde kameraad howel hij hiervoor in het donker over een gat in de vloer moest kruipen. Geholpen door de bekwame navigatie van Sgt. Williams en het goede werk van Sgt. Bain, de boordwerktuigkundige, slaagde Sgt. Hazard erin het zwaar beschadigde toestel naar dit land terug te vliegen. Onder omstandigheden van het grootste gevaare toonde deze bemanning moed kracht en plichtsbesef, passend binnen de hoogste tradities van de R.A.F.

Gelijktijdig toegekend aan:
- Flight Sergeant George Dove
- Sergeant William Williams
- Sergeant James Bain
- Sergeant Leslie Airey
De DSO werd toegekend aan Pilot Officer Gates
Conspicuous Gallantry Medal (CGM)

Bronnen

Foto