TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Catlin, James Henry

Dienstnummer:
1320338 (NCO)/168836 (Officer)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Bevorderingen:
? Warrant Officer
2 december 1943: Pilot Officer on Probation (emergency)
2 juni 1944: Flying Officer (war sub)
2 december 1945: Flight Lieutenant (war sub)
14 juni 1948: appointment to commission as Flying Officer in the RAFVR, retaing rank as Flight Lieutenant
5 november 1953: permanent commission as Pilot Officer
27 oktober 1956: Flying Officer
5 november 1959: Flight Lieutenant
13 augustus 1954: retirement at own request

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 166 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
17 maart 1944
Aanbeveling:
Op een nacht in februari 1943 waren a href="http://en.ww2awards.com/person/70093" target="_blank"> Pilot Officer Catlin, Sergeant Wright, Sergeant Birch en Sergeant Hall respectievelijk piloot, boordwerktuigkundige, staartschutter en radiotelegrafist van een vliegtuig dat was uitgestuurd voor een aanval op Leipzig. Bij het naderen van het doel werd het toestel door twee jagers onderschept. Een ervan viel van dichtbij aan en besproeide de bommenwerper met zijn kogels over de volle lengte. Vier van de bemanningsleden raakten gewond waaronder de Sergeants Hall en Wright, de laatste zeer ernstig. Het toestel liep zware schade op die het de piloot onmogelijk maakte, ontwijkende actie te ondernemen. Toen, om de moeilijkheden voor de gekwelde bemanning nog groter te maken, werd de bommenwerper geheel verlicht aks gevolg van Sluiting in de electrische installatie. De tweede jagernaderde voor een aanval maar Sgt Birch, die zijn koepel met de hand moest bedienen, tracteerde de aanvaller op een verwoestend salvo; het vijandelijke toestel vloog in brand en dook onbestuurbaar naar de grond. Slechts twee van zijn mitrailleurs werkten maar Sgt Birch gebruikte ze efficiënt en joeg de vijand op de vlucht. Pilot Officer Catlin zette toen koers naar huis. Ondertussen ging Sgt Hall aan het werk om iets van de beschadigde apparatuur te herstellen en slaagde er later in de intercom te repareren. Zwaar gewond als hij was, bleef Sgt Wright bij bewustzijn en kon er niet van worden weerhouden zijn taken uit te voeren. Hij moest het zonder zijn instrumentenpaneel stellen dat was weggeschoten terwijl een van de brandstoftanks leeg was. Niettemin hield hij de motoren op maximaal vermogen. Bij zijn inspanningen moest Sgt Wright door een kameraad worden geholpen en viel drie keer flauw door bloedverlies maar hij aarzelde nooit. Onder grote moeilijkheden bereikte P/O Catlin een vliegveld waar hij een meesterlijke landing maakte. Zijn deskundigheid, moed en vastberadenheid waren boven alle lof verheven. De sergeants Wright, Hall en Birch bewezen zich als dappere bemanningsleden en deden wat ze konden om hun piloot te assisteren bij het naar huis brengen van de kreupele bommenwerper.

Tegelijk toegekend aan Sergeant Wright, Sergeant Birch en Sergeant Hall
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto