TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Jefferis, Millis Rowland

Geboortedatum:
9 januari 1899 (Merstham/Surrey, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
5 september 1963 (Porthgwarra/Cornwall, Verenigd Koninkrijk)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Military loopbaan:
1 juni 1929: Captain
6 juni 1938: Major
15 mei 1945: Acting Major-General
14 juli 1945: Substantive colonel
20 november 1945: Temporary Brigadier
1947: Temporary Major-General
1 november 1947: Substantive brigadier
8 Maart 1950: Brigadier
18 augustus 1953: Honorary Major-General

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Rang:
Lieutenant (1e Luitenant)
Toegekend op:
12 juni 1923
Aanbeveling:
Wegens dapperheid en plichtsbesef terwijl hij een verkenning deed voor de wegenbouwploeg uit op de weg van Isha naar Razmak tussen mei en decmber 1922 en het toezicht houden op het werk. De goede vooruitgang van de aanleg van de weg was in grote mate te danken aan hun inspannigen en minachting voor gevaar.

Military Cross (MC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Major (Majoor)
Toegekend op:
2 december 1940
"Voor verdiensten in de evacuatie uit Lillehammer"
Mentioned in Dispatches
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Brigadier (Waarnemend Brigade Generaal)
Eenheid:
1st Field Squadron R.E.
Toegekend op:
11 augustus 1942
Aanbeveling:
Major Jefferis was naar Andalsnes gestuurd met instructies om de westelijke spoorweg in centraal Noorwegen op te blazen. Hij was daarvoor langs de spoorlijn gelopen en had zich bij Brigadier Morgan's brigade gevoegd maar de Noren hadden hem pertinent verboden ook maar iets op te blazen. Hij was er bij toen Morgan's brigade door de vijand werd aangevallen. De Duitsers vielen aan met artillerie, tanks en pantserwagens die onze troepen niet hadden. Veel slechter voor het moreel waren echter de luchtaanvallen op geringe hoogte met bommen en mitrailleurs. Hoewel de verliezen niet zo hoog waren als bij artillerievuur, het psychologische effect van het zien aanvliegen van de toestellen, het niet in dekking kunnen gaan, het kunnen zien inslaan van de bommen en de geweldige explosies was enorm.
Jefferis ontdekte uiteindelijk dat de Duitsers achter hem zaten. Met een sergeant en 2 sodaten was hij erin geslaagd naar Andalsnes terug te keren en onderweg was hij erin geslaagd de pijlers van 2 bruggen aan Duitse kant op te blazen. Hij schatte dat het ongeveer 3 weken zou duren om die te repareren. In Andalsnes was het effect van de luchtaanvallen zodanig dat het onmogelijk was bij daglicht over de pier te lopen. Hij had een dag doorgebracht in een sloep in de haven waarop 30 bommen waren gevallen. Er was niets geraakt maar de onkwetsbaarheid van een schip onder dergelijke omstandigheden was naar de mening van Jefferis slechts zeer beperkt en hij schatte dat hij niet langer dan 3 dagen in leven zou blijven..
De algemene conclusie die hij (de premier) trok uit Major Jefferis' rapport was dat het totaal onmogelijk was dat grondtroepen de overmacht in de lucht konden overleven die de Duitsers in Noorwegen hadden. Dat maakte het voor het succes van onze operaties bij Narvik nog urgenter om bases te vestigen in dat gebied, niet alleen voor jagers maar ook voor bommenwerpers.
Verslag van de Premier aan het Ministerie van Oorlog van het rapport dat door Major Jefferis persoonlijk aan hem was uitgebracht.

Met zwaard
Krigskorset
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Major-General (Generaal-majoor)
Eenheid:
Ministry of Defence 1 (MD1), Special Operations Executive (SOE), British Government
Toegekend op:
17 augustus 1945
Knights/Dames Commanders of the Order of the British Empire (K/DBE)
"Voor origineel werk in verband met de ontwikkeling van speciale oorlogswapens onder de Minister van Defensie."

Bronnen