TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Brooks, Anthony Morris

Geboortedatum:
4 april 1922
Overlijdensdatum:
19 april 2007
Dienstnummer:
231617
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Tijdens WO 2 was Tony Brooks een van de langst overlevende S.O.E. agenten die een netwerk beheerde in het gebied tussen Lyon, Toulouse en Marseille.
Na de oorlog werkte hij voor MI5 en MI6.
9 april 1942, aanstelling als 2nd Lieutenant zonder betaling en toeslagen.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Temporary Captain (Tijdelijk Kapitein)
Eenheid:
F Section, Special Operations Executive (SOE), British Government
Toegekend op:
17 februari 1944
Aanbeveling:
Captain Brooks werd actief in juli 1942. Hoewel slechts 20 jaar oud, zijn optreden is een model voorbeeld geweest voor uiterste efficiëncy.
Toen hij werd uitgestuurd, kreeg hij slechts één contact mee maar door zijn scherpzinnigheid, vindingrijkheid en discipline heeft hij een netwerk opgebouwd dat het perfecte ondergrondse netwerk is geworden.
Met zijn verbazend krachtige leiding heeft hij allen met wie hij in contact kwam geïnspireerd met vertrouwen en geloof in zijn vaardigheid als leider.
De groepen die hij heeft geleid hebben de volgende acties op hun conto:
1) Een 150 kW krachtstation drie maanden uitgeschakeld,
2) in Lyon een 50 tons kraan een maand uitgeschakeld,
3) een 30 tons locomotief een maand uitgeschakeld en vijf andere voor drie maanden,
4) verwoest door brand
a) 50.000 liter ether,
b) een Duitse kabelopslagplaats,
c) twee tankers met naftaline,
d) twee tankers met benzine,
e) vier vrachtwagens met hars,
f) 800 vliegtuigvleugels,
g) een transformator,
h) in drie fabrieken machines gesaboteerd en
i) op 21 oktober 1943 hielden gewapende mannen een vrachtwagen aan die gevangenen vervoerde van de Gestapo gevangenis naar Fort Monlue. 21 gevangenen werden bevrijd en vijf Duitse bewakers gedood. De eigen verliezen bedroegen slechts drie lichtgewonden.
Captain Brooks is 14 maanden actief geweest.
Military Cross (MC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Temporary Major (Tijdelijk Majoor)
Eenheid:
F Section, Special Operations Executive (SOE), British Government
Toegekend op:
30 augustus 1945
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Voor september 1943, toen hem het MC werd toegekend, heeft deze officier aan ontsnappingsroutes door Frankrijk gewerkt en ook het verzet in oost en zuid Franbkrijk opgezet.
In december 1943, na een bezoek aan Engeland voor nieuwe orders, werd hij weer in Frankrijk gedropt voor verzetsactiviteiten in samenwerking met de Franse Vakbond en om gerichte acties voor te bereiden voor D-Day en daarna. De aard van zijn netwerk maakte het tot het meest uitgebreide in Frankrijk met groepen die werkten in Toulouse, Montauban, Givors, Lyon en Grenoble. Om al deze groepen te controleren was Brooks voortdurend onderweg met het risico op controles en arrestatie.
Zijn belangrijkste connecties had hij onder Franse spoorwegarbeiders. Onder hen formeerde en trainde hij smeerploegen en ploegen voor het opbreken van spoorlijnen en distributie van voorraden.
Deze groepen waren verantwoordelijk voor grootschalige sabotage aan spoorwegen. Veel van die acties werden door hemzelf geleid en door grote moed en technische kennis bracht hij zware klappen toe aan de vijandelijke spoorverbindingen. Het volgende zijn voorbeelden van sabotage acties die na D-Day plaats vonden:
1. Lijnen noord van Montauban verbroken.
2. Herhaalde verstoringen tussen Montauban en Agen.
3. Opgeblazen lijnen tussen Cahors en Villeneuve en Cahors - Capdenac
4. Opgeblazen lijnen Brive – Capdenac, Lexos – Capdenac, Toulouse – Montauban en
Toulouse - Tarbes.
5. Permanente blokkering van de lijnen: Montauban – Lexos, Montauban – Cahors, Capdenac – Brive, Brive – Cahors, Cahors - Villeneuve-sur-Lot, Bourg – Amberieu en Culoz – Amberieu.
Er werden kranen vernield in Amberieu, Montauban, Cahors, Bourg en Agen en alles bij elkaar werden 107 locomotieven onbruikbaar gemaakt. Brooks dwong de Duitsers de autowegen te gebruiken en wanneer Duitse konvooien op de weg waren. bleef hij ze aanvallen door hinderlagen te leggen. Terwijl het Amerikaanse 7th Army Lyon naderde verhevigde hij de aanvallen op Duitse transporten en tegelijkertijd liet hij telefoonlijnen doorknippen rond Lyon en Bourg. Hij leidde de eerste Amerikaanse tank patrouille Lyon binnen.
Tijdens de uitvoering van zijn werk ontving hij 70 zendingen per parachute. Hoewel deze drops over een groot gebied plaats vonden, waren de door Brooks getrainde ontvangstcommitees zeer betrouwbaar en de ontvangsten waren altijd goed geregeld. Brooks spaarde zich nooit en hij aarzelde nooit zelf een ontvangst te doen om te experimenteren met de meest geschikte methode. Het was het persoonlijk contact dat eenheid en samenhang schiep onder zijn groepen en dat gerichte acties op D-Day mogelijk maakte.
Wegens zijn onvermoeibare en dappere werk, voor zijn moed in actie, voor zijn deskundigheid als organisator en voor de chaos die hij veroorzaakte onder Duitse verbindingen wordt geadviseerd hem te benoemen tot Companion in de Distinguished Service Order.

Bronnen

Foto