TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Mason, Charles Surtees

Geboortedatum:
9 mei 1912 (Newcastle-upon-Tyne, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
9 mei 1955 (Queensland, Australië)
Dienstnummer:
Aus. 4636
Nationaliteit:
Australische (1901-heden, Federaal Koninkrijk)

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-Vlieger)
Eenheid:
No. 6 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
12 februari 1943
Aanbeveling:
Voor moed, ondernemingsgeest en waardevolle diensten.
Op 31 maart 1942, in mistige omstandigheden, raakte een Airacobra de top van een boom op de opstelplaats, raakte in brand en vloog nog ongeveer 150 meter door voordat het de grond raakte, en nog eens 100 meter langs een helling naar beneden gleed, een compleet wrak. FO Mason volgde het toestel nadat het de boom had geraakt en gaf een vlieger instructie om onmiddellijk een ambulance en de brandweer te bellen en de brandblussers van de opstelplaatst te halen naar de plek van ongeval.Pvt Summers voegde zich bij Mason. Toen Mason het wrak zag, dacht hij dat de piloot op slag was gedood maar zag al gauw beweging in de cockpit maar ondanks het feit dat delen van het wrak fel brandden en munitie uit zes magazijnen rolde, renden hij en zijn kameraad er heen om de bewusteloze piloot te redden die bekneld zat onder verbogen delen van de cockpit. Er zaten ook granaten in de magazijnen en het risico dat die ontploften door de toenemende vlammen en de hitte was voortdurend aanwezig. Geholpen door Summers maakte Mason de veiligheidsriemen los. Het sluitmechanisme was van een soort dat geen van beide ooit had gezien. Er moesten wrakstukken worden weggehaald van het linkerbeen en de rechterarm van de piloot voor hij er kon worden uitgetrokken. Er werden moeilijkheden ondervonden door het gebrek aan gereedschap om de obstakels weg te halen waardoor de piloot in de cockpit vastzat. Mason werkte snel en nauwkeurig en slaagde erin de benen vrij te krijgen. Ondertussen was het bij het weghalen van de verbogen roerpedalen nodig om steeds dichter bij de vlammen te komen en daarbij raakte Mason verbrand aan zijn rechterarm. Eindelijk, voordat de piloot eruit kon worden getrokken was het nodig zijn parachuteharnas los te maken. Dat laatste bleek moeilijk en terwijl de brand zich alsmaar uitbreidde was het nu duidelijk dat snelheid essentieel was om het leven van de piloot te redden. Mason trok daarom het harnas vrij van het brandende vliegtuig terwijl Summers de piloot vast hield die toen werd weggedragen en per ambulance naar het hospitaal op de basis werd gebracht.
Member of the Order of the British Empire (MBE)

Bronnen

Foto