TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Gedenkplaat Crash Curtiss H-75 Hawk Meer

Op 11 mei 1940 werden er regelmatig Franse jachtvliegtuigen uitgestuurd om de opmars van het Franse 7e Leger naar de regio Breda zo goed mogelijk te beschermen tegen de toen alomtegenwoordige Luftwaffe. Bij hun aankomst boven Antwerpen ging een patrouille van vier toestellen van de Groupement de Chasse 1/4 zo vrijwel meteen in de clinch met Duitse jachtvliegtuigen van het type Messerschmitt Bf 109. De Franse vliegeniers hadden met hun Curtiss H-75 Hawk een modern en vrij wendbaar toestel, maar ze moesten het op vlak van snelheid vaak wel afleggen tegen de Duitse jagers. Vrij kort nadat ze in de late namiddag een gevecht waren aangegaan, zag Onderluitenant Pierre Verry hoe ťťn van zijn strijdmakkers, de 21-jarige Sergeant-piloot Fernand Lacroix werd neergehaald door een Me 109 en in vlammen neerstortte tussen Wuustwezel en Zundert. De Curtiss H-75 Hawk met serienummer 116 kwam uiteindelijk rond 18.30 met hoge snelheid terecht in een uithoek van Meer en brandde bijna volledig uit. Van de GC 1/4 sneuvelden die dramatische dag overigens twee piloten Ė Sergeant Lacroix en Commandant Hertaut Ė en vier vliegeniers werden gewond, waaronder Onderluitenant Verry.

Fernand Louis Lacroix was geboren in Parijs op 29 september 1918. In de tweede helft van de jaren 1930 woonde hij bij zijn ouders in avenue Victor Hugo in Aubervilliers. Zijn ouders hadden er een kruidenierszaak en er was nog een zoon in het gezin, Guy, die 8 jaar jonger was dan Fernand. Enkele jaren voor de oorlog ging Fernand bij het leger en volgde er een militaire vliegopleiding. Blijkbaar wist sergeant Lacroix op 10 mei 1940 een Duitse bommenwerper neer te halen, maar de volgende dag moest de jonge Franse piloot dus zelf het onderspit delven boven onze grensregio. De overwinnaar van het fatale luchtgevecht is waarschijnlijk Leutnant Joachim MŁncheberg van Jagdgeschwader 26. Deze aas van de Luftwaffe (foto links, in de cockpit) zou in totaal 135 overwinningen behalen, boven het kanaal, het Oostfront en het Middellandse Zeegebied. Op 23 maart 1943 zou het noodlot echter ook hem te pakken krijgen in TunesiŽ.

Sergeant Lacroix kreeg een veldgraf in de buurt van de crashplaats aan de Blauwputten/Tolberg (foto rechts via Mia Van Gestel, zelf rechts vooraan), maar zijn stoffelijk overschot werd in 1949 naar Frankrijk gerepatrieerd. Hij rust momenteel op de begraafplaats te Aubervilliers met op zijn grafsteen een propellerblad dat waarschijnlijk afkomstig is van het toestel waarin hij is omgekomen (foto midden).

De 11e mei 1940, de tweede dag van de oorlog voor ons land, was overigens meteen ťťn van de bloedigste dagen van het hele conflict voor Hoogstraten en haar deelgemeenten. Omwille van de Duitse luchtaanvallen vielen er immers respectievelijk tien en drie dodelijke slachtoffers in Minderhout en in Hoogstraten-centrum. Bovendien kwam een gemobiliseerde inwoner van Wortel om tijdens een bombardement op een trein in Tienen. Het zou bijna vijf jaar duren eer er op 8 mei 1945 eindelijk een einde werd gemaakt aan de bloedige Tweede Wereldoorlog in Europa.

Dit gedenkbord is een initiatief van Erfgoed Hoogstraten vzw en de Stad Hoogstraten.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Jhonny Bastiaensen
  • Foto's: Jhonny Bastiaensen
  • Tekst infobord Erfgoed Hoogstraten