Dit monument herdenkt het neerstorten van een Britse Stirling op 21 september 1944.

Tekst op het bord bij het monument:

Sta een ogenblik stil…

bij de gedachte aan de helden,
die na een succesvolle bevoorradingsmissie bij Oosterbeek,
ten tijde van de “Slag om Arnhem” op 21 september 1944
tijdens een mislukte noodlanding in de Maas onder Batenburg
hun leven hebben gegeven.

Wij spreken respect en erkenning uit naar hen,
die Batenburg hebben gered van een grote ramp en hebben
gestreden in den vreemde voor vrijheid, vrede en democratie.

Bemanning van de Short Stirling MK. IV - LJ833 / 190 squadron:

F./Lt. A.Anderson (piloot) -RAF +-Groesbeek
F/O. A.D. Adamson (navigator) - RAF +-Ravenstein
Sgt. A.J. Smith (boordwerktuigk.) - RAF gered
F/Sgt. W.G. Toiley (radiotelegrafist) - RAF +-Bergen op Zoom
F/Sgt. G.E. Orange (bommenrichter) -RAF gered
F/Sgt. A.G.O. Bellamy (staartschutter) -RAF +-Ravenstein
F.Sgt. G.F. Conry Candler (2e piloot) -RAF +-Batenburg
Dvr. A.E. Abbott (dispatcher) -RASC +-Groesbeek
Dvr. L.E. Bloomfield (dispatcher) -RASC gered

Op donderdag 21 september 1944 steeg van het vliegveld Fairford in Engeland een viermotorig transportvliegtuig op van het type Short 'Stirling' Mk. IV van het 190ste squadron.
Het toestel moest een bevoorradingsvlucht bij Oosterbeek uitvoeren om de Britse 1ste Airborne divisie te bevoorraden.
Na de succesvolle dropping zag de staartschutter tijdens de retourvlucht vliegtuigen naderen, waarvan hij dacht dat het geallieerde jagers waren die hun terugvlucht zouden gaan begeleiden.
Helaas waren het Duitse jagers die allereerst de staartschutter uitschakelden en vervolgens het toestel in brand schoten.
Het toestel verloor snel hoogte, waardoor de bemanning het toestel niet meer per parachute kon verlaten.
Gekozen werd voor een noodlanding. Batenburg lag echter recht voor hen en door kordaat optreden van de piloot zag men kans het brandende toestel een buiklanding te laten maken op de Maas.
Hierdoor werd een grote ramp voor Batenburg voorkomen.
Het toestel kwam met een enorme klap op het water terecht en brak in stukken.
Door het snelle optreden van circusmensen die in Batenbrug waren, konden drie bemanningsleden worden gered.
Sergeant Orange, Sergeant Smith en Driver Bloomfield overleefden de crash.
Driver Bloomfield werd zwaar gewond overgedragen aan het naderende Britse 2e leger.
De andere overlevenden vertrokken op 22 september naar Brussel en keerden naar Engeland terug.

Dit monument is een deel van het landingsgestel van de Short 'Stirling'.
Het werd in 2003 gevonden in Dieden aan de overkant van de Maas en van de schroothoop gered.
Dit monument wordt in het bijzonder opgedragen aan G.F. Conry Candler die zijn laatste rustplaats heeft gevonden op het R.K. Kerkhof van Batenburg.

Het monument werd op 21 september 2004, ter ere van de 60ste herdenking van de "slag om Arnhem" aangeboden aan de inwoners van Batenburg door de stichting "Het Batenburgs Erfgoed" en de "Heemkundekring Megen, Haren en Macharen"

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Paul Moerenhout
  • Foto's: Anneke Moerenhout