"Begin februari 1915 is het verblijf van de Dresden in de zuidelijke zeeën onhoudbaar. Ondanks de neutraliteit van Chili blijven de Engelsen patrouilleren langs de kust van ons land tot aan Coronel. Het wordt elke dag moeilijker om voorraden te krijgen, vooral steenkool. Commandant Ludecker besluit snel naar open zee te varen en informeert Berlijn op 14 februari wanneer hij onder zware weersomstandigheden vertrekt, op zoek naar een route die hem naar Duitsland kan brengen.
Wanneer hij de verkenningsroute naar Australië bereikt, denkt de commandant dat hij verder kan varen, maar de machinist Stein deelt hem mee dat de versleten motoren niet in staat zijn om zo'n lange reis te doorstaan.
Op 8 maart wordt het schip door dichte mist omhuld. De brandstof raakt op en de Dresden vaart weer alleen rond in de uitgestrekte Stille Oceaan. Op 15 kilometer afstand is met de verrekijker nauwelijks een schip met drie schoorstenen en twee masten te zien. Ze weten dat het het Engelse schip HMS Kent is.
Op 9 maart gaat de Dresden voor anker bij het eiland Mas Ajuerra met krakende machines, in Cumberland Bay op ongeveer 500 meter van de kust, nadat het de dag ervoor door de Engelse kruiser is achtervolgd.
[Onleesbare tekst]
Het antwoord van de kruiser is zwak en de Dresden is definitief uitgeschakeld.
Ludecke geeft opdracht de ‘cease fire’-vlag te hijsen om te onderhandelen. Hij beveelt luitenant Canaris naar de Glasgow te gaan om de commandant te vertellen dat ze zich in de territoriale wateren van een neutraal land bevinden en dat een aanval een flagrante schending van het internationaal recht is.
Ludecke wilde ook tijd winnen om het schip tot zinken te brengen. Het vuren wordt gestaakt en de Engelse kruiser nadert op een veilige afstand. Canaris wordt vriendelijk ontvangen door commandant John Luce, die, zodra hij het bericht van de Duitse commandant heeft gehoord, antwoordt: ‘We hebben orders om de Dresden te vernietigen waar en wanneer we haar vinden’. De rest zal worden geregeld door het ministerie van Buitenlandse Zaken met de Chileense regering'.
Terwijl Canaris onderhandelt, geeft Ludecke opdracht het schip tot zinken te brengen. De bemanning begint het schip te verlaten. De lucht is onadembaar door de rook en de geur van buskruit, gewonde matrozen, vernieling en brandhaarden.
Het bevel luidt om met alle middelen de kust te bereiken. Luitenant Boecret en een paar matrozen hebben de taak om de kleppen te openen, explosieven te plaatsen en het munitiedepot te activeren, en in een race tegen de klok weten ze met een boot van het schip te ontsnappen.
Om 11.15 uur op 14 maart 1915 luidt een explosie het einde van de Dresden in. Dodelijk gewond, ?????ze trilde aan de boeg en zonk langzaam totdat alleen de achtersteven en de keizerlijke vlag van Duitsland nog te zien waren, die uiteindelijk naar de bodem zonken. Tekst onleesbaar.
Leutnant Wilhelm Canaris ontsnapte uit Chili en keerde in oktober 1915 terug naar Duitsland, waarbij hij onderweg zelfs een tussenstop maakte in Plymouth, Engeland. Hij werd vervolgens overgeplaatst naar de inlichtingendienst en klom uiteindelijk op tot admiraal en was van 1935 tot 1944 hoofd van de Abwehr. Hij werd op 9 april 1945 in Flossenburg opgehangen.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!