Een van de meest tragische oorlogsincidenten in Maidstone vond plaats op 10 oktober 1940, toen een Kenley Hurricane van het 253ste squadron neerstortte op huizen in Albion Place. De piloot, sergeant Harold Henry Allgood, kwam samen met twee volwassenen en zes kinderen, allemaal uit hetzelfde gezin, om het leven.
Dit betekende dat Arthur Wooding in één klap niet alleen zijn vrouw en zes kinderen verloor, maar ook zijn kleindochter. De familie Wooding had nog twee andere volwassen kinderen, die gelukkig niet in het huis aanwezig waren op het moment van de crash.
De burgers, die allemaal omkwamen in Albion Place nr. 61, werden begraven op de gemeentelijke begraafplaats van Maidstone. Het huis was eigendom van Doris Woods, 29 jaar (echtgenote van Charles H. Woods), die daar samen met haar zeven maanden oude baby, Patricia Audrey Woods, woonde. Haar moeder, Elizabeth Annie Wooding, 49 jaar, uit Astley Street 4 (echtgenote van Arthur E. Wooding), verbleef ook in het huis met de vijf jongste broers en zussen van mevrouw Woods: Vera Margaret, 18 jaar, Brenda Naomi, 14 jaar, Mavis Patricia, 12 jaar, Sylvia, 10 jaar, en Brian, 6 jaar, die uit hun eigen huis in Astley Street waren verdreven nadat het tijdens een luchtaanval op 2 september zwaar was beschadigd.
De piloot van de Hurricane was sergeant Harold Henry Allgood. Harold werd in 1915 in Cambridge geboren en ging daar naar de Central School. Hij verliet de school in juli 1931 en trad op zestienjarige leeftijd in september in dienst bij de RAF in Halton als leerling-metaalbewerker. Hier maakte hij volop gebruik van de sportfaciliteiten, met name op het gebied van zwemmen, en won hij in 1932 de Barrington/Kennett-trofee en in 1934 de seniorenwedstrijden.
Allgood meldde zich later aan voor een pilotenopleiding en werd op 13 september 1938 aangenomen, maar begon pas in 1939 met zijn opleiding.
Van 25 september tot 6 april 1940 volgde hij een opleiding aan de No.11 Fighter Training School in Shawbury, Shropshire. Na zijn omscholing naar Hurricane's werd hij op 14 mei overgeplaatst naar het No.85 Squadron in Lille-Seclin in Frankrijk. Twee dagen later, op de 16e, kreeg hij de opdracht om met een Hurricane met serienummer L1898 (die blijkbaar niet meer vliegwaardig was en gerepareerd moest worden) naar Merville te vliegen, maar kort na het opstijgen werd hij neergeschoten (mogelijk door Oberleutnant Bolz, Staffelkapitän van de 5e Staffel van Jagdgwaffe 52) en maakte hij een noodlanding, waarbij het vliegtuig ten noordwesten van Lille kantelde. Allgood raakte gewond, of mogelijk brak hij zijn sleutelbeen bij de landing, en werd vermoedelijk in het ziekenhuis opgenomen. Dit zou ook verklaren waarom Allgood niet aanwezig was toen het 85 Squadron op 21 mei naar Debden werd teruggetrokken.
Allgood werd op 22 juni officieel als teruggekeerd gemeld en voegde zich begin juli weer bij het 85 Squadron in Martlesham Heath. Op 11 augustus 1940 claimde hij een Messerschmitt Bf 109E, maar keerde dezelfde dag terug naar de basis met schade aan zijn hoofdvleugel, opgelopen tijdens een gevecht met een Messerschmitt Bf 110 boven een konvooi voor de oostkust.
Hij ontsnapte ongedeerd uit de Hurricane, serienummer P2827, toen hij op 9 september bij zonsondergang neerstortte tijdens een landing in Church Fenton. De Hurricane was beschadigd, maar kon worden gerepareerd. (Het is ook interessant om op te merken dat deze Hurricane eerder was beschadigd aan de rechtervleugel tijdens een gevecht boven Portland om 10.40 uur op zondag 11 augustus 1940. De piloot was toen sergeant Henry J. Marsh, die het vliegtuig terugbracht naar de basis en ongedeerd bleef. Twee dagen later, op 13 augustus, werd hij als ‘vermist in actie’ opgegeven tijdens gevechtshandelingen boven Portland. Hij was zevenentwintig jaar oud). Allgood werd op 28 september overgeplaatst naar het 253 Squadron in Kenley.
Op donderdag 10 oktober 1940 om 15.20 uur stegen negen Hurricanes van het 253 Squadron op vanaf RAF Kenley. Sergeant Allgood nam de positie van staartvanger in. Na dertig minuten patrouilleren bevond het squadron zich op ongeveer 20.000 voet boven de oostelijke buitenwijken van Maidstone toen een van de vliegtuigen, met serienummer L1928, in een steile duikvlucht terechtkwam en neerstortte op de nummers 59 en 61 Albion Place in Maidstone. Het vliegtuig vloog onmiddellijk in brand. De piloot, twee volwassenen en zes kinderen kwamen om het leven. Beide echtgenoten waren op het moment van het ongeluk aan het werk. De oorzaak van het ongeluk is nooit vastgesteld, maar mogelijk was er sprake van zuurstoftekort. Getuigen verklaarden dat hij vlak voor de crash nog probeerde te stabiliseren, maar dat het te laat was.
Het lichaam van sergeant Harold Allgood werd in zijn parachute gewikkeld uit het wrak gehaald en op 22 oktober begraven op St Mark's Burial Ground in Grantchester, Cambridge. Hij was vijfentwintig jaar oud en de zoon van James en Florence Greef Allgood uit Merton Street 3 in Cambridge. Helaas verloor zijn familie ook zijn broer Edwin tijdens zijn dienst op 29 mei 1942 boven de Noordzee, terwijl hij dienst deed op een Liberator met serienummer AM924 van het 120 Squadron. Hij was een van de drie van de zeven bemanningsleden die omkwamen tijdens een verkenningsmissie op zoek naar de Tirpitz. De Liberator werd aangevallen door drie Messerschmitt Bf 109's en Edwin, een boordschutter, kwam om het leven voordat het vliegtuig neerstortte in zee ten westen van Moskenessøy, het zuidelijkste grote eiland van de Lofoten, Noorwegen. Op de grafsteen van Harold werd een inscriptie aangebracht: ‘Ter nagedachtenis aan zijn oudere broer die geen bekend graf heeft, Flight. Sgt. Edwin A. Allgood, gesneuveld boven de Noordzee, 28 mei 1942.’
De crashlocatie van de Hurricane van sergeant Harold H. Allgood werd in 1978 opgegraven door leden van het Kent Battle of Britain Museum tijdens de herontwikkeling van het terrein door Rush and Tomkin Ltd, toen zij daar een nieuw DVLA-kantoor bouwden. In de afgelopen jaren is het DVLA-gebouw vervangen door Coronet House, een kantoorgebouw te midden van de rijtjeshuizen van Albion Place.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!