De bouw van vliegveld Brockzetel begon in 1941, maar werd belemmerd door de slechte grondcondities en stopte in 1944. Alleen een landingsbaan van turf, een administratieve zone en diverse ondersteunende gebouwen – pakhuizen, een brandstoffabriek en een munitiedepot – werden voltooid. Er werd begonnen met een betonnen landingsbaan, mogelijk als reserve voor vliegbasis Wittmundhafen of als afleidingsplaats.
Een nabijgelegen kamp van de Reichsarbeitsdienst huisvestte Italiaanse en later Nederlandse krijgsgevangenen, die werkten aan de aanleg van wegen en de landbouw. Het terrein doorstond bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog en na de oorlog werden de meeste faciliteiten ontmanteld.
In december 1945 werd Kurt Meyer overgevlogen om zijn proces bij te wonen in de Maple Leaf Barracks in Aurich.
In de jaren 50 installeerde de Royal Air Force er een radarstation, dat later in 1960 door het Duitse leger werd overgenomen. Delen van het gebied zijn nog steeds in gebruik als oefenterrein en zweefvliegveld. Een monument eert het voormalige werkkamp.
Tragisch genoeg stortte op 7 augustus 1963 een Sabre-vliegtuig van Fighter Wing 71 neer op de locatie, waarbij de piloot en vijf soldaten op de grond omkwamen.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!