Shoreham Airport loopt al sinds de eerste gemotoriseerde vlucht door Harold Piffard in juli 1910 met zijn Hummingbird-vliegtuig voorop in de Britse luchtvaart. De eerste gemotoriseerde vlucht in Groot-Brittannië vond plaats in Farnborough in 1908. Het café in het huidige terminalgebouw heet ‘The Hummingbird’. Later dat jaar kreeg hij gezelschap van de gebroeders Pashley, die Shoreham ontwikkelden tot een vliegopleidingsbasis. Op 4 juli was het vliegveld het startpunt voor de eerste commerciële vlucht in het Verenigd Koninkrijk.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog arriveerde het 3e Reserve Squadron en werden veel piloten in Shoreham getraind op Maurice Farman Longhorn duwbiplaanvliegtuigen, waarna ze met ongeveer 10-12 uur vliegervaring werden ingezet bij operationele eenheden.
No 14 Squadron RFC werd opgericht in 1915 en werd al snel overgeplaatst naar het Midden-Oosten, waar het de rest van de oorlog diende. No 14 Squadron RAF bestaat nog steeds en vliegt met Beechcraft Shadow R1-vliegtuigen.
Aan het einde van de oorlog werd de 1st Canadian Air Wing opgericht en verhuisde naar Shoreham, waar ze een aantal van de 65 buitgemaakte Duitse vliegtuigen die op het vliegveld waren opgeslagen, testten.
Na 1921 nam het gebruik van het vliegveld af en werd het weer in gebruik genomen voor landbouw. In het begin van de jaren dertig kwamen Brighton, Hove en Worthing samen en financierden wat later Brighton, Hove and Worthing Municipal Airport zou worden. Ze bouwden het grootse terminalgebouw en de hangars die nog steeds bestaan. De luchthaven werd op 13 juni 1936 geopend.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was een van de eerste incidenten op de luchthaven de aankomst van drie Poolse piloten die in een vliegtuig door Europa waren gevlucht. De RAF nam de luchthaven in 1940 over en het werd de thuisbasis van het 277 Air Sea Rescue Squadron, dat met Lysanders, Defiants, Walrus-amfibievliegtuigen en later Spitfires bijna 600 neergestorte piloten uit het Kanaal hielp redden. De luchthaven werd meerdere keren gebombardeerd, waarbij de oorspronkelijke hoofdhangar schade opliep. Spitfires van het voornamelijk door Fransen bemande 345 Squadron RAF ter ondersteuning van D-Day.
Aan het einde van de oorlog werd de luchthaven weer in gebruik genomen voor civiele doeleinden en in 1982 werd de eerste betonnen startbaan aangelegd, waarbij een niet-ontplofte Duitse bom van 250 kg werd gevonden.
In 1989 startte de lokale afdeling van de Royal Air Forces Association de Shoreham Air Show, die tot 2015 plaatsvond. Sommige van degenen die bij de Air Show betrokken waren, worden herdacht bij het Propeller Monument voor het terminalgebouw. Helaas stortte op 22 augustus 2015 een voormalige RAF Hawker Hunter (WV372) met registratie G-BXFI tijdens een loopingmanoeuvre neer op de nabijgelegen A27, waarbij 11 mensen omkwamen en 16 anderen gewond raakten. De piloot overleefde het ongeluk, maar werd beschuldigd van dood door schuld en vrijgesproken. Het daaropvolgende onderzoek leidde tot een aanzienlijke aanscherping van de voorschriften voor Britse vliegshows.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!