TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Dodendraad Reconstructie Bergeijk

De Dodendraadroute is een fietsroute van 38 km. langs opmerkelijke plaatsen uit de WO1-geschiedenis.

Bij Bergeijk is de reconstructie van de Dodendraad uitgezet sinds 15 maart 2014 over het kenbaar maken van interessante verhalen over het smokkelen aan de grens tijdens de Eerste Wereldoorlog.
De Dodendraad staat op Nederlands grondgebied, wat de indruk wekt dat tijdens WO1 de dodendraad ook in Nederland stond. Dat was niet zo: de dodendraad werd opgericht door de Duitse bezetter en stond altijd op Belgisch grondgebied! De dodendraad stond zelfs niet aan de overkant van de weg, maar zoín zeven kilometer verderop langs het kanaal Turnhout-Dessel.
De rijksgrens werd ten onrechte gevisualiseerd door het plaatsen van een Nederlandse douanepost met een slagboom bij de dodendraad. Dat geeft een totaal verkeerd beeld en het versterkt bovendien de hiervoor genoemde fout. Niet de Nederlanders bepaalden wie de draad mocht passeren, maar de Duitsers. Bij de dodendraad hoort geen slagboom maar een stevige poort.
Bezoekers worden misleid door het portret van een ge-uniformeerde Nederlander tegen het schildwachthuisje.
Het schildwachthuisje is geÔmproviseerd, de gebruikte materialen kende men niet eens tijdens WO1.
De kraaienpoot in het schildwachthuisje huisje is een waardevol detail, maar dateert uit een latere periode.
Ook zijn er een verkeerd type van isolatoren gebruikt, het zijn dezelfde isolatoren als in Arnhem, ze zijn langer dan de oorspronkelijke.
Deze isolatoren staan aan de verkeerde kant van de palen. Ze moeten richting BelgiŽ wijzen, zodat de Duitsers herstellingswerken konden uitvoeren.
De doorvoerleiding voor de elektriciteit ontbreekt volledig maar de parallel lopende beschermdraden staan er wťl, deze staan echter veel te dicht bij de elektrische versperring. Normaal is er een twee- tot drietal meter tussenruimte, hier minder dan een halve meter.
De buitenste versperringen tellen zes beschermdraden boven elkaar, drie of vier draden hadden volstaan en dan met prikkeldraad.
Tussen de stroomdraden is een passeursraam bevestigd. Bij de reconstructie in Bergeijk is de eerste locatie waar dit gebeurde.

Er is een infobord bij de reconstructie, hierop is geen melding gemaakt van de oorspronkelijke locatie van de dodendraad.
De reconstructie ligt langs een druk fietspad en is ook met de auto bereikbaar.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: TracesOfWar.com
  • Foto's: Ad van der Logt
  • Dodendraad.org

51.299691, 5.240041

De fietsroute langs de dodendraad uit de Eerste Wereldoorlog is grimmig idyllisch

nov2018

De fietsroute langs de dodendraad uit de Eerste Wereldoorlog is grimmig idyllisch

Een elektrisch hek tussen BelgiŽ en Nederland eiste in de Eerste Wereldoorlog ruim duizend slachtoffers. Nu fiets je langs groene velden, pittoreske stadjes en de kerncentrale.

Lees meer