TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

    De Type IId U-boot was een groep van zestien onderzeeboten van het basistype Type II U-boot welke tussen 1937 en 1940 werden gebouwd door Deutsche Werke AG in Kiel. Deze schepen waren de grootste van dit type en hadden aanvullende ballasttanks waar ook brandstof in kon worden opgeslagen. Hiermee werd hun bereik nagenoeg verdubbeld ten opzichte van hun voorgangers.


    U 139, Baltische Zee Bron: Public Domain (onbekend)

    Definitielijst

    U-boot
    Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

    Schepen in deze klasse

    U 137 (1940)
    16 november 1939: kiellegging
    18 mei 1940: tewaterlating
    15 juni 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 138 (1940)
    16 november 1939: kiellegging
    18 mei 1940: tewaterlating
    27 juni 1940: aflevering
    18 juni 1941: gezonken (afgezonken)
    U 139 (1940)
    20 november 1939: kiellegging
    28 juni 1940: tewaterlating
    24 juli 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 140 (1940)
    16 november 1939: kiellegging
    28 juni 1940: tewaterlating
    7 augustus 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 141 (1940)
    12 december 1939: kiellegging
    27 juli 1940: tewaterlating
    21 augustus 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 142 (1940)
    12 december 1939: kiellegging
    27 juli 1940: tewaterlating
    4 september 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 143 (1940)
    3 januari 1940: kiellegging
    10 augustus 1940: tewaterlating
    18 september 1940: aflevering
    5 mei 1945: overgave
    22 december 1945: gezonken (afgezonken)
    U 144 (1940)
    10 januari 1940: kiellegging
    24 augustus 1940: tewaterlating
    2 oktober 1940: aflevering
    10 augustus 1941: gezonken (getorpedeerd)
    U 145 (1940)
    29 maart 1940: kiellegging
    21 september 1940: tewaterlating
    16 oktober 1940: aflevering
    5 mei 1945: overgave
    22 december 1945: gezonken (afgezonken)
    U 146 (1940)
    30 maart 1940: kiellegging
    21 september 1940: tewaterlating
    30 oktober 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 147 (1940)
    10 april 1940: kiellegging
    16 november 1940: tewaterlating
    11 december 1940: aflevering
    2 juni 1941: gezonken (dieptebommen)
    U 148 (1940)
    10 april 1940: kiellegging
    16 november 1940: tewaterlating
    28 december 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 149 (1940)
    25 mei 1940: kiellegging
    19 oktober 1940: tewaterlating
    13 november 1940: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 150 (1940)
    25 mei 1940: kiellegging
    19 oktober 1940: tewaterlating
    27 november 1940: aflevering
    5 mei 1945: overgave
    21 december 1945: gezonken (afgezonken)
    U 151 (1940)
    6 juli 1940: kiellegging
    14 december 1940: tewaterlating
    15 januari 1941: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)
    U 152 (1940)
    6 juli 1940: kiellegging
    14 december 1940: tewaterlating
    29 januari 1941: aflevering
    5 mei 1945: gezonken (afgezonken)

    Geschiedenis

    De Type IId U-boot was de grootste qua omvang van de hele Type II U-boot groep. Het ontwerp was hierbij uitgebreid met extra ballasttanks aan beide zijden van de externe romp. Deze ballasttanks konden worden gebruikt voor het opslaan vaan extra brandstof. Bij het verbruiken van de brandstof werd deze vervangen door zeewater.

    Dit type werd iets groter dan de voorgangers. De schepen hadden een waterverplaatsing van 314 ton boven water en 364 ton onder water. De lengte was slechts iets groter dan die van de Type IIc U-boot, maar met name de omvang an de buitenzijde nam aanzienlijk toe van 4 meter bij de voorgangers tot bijna 5 meter. Ook de snelheid nam iets toe maar vooral het bereik van 10.460 km bij een snelheid van 8 knopen (15 km/u) was een aanzienlijke verbetering. De toren op het schip werd vergroot en kreeg een platform aan de achterzijde voor een stuk luchtafweer. Hiermee was bij aanvang de Type IId sterker bewapend met twee stuks geschut.


    U 147 in het droogdok Bron: Public Domain (onbekend)

    Tussen 1939 en eind 1940 werden door de Deutsche Werke AG in Kiel totaal zestien Type IId schepen gebouwd. De schepen werden in dienst gesteld bij de 1. Unterseebootsflottille. In de loop van 1940 werden de schepen verdeeld over de opleidingseenheden 21. Unterseebootsflottille, 22. Unterseebootsflottille en 24. Unterseebootsflottille. Vijf schepen van de 22. Unterseebootsflottille, waren de enige onderzeeboten die door de Kriegsmarine werden vrijgemaakt om in de Baltische Zee ter beschikking te staan ten tijden van operatie Barbarossa, de inval in de Sovjet-Unie. Drie van deze schepen gingen gedurende oorlogsactiviteiten verloren. Tien schepen werden op 5 mei 1945 in Kiel door de eigen bemanning afgezonken. Drie schepen vielen op 5 mei in Britse handen en werden tijdens operatie Deadlight door de Britten tot zinken gebracht.[1][2]

    Definitielijst

    Kriegsmarine
    Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.
    operatie Deadlight
    Codenaam voor de operatie die tot doel had het tot zinken brengen van een groot aantal U-boten nadat Duitsland had gecapituleerd.
    Sovjet-Unie
    Sovjet Rusland, andere naam voor de USSR.
    U-boot
    Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

    Technische gegevens

     Klasse: Type IId U-boot
     Aantal in klasse:
    16
     Land:
    Duitsland
     Type:
    OnderzeeŽr
     Waterverplaatsing:
    314 t (309 lt) boven water
    364 t (358 lt) onder water
    460 t (453 lt) totaal
     Lengte:
    43,97 meter
     Breedte:
    4,92 meter
     Diepgang:
    3,93 meter
     Aandrijving:
    2x MWM  RS127 S 700 Pk (510 kW; 690 shp)
    2x SSW PG VV 322/36 420 Pk (300 kW; 400 shp)
    2 schachten
     Snelheid:
    12,7 knopen (23,05 km/u) boven water
    7,4 knopen (13,7 km/u) onder water
     Bereik:
    10.460 km bij 8 knopen (15 km/u) boven water
    104 km bij 4 knopen (7,4 km/u) onder water
     Bewapening
     (bij ontwerp):
    3x 533 mm torpedolanceerbuizen (boeg)
    5 torpedo's of 18 TMB mijnen
    2x 2 cm L/65 C/30
     Bemanning:
    25

    Noten

    1. Paterson, 2001, pag. 280
    2. Askey, 2018, pag. 323

    Definitielijst

    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
    U-boot
    Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    05-04-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    First U-Boat Flotilla
    Uboottyp II - die
    Operation Barbarossa, Volume IIB