De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Kongo-Klasse

    De Kongo-klasse slagschepen waren gebaseerd op een Brits ontwerp van Sir G.Thurston voor slagkruisers. De Kongo werd hiertoe, als laatste Japanse oorlogsbodem, buiten Japan en wel in Groot-BrittanniŽ gebouwd.
    In de loop der jaren zijn alle vier de schepen verscheidene malen gemoderniseerd. De eerste belangrijke verbouwingen vonden eind jaren twintig plaats, toen de slagkruisers werden omgebouwd tot slagschepen.
    In het midden van de jaren 30 werden de schepen ingrijpend gewijzigd. De lengte werd vergroot naar 225 m, de breedte naar 31,7 m en de diepgang werd 9,8 m. Dit was alles het gevolg van een grote aanpassing in onder andere de bepantsering. Het dekpantser werd verdikt naar 96,5-165mm. De schepen kregen nieuwe boilers, waardoor het vermogen werd verdubbeld naar 136,000 shp. De snelheid nam daardoor toe naar circa 30 knopen en de waterverplaatsing naar circa 36.000 ton.
    Ook de bewapening werd diverse malen aangepast. De hoofdbewapening bleef qua kaliber hetzelfde, maar werd wel gemoderniseerd. De secundaire bewapening werd gereduceerd tot 4 - 3"/40 M1928, wat bij de Kongo later weer werd verhoogd naar zeven stuks. De 6" wapens werden gereduceerd tot acht stuks terwijl tijdens de Tweede Wereldoorlog nog eens twaalf stuks 5"/40 M1928 werd toegevoegd. Het luchtdoelgeschut werd tijdens de oorlog verhoogd naar 100 stuks 25mm/60. Tijdens het verloop van de oorlog werd hierdoor ook de bemanning aanzienlijk uitgebreid, van 1100 naar 1360.
    Vanwege de hoge snelheid voor een slagschip, werden de schepen meestal ingezet als escorte voor de vliegdekschepen.

    Technische gegevens bij bouw:

    Klasse: Kongo
    Aantal in klasse: 4
    Land: Japan
    Type: Slagschip
    Waterverpl.: standaard 29330 BRT
    volledig beladen 31000 BRT
    Afmetingen: Lengte over alles: 214,60 meter
    Breedte: 28,90 meter
    Diepgang: (volledig beladen) 8,70 meter
    Aandrijving: Vermogen: 64,000 shp
    Max. Snelheid: 27,5 knopen
    4 schachten geschakelde Parsons (Kongo & Kirishima) of Curtis (Hiei & Haruna) turbines
    10 Babcock & Wilcox boilers
    Bepantsering: pantsergordel 203 mm
    dek 42-70 mm
    barbettes 254 mm
    torens 267 mm
    Bewapening: 8 - 14"/45 M1908 (356 mm) (6x2)
    16 - 3"/40 41ste Type
    3 - NE-NDO Shiki 80 mm
    8 - 13mm/76 AA
    2 - 21"(533 mm ) torpedo lanceerinrichtingen
    3 vliegtuigen
    Bemanning: 1100 man

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ◊15 cm lang.
    slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Afbeeldingen

    Haruna

    Kongo

    Kongo

    Vickers-Barrow

    17-01-1911

    18-05-1912

    16-08-1913

    21-11-1944

    De Kongo werd als naamgever van deze klasse als enige in het buitenland gebouwd. Het schip werd gebouwd in het land waar het ontwerp vandaan kwam, Groot-BrittanniŽ.
    Op 16 augustus 1913 vond de aflevering plaats. Het schip heeft nog aktie gezien tijdens de Eerste Wereldoorlog.
    De eerste verbouwing werd in Yokosuka uitgevoerd tussen september 1929 en maart 1931.
    Een tweede, ingrijpender, verbouwing vond plaats tussen juni 1935 en januari 1937, eveneens te Yokosuka. Na deze laatste verbouwing had het schip een formidabele luchtafweer gekregen van acht 6"/50, zes dubbelloops 5"/40 en honderd 25mm geschut. Tevens kreeg het schip nieuwe aandrijving en werd de romp vergroot. Het schip wordt hierna ingedeeld bij de Slagschip Divisie 3 van de 1e Vloot.
    Tussen 23 april en 2 mei kreeg het aanvullend luchtafweergechut geplaatst in Sasebo.
    Op 1 augustus werd de Kongo voorzien van nieuwe radar en werden kleinere reparaties uitgevoerd om vervolgens in augustus 1944 voor de laatste maal ingrijpend te worden aangepast; ze kreeg bovendien aanvullend luchtafweergeschut.

    Tijdens haar carriŤre is het schip bij de volgende acties ingezet:

    9 december 1941 Achtervolging van Britse Force Z
    december/januari '41-'42 Ondersteuning invasie Malakka en Filippijnen
    18 januari - 25 januari Ondersteuning invasie Nederlands-IndiŽ
    April 1942 Aanvalsacties in de Stille Oceaan
    19 mei- 7 juni 1942 Slag om Midway
    juni 1942 Invasie Aleoeten
    oktober 1942 Ondersteuning landingen Solomoneilanden
    9-13 november 1942 Slag bij Guadalcanal
    30 januari 1943 Invasie Guadalcanal
    18-19 juni 1944 Slag in de Filippijnse Zee
    22 oktober 1944 Slag in de golf van Leyte
    23 oktober 1944 Slag in de straat van Palawan
    25 oktober 1944 Slag bij Samar

    Tijdens de slag bij Samar op 25 oktober 1944 werd het schip voor het eerst ernstig beschadigd, maar het was in staat om verder te vechten. Na reparaties en bevoorrading vertrok het schip met aanvalsgroep A naar de straat van Formosa. In deze groep bevonden zich ook de slagschepen Nagato en Yamato. Aldaar werd de groep ontdekt door de onderzeeboot USS Sealion II. Om 3.00 uur op 21 november vuurde het schip drie torpedo's af op de Nagato en raakte daarbij de Kongo. De gehavende Kongo trachtte met steun van een aantal torpedobootjagers weg te komen, maar de Sealion bleef haar volgen. Plots verdween de Kongo van de radar. Het schip is waarschijlijk ontploft door brand in de buurt van de munitiemagazijnen.

    Afbeeldingen

    Kongo (US Naval Historical Center Photograph)

    Hiei

    Hiei

    Yokosuka

    04-11-1911

    21-11-1912

    04-08-1914

    13-11-1942

    De Hiei werd gebouwd op de eigen marinewerf te Yokosuka. Het schip werd op 4 augustus 1914 overgedragen aan de marine.
    Tussen 1929 en 1932 heeft het schip in afgeslankte vorm (19500 BRT) dienst gedaan als trainingsschip. Hiervoor werd een deel van de bewapening verwijderd en nagenoeg alle bepantsering.
    In november 1936 werd een aanvang gemaakt met het wederom uitrusten van de Hiei als slagschip. Hierdoor was het de meest moderne van de vroegere slagkruisers geworden. Bij deze verbouwing werd als test een brugconstructie toegepast welke later is gebouwd op de nieuwe Yamato-klasse slagschepen. Na deze laatste verbouwing had het schip een formidabele luchtafweer gekregen van acht 6"/50, zes dubbelloops 5"/40 en honderd 25mm geschut. In januari 1940 kon het schip weer aan de sterkte worden toegevoegd. Het werd evenals haar zusterschepen toegevoegd aan de Slagschip Divisie 3 van de 1e vloot. Het schip vormde het communicatiecentrum tijdens de aanval op Pearl Harbor. In juli 1942 wordt het schip samen met de Kirishima toegevoegd aan de 11e Slagschip divisie binnen de 3e Vloot.

    Tijdens haar carriťre is het schip bij de volgende acties ingezet:

    december 1941 Onderdeel van de aanvalsvloot voor Pearl Harbor
    17 januari 1942 Invasie van Rabaul en Kavieng
    25 februari 1942 Ondersteuning invasie van Java
    1 maart 1942 Slag in de Javazee
    April 1942 Aanvalsacties in de Stille Oceaan
    19 mei- 7 juni 1942 Slag om Midway
    juni 1942 Invasie Aleoeten
    23 augustus 1942 Slag bij oostelijke Salomoneilanden
    26 oktober 1942 Slag bij Santa Cruz
    10-13 november 1942 Akties bij Guadalcanal

    Tijdens de slag bij Guadalcanal werd op 13 november de Hiei voor het eerst getroffen door een torpedo van de USS Laffey of de USS Cushing. Zwaar getroffen door marine geschut van de USS San Francisco en de USS Portland, was het schip onbestuurbaar en werd het op dezelfde dag met torpedo's door vliegtuigen van de USS Enterprise tot zinken gebracht.

    Afbeeldingen

    Hiei

    Haruna

    Haruna

    Kawasaki

    16-03-1912

    14-12-1913

    19-04-1915

    28-07-1945

    De Haruna werd op 19 april 1915 afgeleverd aan de Kawasaki-scheepswerf te Kobe. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwam het al in actie.
    De eerste reconstructie kreeg het schip tussen maart 1924 en juli 1928, waarbij de opbouw en de bepantsering al werd aangepast.
    Bij de tweede verbouwing, tussen augustus 1933 en september 1934 aan de Kure-werf, kreeg het schip de uiteindelijke vorm voor de Tweede Wereldoorlog. Na deze laatste verbouwing had het schip een formidabele luchtafweer gekregen van acht 6"/50, zes dubbelloops 5"/40 en honderd 25mm geschut. Het schip werd ingedeeld bij haar zusterschepen in de 3e Slagschip Divisie in de 1e Vloot. Een eerste reparatie en herinrichting vond tijdens de oorlog plaats in april/mei 1942 te Japan. Een laatste reparatie en aanvulling van haar luchtafweer vond plaats tussen 24 juni en 15 augustus 1944 te Sasebo.

    Tijdens haar carriŤre is het schip bij de volgende acties ingezet:

    december 1941 Ondersteuning invasie Malakka en Singapore
    1 maart 1942 Ondersteuning invasie van Java
    April 1942 Aanvalsacties in de Stille Oceaan
    19 mei- 7 juni 1942 Slag om Midway
    26 oktober 1942 Slag bij Santa Cruz
    10-13 november 1942 Akties bij Guadalcanal
    17 mei 1943 Aanval bij Attlu
    juni 1944 Slag in de Filippijnse zee
    oktober 1944 Slag bij Leyte en slag bij Samar

    Het schip keerde aan het eind van de oorlog terug naar de marinebasis te Kure. Op 12 juni 1945 werd de Haruna voor het eerst geraakt bij een luchtbombardement, nogmaals op 29 juni en op 28 juli lanceerden vliegtuigen van de USS Wasp en USS Shangri-La een vernietigende aanval op Kure, waarbij de Haruna zonk. Na de oorlog is het gelicht en in 1946 gesloopt.

    Afbeeldingen

    Haruna op Japanse foto uit 1931

    Kirishima

    Kirishima

    Mitsubishi

    17-03-1912

    01-12-1913

    19-04-1915

    15-11-1942

    Mitsubishi in Nagasaki bouwde de Kirishima en leverde het eveneens op 19 april 1915 af. Net als de andere schepen kreeg het een eerste reconstructie aan de Yokosuka-werf tussen maart 1927 en maart 1930 en werd het een waar slagschip.
    De tweede verbouwing vond tussen juni 1934 en juni 1936 plaats te Sasebo. Hierbij werden de aandrijving, et geschut en de bepantsering vernieuwd. Na deze laatste verbouwing had het schip een formidabele luchtafweer gekregen van acht 6"/50, zes dubbelloops 5"/40 en honderd 25mm geschut. Ook de Kirishima wordt toegevoegd aan de 3e Slagschip Divisie in de 1e Vloot. De Kirishima werd ťťn van de begeleidende schepen voor de vloot die de aanval op Pearl Harbor uitvoerde. In mei 1942 werd de plaatsing van twee stuks luchtafweergeschut verbeterd om een ander schootsveld te creŽren.

    Tijdens haar carriŤre is het schip bij de volgende acties ingezet:

    december 1941 Ondersteuning aanval Pearl Harbor
    25 februari 1942 Ondersteuning invasie van Java
    1 maart 1942 Slag in de Javazee
    19 mei- 7 juni 1942 Slag om Midway
    23 augustus 1942 Slag bij de Oostelijke Salomoneilanden
    26 oktober 1942 Slag bij Santa Cruz
    10-13 november 1942 Acties bij Guadalcanal
    14 november 1942 Laatste acties bij Guadalcanal

    Op 15 november 1942 kwam het schip in actie met haar smaldeel nabij Savo-eiland. Men stuitte hier op een Amerikaans smaldeel met, voor zover de Japanners dachten, twee Amerikaanse zware kruisers. Het bleken even later echter de nieuwe slagschepen, de USS South Dakota en de USS Washington, te zijn. Eerst werd een treffen aangegaan met de USS South Dakota, waarbij de schepen redelijk tegen elkaar waren opgewassen. Ondertussen wist de USS Washington de Japanners te besluipen en ze opende met al haar geschut van korte afstand het vuur. Zwaar getroffen door marinegeschut van de USS Washington raakte de Kirishima stuurloos, begon slagzij te maken en zonk uiteindelijk.

    Afbeeldingen

    Kirishima

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    28-03-2014
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Belote J., Titans of the Seas, Harper & Row
    - Boyne W. J., Clash of Titans, Simon & Schuster
    - Costello J., The Pacific War, Rawson Wade, New York, 1981
    - Dull P. S., A Battle History of the Imperial Japanese Navy (1941-1945), Naval Institute Press, 1978
    - Evans D, The Imperial Japanese Navy in World War II, Annapolis:Naval Institute Press
    - Garzke W. H. Jr. en Dulin R. O. Jr., Battleships: Axis and Neutral Battleships in World War II, Annapolis: Naval Institute Press, 1985
    - Humble R., The Japanese High Seas Fleet, Ballantine, New York, 1973
    - Jentschura H., D. Jung en P. Mickel, Warships of the Imperial Japanese Navy, 1869-1945, Naval Institute Press, Annapolis, 1992
    - Hackett B. en S.Kingsepp, Senkan! Website op www.combinedfleet.com

    Gerelateerde bezienswaardigheden