Op ontdekkingsreis naar historische bezienswaardigheden? Download de TracesOfWar-app direct in Google Play of in de Apple App Store.

Inleiding

    De in 1900 als d.s. BastŲ II gebouwde en in 1935 tot d.s. Beta (1900) omgedoopte veerboot werd in 1940 gevorderd door de Noorse marine om als patrouilleboot te fungeren. Het schip lag in reparatie ton de Duitsers op 9 april 1940 Noorwegen binnen vielen. In 1940 werd het door de bezetter teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar die het schip in 1951 verkocht. Het schip deed nog dienst als vrachtvaarder tot in 1956.


    De Beta nog onverlengd en als Bastö II Bron: Norsk Maritimt Museum

    Gegevens

    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Akers Mekaniske Verksted,
    Kristiania
    ?
    ?
    1900
    juni 1953
    (sloop)
    Bouwnummer : 190




    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:



    1900
    1911
    veerboot BastŲ II - Moss-Horten D/S

    1911
    1935
    veerboot BastŲ II - A/S Alpha

    1935
    1939
    veerboot Beta - A/S Alpha

    1939
    9 april 1940
    patrouilleboot Beta - SjŲforsvaret (Noorse Marine)

    9 april 1940
    27 juli 1940
    Kriegsmarine

    27 juli 1940
    11 september 1951
    veerboot Beta - A/S Alpha

    11 september 1951
    juni 1953
    vrachtvaarder - Bentsen & SÝnner

    Definitielijst

    Kriegsmarine
    Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

    Geschiedenis

    De veerboot d.s. BastŲ II werd in 1900 gebouwd door kers Mekaniske Verksted, in Kristiania, Noorwegen. Hetzelfde jaar werd het schip geleverd aan de Moss-Horten D/S in Moss, Noorwegen die het als veerboot inzette tussen Moss en Horten. Bij de bouw was geen rekening gehouden met het eenvoudig op- en afladen van voertuigen. Deze dienden derhalve met behulp van een kraan aan en van boord te worden gehesen.

    In januari 1911 werd het schip verkocht aan de A/S Alpha, eveneens gevestigd in Moss. In 1929 werd het schip met ruim 3,5 meter verlengd en in 1933 werd het schip volledig verbouwd waarbij de brug hoger kwam te liggen. In 1935 volgde wederom een verbouwing, dit maal werden er passagiersaccommodaties toegevoegd en ging het schip als d.s. Beta varen tussen Moss en Oslo.

    De d.s. Beta werd in 1939 door de Noorse Marine gevorderd en ingezet als patrouilleschip. Het diende bij de Oslofjord Bevoktningsavdelning. Op 9 april 1940 lag de Beta in reparatie te Horten en werd aldaar door de Duitsers in beslag genomen. Op 26 juli 1940 werd het aan de eigenaren terug gegeven.

    De d.s. Beta voer na haar teruggave weer als veerboot tot het op 11 september 1951 werd verkocht aan Bentsen & SÝnner, Ny uit Hellesund/Kristiansand, Noorwegen. Deze liet het ombouwen tot vrachtschip. In juni 1953 werd het schip verkocht aan Stavanger Skibs-Ophugnings Co. A/S, Stavanger, Noorwegen, waar het werd gesloopt

    Technische gegevens

     Naam: d.s. Beta
     Callsign/Registratie:
    HCSK (1900-1934), LCMR (1934-1953) / 6043
     Bouwer:
    Akers Mekaniske Verksted, Kristiania
     Bouwnummer:
    190
     Type/Klasse:
    Veerboot-Patrouilleboot / geen
     Waterverplaatsing:
    153 BRT
     Lengte:
    30,45 meter (33,99 meter na verlenging)
     Breedte:
    6,10 meter
     Diepgang:
    2,46 meter
     Aandrijving
    2 cylinder stoommachine
     Snelheid:
    11,5 knopen (21.,30 km/u)
     Bewapening:
    1x 76 mm geschut
     Bemanning
    14 (260 passagiers)