TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

    De 14 meter lange Daihatsu-klasse landingsvaartuigen werden door het Japanse leger gebruikt tussen 1937 en 1945. De schepen waren uitgerust met een laadklep en konden manschappen of lichte voertuigen vervoeren.


    De Daihatsu-klasse Bron: Public Domain (onbekend)

    Geschiedenis

    De 14 meter lange Daihatsu-klasse Japanse landingsvaartuigen werden gelijktijdig met de Shohatsu-klasse ontwikkeld, maar konden pas veel later worden geproduceerd. Hierdoor konden de schepen pas in 1930 in productie worden genomen. De schepen waren voorzien van een laadklep aan de voorzijde waarmee het op- en afgaan van het schip werd vergemakkelijkt. De schepen waren geheel uit metaal gebouwd en werden aangedreven door een dieselmotor. Door het ontwerp van de romp waren de schepen zeer zeewaardig. De schepen waren uitermate stabiel en konden eenvoudig worden omgebouwd tot wapendragers door bijvoorbeeld de toepassing van een 37 mm of 40 mm geschut. Voor de marine werd een iets gewijzigde variant geproduceerd met overkapping van het laadruim en een kleine brug. Door deze opbouw werden de marine vaartuigen iets zwaarder dan de landmacht vaartuigen.[1]


    Japans overzicht Daihatsu landingsboot Bron: Public Domain (onbekend)

    De Amerikanen duidden het type aan met Type A Landing Craft en foto's van deze schepen waren mede de aanleiding voor de ontwerpen van Andrew Higgins voor landingsvaartuigen aan Geallieerde zijde. Vanwege de behoefte aan meer laadvermogen werd een 17 meter lange versie ontworpen, de Toku-Daihatsu-klasse. De Daihatsu-klasse zelf was ook in staat om door transport onderzeeboten te worden meegevoerd en werd dan ook gebruikt voor het overbrengen van manschappen en voorraden vanuit deze onderzeeboten. Een ander scheepstype dat speciaal ingericht was om de Daihatsu landingsvaartuigen mee te voeren was het Type T.1 Landingsschip of ook wel bekend als het No. 1-Type Landingsschip. Deze snelle, enigszins op torpedobootjager lijkende snelle transportschip kon vier van deze landingsvaartuigen meevoeren.[2]

    Definitielijst

    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Technische gegevens

     Klasse: Daihatsu-klasse (14m)
     Aantal in klasse:
    3229
     Land:
    Japan
     Type:
    Landingsvaartuig
     Waterverplaatsing:
    8 Ton (Keizerlijke Landmacht)
    8-10 ton (Keizerlijke Marine
     Lengte:
    14,33 meter
     Breedte:
    3,05 meter
     Diepgang:
    0,79 meter
     Aandrijving:
    Dieselmotor, 60 pk (45 kW)
     Snelheid:
    8 knopen (14,8 km/u)
     Bereik:
    185 km (bij 7,5 knopen)
     Bewapening:
    2 x lichte machinegeweren of
    2-3x 25mm/60 lucthafweergeschut
     Bemanning:
    12 ( 1x Type 95 Ha-Go 7.4 ton tank of 70 manschappen of 10 ton vracht)

    Noten

    1. ONI 208-J Supplement 2, 1945, pag. 22-23
    2. Carrell, 1991, pag. 414

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    04-11-2021
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken