De website is nu nog groter en beter geworden! Go2War2.nl is vanaf nu volledig samengevoegd met TracesOfWar.nl. Vanaf nu is de sectie Artikelen ook beschikbaar. Veel meer informatie in een groter jasje!

Fokker D.XVII (D-17)

    De Fokker D.XVII was eigenlijk ontworpen voor de LA/KNIL (Luchtvaartafdeling van de KNIL), na het mislukken van het ontwerp voor de D.XVI voor de KNIL. Voor Nederlands-IndiŽ werd echter besloten tot de aanschaf van Amerikaanse jachtvliegtuigen.
    De LuVa zag echter wel wat in het toestel en bestelde er 10 in 1932. Acht hiervan werden met een Rolls Royce Kestrel motor uitgevoerd ( de 201 t/m 208), ťťn met een Lorraine Petrel (de 209) en ťťn met een Hispano Suiza motor. Later werd het prototype dat in Nederlands-IndiŽ was getest nog aan deze 10 toegevoegd en bestond de sterkte dus uit 11 toestellen. Alhoewel het vliegtuig zeer goede vliegeigenschappen bezat, is het bij deze 11 gebleven. De ontwikkelingen gingen in de vliegtuigindustrie zo snel dat het toestel eigenlijk al snel verouderd was. Interessant is te vermelden dat met de 210 op 18 januari 1935 een nieuw Nederlands hoogterecord werd gevestigd. Het werd verbeterd van 9857 (Fokker D.XVI) naar 10180 meter. Als we bedenken dat het toestel een open cockpit had is het niet verwonderlijk dat de piloot problemen kreeg met bevriezing van de zuurstoftoevoer.
    Op 10 mei 1940 waren nog zeven D.XVII in dienst. Ze stonden alle op Texel waar ze dienst deden bij de vliegschool. Ze werden meteen in actieve dienst gesteld als escortejager.
    De 204 bleef op Texel, de 202 en de 203 landden met problemen op vliegveld De Kooy bij Den Helder. De overige zeven deden in de daaropvolgende dagen allerlei klussen, maar hebben voornamelijk gefungeerd als escorte voor de C.Ven en C.Xen bij bombardementsvluchten. Alle toestellen gingen uiteindelijk in de vijf meidagen van 1940 verloren.

    Technische gegevens:

    Model: Fokker D.XVII (D-17)
    Taak: Jachtvliegtuig, escortejager
    Bemanning: 1
    Afmetingen: Spanwijdte: 9,60 m
    Vleugeloppervlak: m2
    Lengte: 7,20 m
    Hoogte: m
    Gewicht:

    Leeggewicht: 1070 kg
    Max. Gewicht: 1450 kg

    Prestaties: Max. snelheid: 305 km/u
    Kruissnelheid: km/u
    Plafond: 7700 m
    Bereik: 310 km
    Motor: Rolls-Royce Kestrel IIS met een vermogen van 580pk
    Bewapening: 2 vaste 7,9 mm mitrailleurs
    Productie: 11

    Definitielijst

    KNIL
    Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (1830-1950) Benaming van het Nederlandse leger in IndonesiŽ.

    Afbeeldingen

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    07-02-2003
    Laatst gewijzigd:
    30-03-2009
    Feedback?
    Stuur het in!

    Bronnen

    - Gunston B. ea., Jane's Fighting Aircraft of World War II, Random House Group Ltd, 2001
    - Wilson S., Aircraft of WWII, Airospace Publications Pty Ltd, Australia, 1998
    - Wings, Midway to Hiroshima, CD-Rom, Discovery/Maris multimedia, 1995