TracesOfWar heeft jouw hulp nodig! Wij missen foto's van belangrijke bezienswaardigheden in Nederland, BelgiŽ, Frankrijk en Duitsland. Stuur uw foto's in naar input@tracesofwar.com en wordt gepubliceerd!

Inleiding

De Admiral Graf Spee werd wereldberoemd door de Slag bij Rio de la Plata, waarbij het schip, ingesloten door Britse schepen, op 17 december 1939 door de eigen bemanning bij Montevideo tot zinken werd gebracht. Het schip was in 1936 in dienst gekomen en in 1938 tot vlaggenschip van de Kriegsmarine benoemd. Het schip nam deel aan de Internationale Blokkade tijdens Spaanse Burgeroorlog en was op 21 augustus 1939 uit Wilhelmshaven vertrokken. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was het schip buitengaats en kon gelijk in actie komen. De Royal Navy ging op jacht met de genoemde ontknoping in Montevideo als uitslag.


Graf Spee, 1938 Bron: Wilco Vermeer collection

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

Gegevens

Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
In dienst:
Einde:
Reichsmarinewerft,
Wilhelmshaven
1 oktober 1932 30 juni 1934
6 januari 1936
17 december 1939
(gezonken)
Bouwnummer : 125




Indeling:
Datum in:
Datum uit:



6 januari 1936
17 december 1939
Panzerschiff Admiral Graf Spee - Kriegsmarine

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

Geschiedenis

De Admiral Graf Spee is wereldberoemd geworden door de gebeurtenissen in de monding van de Rio de la Plata. In januari 1936 was het schip in dienst gekomen bij de Kriegsmarine. Tot 1938 trad het op als vlaggenschip van de vloot.

Evenals haar zusterschepen zag de Admiral Graf Spee actie tijdens de Spaanse Burgeroorlog in dienst van de internationale blokkade. Haar eerste operatie daar duurde van 20 augustus 1936 tot 9 oktober 1936. Na korte afwezigheid nam de Admiral Graf Spee van 13 december 1936 tot 14 februari 1937 deel aan de tweede operatie bij Spanje, gevolgd door een derde van 2 maart 1937 tot 6 mei 1937. Tijdens de kroningsfeesten voor de Britse koning George VI nam het schip deel aan de vlootschouw van 15 tot 22 mei 1937. Hierna voer het weer naar Spanje voor een vierde operatie van 23 juni 1937 tot 7 augustus 1937. In september en december ondernam de Admiral Graf Spee twee missies naar ScandinaviŽ voor koud weer trainingen, om voor een vijfde operatie in Spaanse wateren te arriveren op 7 februari 1938. Na deze operatie volgden de rest van 1938 diverse trainingen in Noorse wateren en in de Atlantische Oceaan. Van 22 tot 24 maart 1939 nam het schip deel aan de annexatie van Memel. De maanden april en mei 1939 werden gevuld door gezamenlijke operatie met andere Duitse marineschepen op de Atlantische Oceaan in de buurt van Spanje en Portugal. Op 30 mei escorteerde het hiermee de thuisvaart van het uit Spanje vertrekkende Condor Legion.


Beschadigde Admiral Graf Spee loop Montevideo binnen in december 1939 Bron: York Space Institutional Respository

Op 21 augustus 1939 vertrok het schip uit Wilhelmshaven naar haar wachtstation in het zuiden van de Atlantische Oceaan. Na aanvang van de vijandelijkheden, kwam de Admiral Graf Spee op 26 september 1939 in actie. In de zuidelijke Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan, werden in korte tijd negen vrachtschepen tot zinken gebracht. De Royal Navy opende een grootscheepse jacht op het schip, dat op 13 december 1939 haar ontknoping naderde nabij Montevideo. In een gevecht met de kruisers HMS Exeter (68), HMS Ajax (22) en HMS Achilles (70), kreeg de Admiral Graf Spee het zwaar te verduren. Om reparaties te kunnen uitvoeren, vluchtte het schip de haven van Montevideo in. Ze mocht hier 72 uur blijven. Toen de Admiral Graf Spee moest vertrekken nam haar commandant, Kapitšn Hans Langsdorff, ten onrechte aan dat een grote Brits/Franse vloot het lag op te wachten. Om vernietiging door de vijand te voorkomen werd het schip op 17 december 1939 door de eigen bemanning tot zinken gebracht.


Het brandende wrak van de Admiral Graf Spee op 17 december 1939 Bron: Public Domain (onbekend)

De resten van het schip liggen nog steeds op dezelfde plaats.

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

Technische gegevens


 Naam: Admiral Graf Spee

 Callsign/Registratie:
geen

 Bouwer:
Reichs-/Kriegsmarinewerft, Wilhelmshaven

 Bouwnummer:
125

 Type/Klasse:
Zware-kruiser, Panzerschiff / Deutschland-klasse

 Waterverplaatsing:
Standaard: 12.340 BRT
Bouw: 14.890 BRT
Maximaal: 16.020 BRT

 Lengte:
186 meter

 Breedte:
21,65 meter

 Diepgang:
7,34 meter

 Aandrijving
8 MAN doppeltwirkende Zweitakt-Diesel Maschinen
54.000 PS (40 MW)

 Snelheid:
28,5 knopen (53 km/u)

 Bereik:
30.200 km (bij 18 knopen)

 Bepantsering:
hoofdgeschuts: 140 mm
romp: 100 mm
dek: 45–70 mm

 Bewapening:
2x3 28 cm SK C/28 (L/52)
8x Sk 15 cm L/55
3x2 Flak 10,5 cm L/65
8x Flak 3,7 cm
10x Flak 2 cm L/65
2x4 53,3 cm torpedolanceerbuizen
2 waterlviegtuigen

 Bemanning
951-1340

Definitielijst

Flak
Flieger/ Flugzeug Abwehr Kanone. Duits luchtafweergeschut.
kruiser
Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.

Kommandanten

Conrad Patzig
Kapitšn zur See (Kapitein ter Zee)
6 januari 1936
1 oktober 1937
Walter Warzecha
Kapitšn zur See (Kapitein ter Zee)
2 oktober 1937
1 oktober 1938
Hans Wilhelm Langsdorff
Kapitšn zur See (Kapitein ter Zee)
1 oktober 1938
17 december 1939

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
18-10-2020
Laatst gewijzigd:
19-10-2020
Feedback?
Stuur het in!

Bronnen

- Breyer S., Pocket Battleship Admiral Graf Spee, Schiffer Publishing, 1989
- Gilbey J., Langsdorf of the Graf Spee- Prince of honor, uitgave auteur, 1999
- Koop G. en K.P. Schmolke, Pocket Battleships of the Deutschland Class, Naval Institute Press, 2000
- Feldgrau
- Naval Encyclopedia of World War 2