TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De in 1936 in dienst gestelde Type I U-boot U 25 raakte vanaf 3 augustus 1940 vermist met alle opvarenden. Gedurende haar korte loopbaan bracht het schip zeven schepen tot zinken.

Definitielijst

U-boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Gegevens


Bron: Public Domain (onbekend)
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
 DeSchiMAG AG Weser,
Bremen
28 juni 1935
14 februari 1936
6 april 1936

ca 2 augustus 1940
(gezonken)
Bouwnummer : 903





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

1 april 1936
augustus 1939
U 25, U-Flottille Saltzwedel

september 1939

U 25, U-Bootschulflottille

september 1939
31 december 1939
U 25, U-Flottille Saltzwedel

1 januari 1940
ca 2 augustus 1940
U 25, 2. Unterseebootsflottille

Geschiedenis

Op 17 december 1934 werd de U 25 besteld door de Kriegsmarine bij de DeSchiMAG AG Weser in Bremen. Op 28 juni 1935 werd de kiel voor het schip gelegd en het werd op 14 februari 1935 te water gelaten en op 6 april in dienst gesteld.[1]

De U 25 werd in 1937 vier keer voor een kleine periode naar Spaanse wateren gezonden om deel te nemen aan de Internationale Non-Interventie vloot die tijdens de Spaanse Burgeroorlog aldaar werd ingezet. Vanaf oktober 1939 opereerde U 25 onder bevel van Viktor Schutze. Tijdens de vijf operationele tochten die het schip ondernam werden zeven vrachtschepen en een marineschip tot zinken gebracht.[2]

De eerste operationele oorlogstocht begon voor U 25 op 18 oktober 1939 en vond plaats in de Noord-Atlantische Oceaan en de Golf van Biskaje. Tijdens deze tocht werd één vijandelijk schip, de Franse s.s. Baoulé, tot zinken gebracht. Op 13 november 1939 werd deze tocht in Wilhelmshaven afgesloten.

Op 13 januari 1940 vertrok U 25 voor haar tweede operationele vaart. Tijdens deze vaart opereerde het schip in de Atlantische Oceaan en werd het in het Spaanse Cádiz bevoorraad door de zich daar bevindende m.s. Thalia (1.122 BRT). Tijdens deze tocht werden zes schepen tot zinken gebracht waaronder twee Noorse en een Zweeds schip die op dat moment nog onder neutrale vlag vaarden. Op 19 februari 1940 liep het schip weer binnen in Wilhelmshaven waarna het in onderhoud ging tot 31 maart 1940.

U 25 werd tijdens haar 3e vaart ingezet bij Operatie Weser (Weserübung) in april 1940. Het schip maakte hierbij deel uit van U-boot Gruppe 1 van het U-Bootwaffe en had haar operatiegebied tussen Narvik, Harstad, Vestfjord en Vägsfjord. Tijdens deze inzet werden geen schepen tot zinken gebracht. Op 6 mei 1940 liep U 25 weer binnen in Wilhelmshaven.[3]

Op 8 juni 1940 vertrok U 25 voor haar vierde operationele vaart. Op 13 juni 1940 nam de U 25 deel aan een 'wolfpack' onder bevel van Kapitänleutnant Günther Prien (U47) ten Zuidwesten van Ierland. Die dag spotte U 25 een groot vrachtschip. Dit schip bleek de Armed Merchant Cruiser HMS Scotstoun te zijn. Om 06.08 uur vuurde U 25 een enkele torpedo af waardoor de Scotstoun stil kwam te liggen. Na nogmaals twee torpedo's af te hebben gevuurd zonk het schip. De meeste opvarenden van de Scotstoun overleefden het voorval. Tijdens deze tocht werd nog een ander schip tot zinken beschadigd en op 29 juni 1940 kwam U 25 weer aan in Wilhelmshaven waarna het tot 1 augustus in onderhoud ging.[4]

In augustus 1940 was U 25 bezig aan haar vijfde missie waarin het onder andere bezig was met het leggen van mijnen. Tijdens deze missie ging ieder contact met het schip vanaf haar vertrek op 1 augustus 1940 verloren. Bekend was dat de opdracht het schip bij Minenfeld Nr 7 zou brengen, gelegen ten noorden van Terschelling. Aangenomen is dat het schip die dag tijdens slecht weer in aanvaring kwam met één van haar eigen mijnen of met een door Britse torpedobootjagers gelegde mijn ten Noorden van Terschelling. Alleen het lichaam van Mechanikergefreiter Alfred Magermanns spoelde op 19 augustus 1940 bij Helgoland aan.[5]

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
U-boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.
wolfpack
Strategie gebruikt door Duitse duikboten waarbij een geallieerd konvooi gezamenlijk werd aangevallen.

Technische gegevens

 Naam: U 25
 Callsign/Registratie:

 Bouwer:
DeSchiMAG AG Weser Bremen
 Bouwnummer:
903
 Type/Klasse:
Onderzeeboot / Type I U-Boot (Ia)
 Waterverplaatsing:
862 t (848 long tons) aan de oppevlakte
982 t (966 long tons) onder water
712 t standaard
 Lengte:
72,39 meter
 Breedte:
6,21 meter
 Diepgang:
4,30 meter
 Aandrijving:
2x MAN M 8 V 40/46 8-cylinder diesel motoren
2.900 - 3.080 PS (2.860 - 3.040 shp / 2.130 - 2.270 kW)
2x BBC GG UB 720/8 elektromotoren
1.000 PS (990 shp / 740 kW)
 Snelheid:
17,7 - 18,6 knopen (32,8 - 34,4 km/h) boven water
8,3 knots (15,4 km/h) onder water
 Bereik:
14.600 km bij 10 knopen (19 km/h) boven water
144 km bij 4 knopen (7,4 km/h) onder water
 Duikdiepte:
200 m
 Bewapening:
6x 533 mm torpedolanceerbuizen (vier boeg, twee hek)
22x 533 mm torpedo's
1x 10.5 cm SK C/32 kanon
1x 20 mm luchtafweergeschut
 Bemanning
43

Definitielijst

kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
U-Boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Bevelhebbers

Korvettenkapitän Eberhard Godt (Luitenant ter zee der 1ste klasse) 6 april 1936
Kapitänleutnant Werner von Schmidt (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie)
3 januari 1938
Kapitänleutnant Otto Schuhart (Luitenant ter zee der 2de klasse oudste categorie) 10 december 1938
Oberleutnant zur See Georg-Heinz Michel (Luitenant ter zee der 2de klasse)
4 april 1939
Korvettenkapitän Viktor Schütze (Luitenant ter zee der 1ste klasse) 5 september 1939
Korvettenkapitän Heinz Beduhn (Luitenant ter zee der 1ste klasse) 20 mei 1940 - 2 augustus 1940

Tot zinken gebrachte schepen

Naam:
Gevolg:
Land:
Datum:
Patrouille:
Vrachtschip s.s. Baoulé (5.874 BRT)
Gezonken
Frankrijk
31 oktober 1939
1e
Vrachtschip s.s. Enid (1.140 BRT)
Gezonken
Noorwegen
17 januari 1940
2e
Vrachtschip s.s. Polzella (4.751 BRT)
Gezonken Groot Brittannië
17 janauri 1940
2e
Zweede marineschip HMS Pajala (6.873 BRT)
Gezonken
Zweden
18 januari 1940
2e
Vrachtschip s.s. Songa (2.589 BRT)
Gezonken
Noorwegen
22 januari 1940
2e
Vrachtschip s.s. Armanistan (6.805 BRT)
Gezonken
Groot Brittannië
3 februari 1940
2e
Vrachtschip s.s. Chastine Maersk (5.177 BRT)
Gezonken
Denemarken
13 februari 1940
2e
Armed Merchant Cruiser HMS Scotstoun (17.046 BRT)
Gezonken
Groot-Brittannië
13 juni 1940
4e
Tankschip s.s. Brumaire (7.638 BRT)
Beschadigd
Frankrijk
19 juni 1940
4e

Noten

  1. Kittel & Graf, 2015, pag. 14
  2. Kittel & Graf, 2015, pag. 14
  3. Beck, 2020, pag. 23
  4. Taylor & Morgan, 2011, pag. 34-35
  5. Kittel & Graf, 2015, pag. 14