TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

McCarthy, Joseph Charles "Big Joe"

Geboortedatum:
31 augustus 1919 (Long Island/New York, USA)
Overlijdensdatum:
6 september 1998 (Virginia Beach/Virginia, USA)
Dienstnummer:
J/9346
Nationaliteit:
Amerikaanse

Biografie

Joseph Charles McCarthy, geboren op 31 augustus 1919 in St. James, Long Island, was de oudste zoon van Cornelius en Eve McCarthy. Zijn vader, een klerk, werd later brandweerman nadat hij als boekhouder op een scheepswerf had gewerkt. Het gezin verhuisde naar de Bronx, maar hield een zomerhuis op Long Island, waar Joe uitblonk als zwemmer, honkballer en badmeester op stranden zoals Coney Island.

Na het overlijden van zijn moeder toen hij elf was, bestierde zijn grootmoeder het huishouden. In zijn late tienerjaren volgde hij samen met zijn vriend Don Curtin vlieglessen op Roosevelt Field, destijds het drukste vliegveld van de VS. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, probeerde Joe herhaaldelijk zich aan te sluiten bij het Amerikaanse luchtkorps, maar werd afgewezen vanwege zijn gebrek aan een universitair diploma. Gefrustreerd namen hij en Don in mei 1941 de bus naar Ottawa om zich aan te melden bij de RCAF, maar kregen te horen dat ze na zes weken terug moesten komen.

Eind 1941 hadden beiden hun vliegbrevet behaald en vertrokken ze naar Liverpool.

Verdere training bracht hem naar de 14e Operationele Trainingseenheid, waar hij op 31 juli 1942 deelnam aan een grote aanval op Düsseldorf met 630 vliegtuigen. McCarthy's eerste missie verliep zonder problemen.

In september 1942 sloot McCarthy zich aan bij de conversievlucht van 97 Squadron om te trainen op Lancasters. Na het voltooien van de conversietraining werd McCarthy aanvankelijk geplaatst bij 106 Squadron in Coningsby. Hij werd echter overgeplaatst naar 97 Squadron in Woodhall Spa om de verliezen te compenseren.

Op 2 oktober 1942 vloog McCarthy zijn "Second Dickey"-vlucht naar Krefeld als copiloot. Drie dagen later voltooide hij hun eerste volledige missie, een aanval op Aken te midden van hevige ijsvorming die gaten in de cockpitramen achterliet.

Op 22 maart 1943 had McCarthy 33 operaties voltooid, was hij bevorderd tot Flight Lieutenant en voorgedragen voor een DFC.

De dag van de aanval op de dammen:

McCarthy's bemanning maakte zich klaar om op te stijgen met Lancaster ED923, "Queenie Chuck Chuck", maar een koelvloeistoflek dwong hen over te stappen op AJ-T, een nieuw gearriveerd reservetoestel. Er volgde een chaotische strijd: McCarthy's parachute bleef haken, zijn kompas was verdwenen en hij stormde als een "op hol geslagen tank" het vluchtkantoor binnen om het op te halen. Ondertussen liet Dave Rodger het grondpersoneel een paneel uit zijn achterste geschutskoepel verwijderen.

AJ-T vertrok uiteindelijk met 33 minuten vertraging, terwijl ingenieur Bill Radcliffe de snelheid opvoerde om tijd terug te winnen en de vertraging voor de Nederlandse kust terugbracht tot 16 minuten. Niet wetende dat de Tweede Golf haperde – Byers werd neergeschoten, Munro en Rice moesten afbreken, Barlow stortte neer – zette McCarthy door. Op vijandelijk gebied verloren ze het radiocontact, het GEE-navigatiesysteem viel uit en een licht verlichtte hen als doelwit. Radcliffe vernielde het met een crashbijl en Len Eaton herstelde later de radioverbinding.

Bij Sorpe zag McCarthy dat ze alleen waren en greep hij de uitdaging aan, ondanks de afwezigheid van luchtafweergeschut. De aanval vereiste een lage vlucht over Langscheid, waarbij de kerktoren als markering werd gebruikt. Na negen mislukte pogingen voerde hij een bijna perfecte run uit op 9 meter, waardoor Johnson de mijn kon loslaten. "Bom weg," riep Johnson, waarop Dave Rodger, uitgeput van de beschietingen, opgelucht reageerde met een "Godzijdank".

McCarthy maakte vervolgens een omweg naar de Möhne en bevestigde de doorbraak voordat ze huiswaarts keerden. Een navigatiefout leidde hen over het zwaar verdedigde Hamm, waar ze vijandelijk vuur ontweken terwijl ze handmatig uit vijandelijk gebied navigeerden. Bij het naderen van Scampton ontdekten ze een doorboorde band van het landingsgestel, maar McCarthy landde desondanks veilig.

McCarthy woonde op 21 juni 1944 de uitreiking van zijn DSO-titel bij in Buckingham Palace.

Hij bleef nog 13 maanden bij 617 Squadron en vloog nog 34 missies.

Na de oorlog keerde McCarthy terug naar Canada en trouwde met Alice, de Amerikaanse vriendin die hij in 1941 had ontmoet. Ze kregen twee kinderen en hij werd Canadees staatsburger om bij de RCAF te blijven. Na zijn pensionering in 1968 verhuisde hij naar Virginia, waar hij in de vastgoedsector werkte. Gedurende zijn carrière vloog hij met bijna 70 vliegtuigtypes. Hij overleed op 6 september 1998 in Virginia Beach.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 97 (Straits Settlements) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
14 mei 1943
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 617 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
28 mei 1943
Uitgereikt voor:
Operatie Chastise
In de nacht van 16 mei 1943 werd een groep Lancaster-bommenwerpers ingezet om de dammen van Möhne, Eder en Sorpe in Duitsland aan te vallen. De operatie was zeer moeilijk en gevaarlijk en vergde een hoge mate van vaardigheid, moed en nauwe samenwerking tussen de bemanningen van de betrokken vliegtuigen. Desondanks werd de vijand een zware klap toegebracht door de succesvolle doorbraak van de dammen van Möhne en Eder. Dit uitzonderlijke succes strekt de volgende personen, die in diverse hoedanigheden als bemanningsleden aan de operatie hebben deelgenomen, tot grote eer.
Distinguished Service Order (DSO)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 617 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
28 april 1944
Distinguished Flying Cross (DFC)
"Sinds hij de Distinguished Service Order ontving, heeft deze officier talloze missies als gezagvoerder voltooid, waarbij hij deelnam aan moeilijke en gevaarlijke operaties op lage hoogte. Squadron Leader McCarthy heeft een voorbeeldige vaardigheid en moed getoond, die in combinatie met zijn onfeilbare plichtsbesef veel hebben bijgedragen aan het behaalde succes."

Ontvangen als gesp op de lint van de eerste medaille.
Canadian Forces Decoration (CD)

Bronnen